Alltså näJag tror att det som kan hända, är att om man som förälder ifrågasätter (i ett senare skede) varför barnet inte fått godkänt i något/några ämnen så kan jag som lärare påvisa att ”ni åkte på semester här trots att jag nekade, det gjorde att barnet missade dessa viktiga kunskaper”. Enkelt förklarat. Det är inte enkelt att ge läxor på allt då mycket undervisning sker muntligt med genomgångar och liknande.
Alltså förstå mig rätt, man kan inte ge icke godkänt för en semester som ”straff”, men kan man se/påvisa hög frånvaro så är det ju enklare att motivera.
Barn ska kunna vara sjuka osv och ändå nå skolmålen, däremot om man börjar nå upp till 10% frånvaro börjar det bli tufft.
Det är 178 dagar på ett helt skolår år, så då pratar vi om 17-18 dagar.
Att ta ledigt på ramadan eller åka på en mini semester då är det bättre att vara ärliga med att åka så att man kan ta igen det. För det är klart man missar kunskap.
Skolan har ett väldigt långående ansvar för att anpassa och se till att elever når kunskapskrav. Annars hade dem kunnat rycka på axlarna åt hemmasittare (vilket skolor ibland kan försöka göra -men det innebär inte att det är rätt).