får som har lamat

T

trubel

det är så att jag har 4 takor och ena takans lam va en bagge och jag tog bort honom lite sent har jag förståt nu
för ena takan lamade i natt men det är så att dom inte är klippta innan för vi trode inte att det skulle bli något
tänkte höra om det är någon som vet om man kan klipa den tackan nu är lite orolig att lamet inte kan dia

Sv: får som har lamat

Klipp rent runt juver och låren på tackan, så undviker man att lammet suger på smutsig ull istället för på spenarna.

Växer väl inte speciellt mkt ull på spenarna...Tror säkert att det löser sig utan "akutklippning"

tack för svar men nu är det så att tackan inte vill ha enna lammet det som är störst hon stånga det så hårt att den såg sjärnor så vi åkte och köppte lammersätning men det står inte hur mycket den ska ha
är det någon som vet och kan man klippa dom en till två veckor efter dom har lammat

Det är inte alls ovanligt att lamm som föds har svårt att hitta spenen om det hänger ulltottar ivägen - är det dessutom en klen lammunge som fötts för tidigt är det viktigt att dom inte tillbringar tid med att suga på ulltottar - läcker tackans juver kan dessa smaka nog med mjölk för att lammet ska bli lurad.
Lammets mage mår dessutom inte så bra av att få i sig de bakterier som en intorkad ulltott är full av.
En annan följd av skitig ull runt juvret kan vara att tackan får juverinflammation om lammet inte suger på spenen i tillräcklig utsträckning men ändå genom sitt buffande stimulerar produktionen.

Därför klipper man fåren i god tid innan lammning och om man inte gjort det så är det bra att klippa rent runt juvret.

Detta borde varje fårhållare veta

tyvär så missade jag att klippa dom men har klippt rent ben och mage
Men det här med lammet mamman slikade rent båda lammen och lätt båda lammen dia från henne i ca 1timma
sen ville hon bara ha det lilla lammet vet ej varför
det är inge fel på lammet så det var därför vi köppte lammersätning men det står inte på förpakningen hur mycket lammet ska ha
är det någon som vet hur mycket och hur länge

Tyvärr kommer jag inte ihåg och det beror väl på märket - du kan inte söka på nätet - tillverkaren har kanske en hemsida.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar