Jag förenklade något.
Det var dels före tiden för slöjd och hemkunskap.
I övriga ämnen låg de redan före, utom min dotter i matematik som hon fick ägna sig extra åt att räkna ikapp. I högstadiet så behövde hon vila från skolsituationen, så där hade det blivit hemundervisning om det inte givits pauser. Skolan hade helt tappat kontrollen över en hel klass och lyckades inte reda ut det.
Det var fasansfullt för alla inblandade, inklusive lärarna. De borde ha lyft ut några elever som absolut inte fungerade i skolsituationen alls. Men då deras föräldrar vägrade samarbeta, så hamnade skolan i en rävsax med risk att göra sig skyldig till kränkande särbehandling.
Min son, som fick hoppa över en klass för att han behövde få gå vidare, låg alltid före i allt utom gymnastik. I högstadiet, annan skola än dotterns, så satsade han på högsta betyg och hade inte tid (eller intresse) för ledighet.
Edit, det yngsta barnet tog aldrig extra ledigt i grundskolan (utom för begravning). Han tog ledigt några dagar i gymnasiet för att åka på en konsert och samtidigt hälsa på en utbytesstudent som de haft i klassen.