Får skav av sig själv.

Aannna

Trådstartare
Min häst har fått skavsår vid "armhålorna" på båda sidorna sen en tid tillbaka.
Trodde från början att detta var från sadelgjorden, så han fick gå utan sadel ett tag.
Blev även inköp av ett x-antal nya sadelgjordar. Men har nu insett att det är inte sadelgjorden som är problemet. Utan att han får skav av sitt eget skinn.

Det är som att det finns för mycket hud framför sadegljordsläget, så huden lägger sig i två "vek". Svårt att förklara men om du tänker dig att längst bak ligger sadelgjorden, framför en massa hud, och sen kommer ett fram ben. När han sen går så blir huden mellan sadelgjorden och frambenet "vekade" och skaver mot varandra.

Någon som har haft liknade problem. Alla tips och råd är välkomna. :)

* samma sak händer med tömkörningsgjorden, och gjorden som han har när han bli körd, så det har inget med sadeln att göra.

Min häst har fått skavsår vid "armhålorna" på båda sidorna sen en tid tillbaka.
Trodde från början att detta var från sadelgjorden, så han fick gå utan sadel ett tag.
Blev även inköp av ett x-antal nya sadelgjordar. Men har nu insett att det är inte sadelgjorden som är problemet. Utan att han får skav av sitt eget skinn.

Det är som att det finns för mycket hud framför sadegljordsläget, så huden lägger sig i två "vek". Svårt att förklara men om du tänker dig att längst bak ligger sadelgjorden, framför en massa hud, och sen kommer ett fram ben. När han sen går så blir huden mellan sadelgjorden och frambenet "vekade" och skaver mot varandra.

Någon som har haft liknade problem. Alla tips och råd är välkomna. :)

* samma sak händer med tömkörningsgjorden, och gjorden som han har när han bli körd, så det har inget med sadeln att göra.

Min ena rör frambenet väldigt långt bak då han rör sig. Det finns då risk att han klämmer sig mellan framben och gjord, om han har fel. Han får både kläm och skav. När jag fick honom var han sårig där.
Han har väldigt lite plats för sadelgjord iom de rörliga bogarna och kort rygg etc.
Han har nu en smal och ganska kort Tixerand-gjord som ligger så att det inte blir veck och skav/kläm.

Jag har dressyrsadlar med långa stroppar på honom och har märkt att gjorden gärna får vara lite kort för att minimera risk för kläm.

Hade en stallkompis med samma problem som blev hjälpt av ovan tips. Men det är ju inte sagt att det är så för dig.

Min har liknande bekymmer. Har inte haft det tidigare år så jag misstänker starkt att det beror på att hon nu efter ett års konvalscens har för mkt mage som trycker fram sadeln. Spelar ingen roll hur man sadlar, hur mkt man drar fast gjorden osv för sadeln åker ändå fram. Sadlar med 4 fingrar bakom bogbladet men efter passet är det iaf bara 2 fingrar kvar. Innebär ju såklart att även gjorden åker fram, trots att jag har en ELT. Helt omöjligt att göra nåt åt innan magen är borta.

Däremot märkte jag en förbättring efter att jag ridit i hoppsadeln i flera veckor, och då provat en smal sadelgjord. Inbillar mig att en smal gjord lämnar större utrymme och därför kan hudvecken röra sig på andra ställen än att trängas in under armhålan...
Dessutom smörjer jag med vaselin så att det inte ska bli så mkt friktion.

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 301
Senast: lilstar
·
Z
Hästvård Nu har jag haft problem hela sommaren med sadelgjords skav.. Hade först en vanlig rak dressyrgjord, men den gav skav bakom vänster...
Svar
11
· Visningar
2 377
Senast: Mynta2
·
A
Hästvård Min pålla är för tillfället lite väl rund om magen då hon har stått mycket den senaste tiden. Nu ska hon ridas igång men hon få sådana...
Svar
5
· Visningar
6 162
Senast: Joyride
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025