Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej var min spontana tanke!Får skolans personal be skolhälsovården undersöka en elev utan att ha pratat med föräldrarna om det?
(för att förtydliga - det handlar inte om någon misstanke om misshandel eller liknande)
Precis som flera har sagt så finns det inget riktigt enkelt svar på det, dels har eleven själv i vissa fall att själv avgöra om vårdnadshavaren ska informeras, här handlar det mycket om elevens mognadsgrad och i allvarliga fall så handlar det om även om faran för eleven (nu har du skrivit att det inte handlar om det men just för frågan. ) Sen handlar det även om vad det handlar om att undersöka, är det inom skolans elevvårdsteam och något som är avgörande för elevens möjligheter att tillgodogöra sig utbildningen.Får skolans personal be skolhälsovården undersöka en elev utan att ha pratat med föräldrarna om det?
(för att förtydliga - det handlar inte om någon misstanke om misshandel eller liknande)
Hade som sagt varit intressant att veta vad som menas med "undersöks" i just detta fallet. Det finns ju saker som ingår i skolhälsovårdens basprogram och som alla gör, sedan finns det självklart saker som skolhälsovården INTE ska göra.
Frågan behöver utvecklas för att kunna svara på den.
fler 7-åringar än min med selektiv hörsel?Exakt. Min 7-åring ska på hörseltest, vi har fått info denna gång men kallas inte om det inte behöver uppföljning.
Sånt ska föräldrar ha info om helt klartSå här är det.
Min 7-åring har extremt selektiv hörsel och en förmåga att stänga av helt om hen sysslar med något annat. I somras fick vi höra på omvägar att en av skolans pedagoger trodde att hen hör dåligt.
Jag är rätt säker på att barnet hör alldeles utmärkt eftersom hen kan höra om man viskar "vill du ha pannkakor?". Men jag vet också att det är väldigt frustrerande när hen inte lyssnar på det man säger.
I veckan kom det plötsligt hem en lapp från skolsköterskan, där det står att hörseltestet var bra.
Såvitt jag vet har vi inte blivit tillfrågade om någon hörselkontroll, utan den verkar vara utförd på uppdrag av skolan.
Nu handlar det inte om någon jätteundersökning, så det är väl inte hela världen så sett. Men rent principiellt så kände jag att så här får det bannemig inte gå till. Fast ibland överreagerar man ju och därför tänkte jag fråga här först om vad regelverket säger.
Vem är det som har gjort fel? Skolsköterskan, skolans personal eller båda?
Jag kommer nämna för skolan att jag är väldigt missnöjd med hur detta har skötts, men troligen inte göra mer än så.
Så här är det.
Min 7-åring har extremt selektiv hörsel och en förmåga att stänga av helt om hen sysslar med något annat. I somras fick vi höra på omvägar att en av skolans pedagoger trodde att hen hör dåligt.
Jag är rätt säker på att barnet hör alldeles utmärkt eftersom hen kan höra om man viskar "vill du ha pannkakor?". Men jag vet också att det är väldigt frustrerande när hen inte lyssnar på det man säger.
I veckan kom det plötsligt hem en lapp från skolsköterskan, där det står att hörseltestet var bra.
Såvitt jag vet har vi inte blivit tillfrågade om någon hörselkontroll, utan den verkar vara utförd på uppdrag av skolan.
Nu handlar det inte om någon jätteundersökning, så det är väl inte hela världen så sett. Men rent principiellt så kände jag att så här får det bannemig inte gå till. Fast ibland överreagerar man ju och därför tänkte jag fråga här först om vad regelverket säger.
Jag kommer nämna för skolan att jag är väldigt missnöjd med hur detta har skötts, men troligen inte göra mer än så.
Hur kan du komma ihåg att skolans skrivare var sönder en gång när du var 7 år?Så där ska det absolut inte gå till!
T.om. back-in-the-days när jag var 7 år (nu pratar vi alltså typ -04), och när skolans enda skrivare dessutom hade gått sönder, fick de ut info till föräldrarna innan undersökningen. Förstår att du är arg!
detta är vårt fjärde barn på samma skola, samma rutiner har gällt för alla.Jag minns att alla gjorde ett hörseltest när jag var 7 år, vet inte hur mycket info det var runt det men det var fullt normalt. Kan det inte varit något sånt? Och infon kanske bara råkade gå runt er?
Dåligt visst, men inte hela världen.
Så där ska det absolut inte gå till!
T.om. back-in-the-days när jag var 7 år (nu pratar vi alltså typ -04), och när skolans enda skrivare dessutom hade gått sönder, fick de ut info till föräldrarna innan undersökningen. Förstår att du är arg!
Hur kan du komma ihåg att skolans skrivare var sönder en gång när du var 7 år?
För en sådan sak hade vi, på min skola, kontaktat vårdnadshavare innan. Jättemärkligt! Däremot händer det att vi skickar elever till skolsköterskan utan vårdnadshavares tillstånd men då rör det sig om att de skadat sig på något sätt. Kanske ett sår som vi inte själva kan bedöma hur det ska tas om hand. Då ringer alltid skolsköterskan vårdnadshavare sen och informerar.Så här är det.
fler 7-åringar än min med selektiv hörsel?