Får så ont i magen av hästar ibland!

ylvaaskersund

Trådstartare
Det kan väl inte bara vara jag som känner av hästars rädslor:confused: Det är riktigt jobbigt ibland, kommer jag in i ett stall med flera hästar kan jag få en sådan ångestattack att jag måste gå ut, det händer att jag frågar om ingen annan känner det jag känner men än så länge är det bara min sambo och dotter som har samma problem!:confused:

Därför söker jag här nu fler som har detta "handikapp"? Jag vill veta hur jag ska hantera detta så jag slipper känna så kraftig ångest av arga/rädda hästar, jag känner även ilska och glädje men det är inga problem med dom känslorna! Det är ångesten som är fruktansvärt jobbig!

Vi måste väl vara fler? Å vad gör ni när ångesten från andra drabbar er!

Jag känner även av människors känslor men det tar jag på ett annat forum?:laugh:

Sv: Får så ont i magen av hästar ibland!

Jag vet inte... jag kan känna av hur jag blir lamslagen om en häst är stressad däremot. Har känt det på travbanan ett antal gånger och min medkänsla för hästen som inte riktigt trivs i omgivningen blir så stor att jag mår lite illa och får sådana där känslor att jag skulle vilja ta hästen och springa därifrån.

Men inte riktig ångest, det kan jag inte påstå.

Jag kan känna igen lite av det du beskriver, inte alls så mycket som du men jag kan känna om en häst inte mår bra mentalt. Nu vet jag inte om det är kroppsspråket jag läser av, men jag tror inte det bara är det eftersom jag har märkt en "telepatisk" kontakt med mina egna hästar, speciellt mitt gamla sto.

Jag är inte en sådan som skulle anlita djurpratare eller tror på de lite mer spektakulära delarna av sådant, men jag kan tänka mig att djuren har ett mycket mer utvecklat "sjätte sinne" än vad vi har och kan förmedla sina känslor. Jag vet förstås inte, men det är så jag har upplevt det.

Du måste lära dej att stänga av så att du bara tar in det när du själv väljer att göra det. Detsamma gäller människor.

Du måste lära dej att stänga av så att du bara tar in det när du själv väljer att göra det. Detsamma gäller människor.

Jag har försökt att andas stora djupa andetag när det kommer, men jag skulle vilja kunna ta in känslor när JAG vill, inte bli anfallen:D:confused:

Det är precis det jag menar. Du måste lära dej att stänga av så att du själv väljer när du vill ta in och inte. Du mår inte bra i längden av att vara öppen hela tiden för det tar alldeles för mycket energi.
Läs på om hur dina chackran fungerar och hitta ditt sätt att stänga av. Du måste öva på neutrala ställen så att du inte står där mitt i alla känslor och förtvivlat försöker stänga av utan du måste lära dej det i lugn och ro först. Sedan när du har lärt dej att stänga av så ska du vara avstängd i normala fall och öppna då när du själv vill. Du kommer ändå känna av när du behöver öppna så du behöver inte vara rädd att missa något som du behöver ta in men du slipper bli överfallen.

Man får ju tro vad man vill, många hånar ju sådant här, men mår man dåligt av något så måste man hitta sätt att kunna leva med det. Det här är mitt och många andras sätt.

Så är jag också, nästan värre med människor eftersom djur trots allt brukar vara mer harmoniska.

Eftersom jag är känslig så ser jag givetvis till att mina egna djur mår bra psykisk och jag har hästarna hemma så jag träffar sällan andra. Men om det hänt något särskilt där mina hästar blivit rädda eller ledsna så kan jag känna deras sorg/rädsla som om det vore min egen, som ett stort svart hål i bröstkorgen.

Jag tror inte man kan/skall stänga av det, det är ju faktisk en sorts gåva som kan vara till stor hjälp för djuren i din omgivning. Däremot måste man försöka lära sig att känna efter vad som är ens egna känslor och vad som tillhör andra. Att kunde inse att den här smärtan tillhör hästen där borta, den är inte min. Och göra ditt bästa för att den hästen skall må bättre.

Problemet är att djur som mår väldigt dåligt psykisk (blir slagna, rids tufft osv) ofta har ägare som inte är intresserade av eller ens förstår att djur också har känslor. Men du kan alltid försöka! Det kan ju vara något som hänt tidigare i livet, eller en svår händelse tex en olycka. Behöver inte vara nuv ägare som behandlat dem illa. När det gäller djur som har upplevt något traumatisk så mår de ofta lite bättre enbart av att någon hör dem, att någon kan ta emot och se det de försöker förmedla. Så även om du inte kan göra något för att ändra deras situation så visa att du har sett dem. Det kan vara terapeutisk i sig att bara ha någon som förstår hur man mår. :)

Så är jag också, nästan värre med människor eftersom djur trots allt brukar vara mer harmoniska.

Eftersom jag är känslig så ser jag givetvis till att mina egna djur mår bra psykisk och jag har hästarna hemma så jag träffar sällan andra. Men om det hänt något särskilt där mina hästar blivit rädda eller ledsna så kan jag känna deras sorg/rädsla som om det vore min egen, som ett stort svart hål i bröstkorgen.

Jag tror inte man kan/skall stänga av det, det är ju faktisk en sorts gåva som kan vara till stor hjälp för djuren i din omgivning. Däremot måste man försöka lära sig att känna efter vad som är ens egna känslor och vad som tillhör andra. Att kunde inse att den här smärtan tillhör hästen där borta, den är inte min. Och göra ditt bästa för att den hästen skall må bättre.

Problemet är att djur som mår väldigt dåligt psykisk (blir slagna, rids tufft osv) ofta har ägare som inte är intresserade av eller ens förstår att djur också har känslor. Men du kan alltid försöka! Det kan ju vara något som hänt tidigare i livet, eller en svår händelse tex en olycka. Behöver inte vara nuv ägare som behandlat dem illa. När det gäller djur som har upplevt något traumatisk så mår de ofta lite bättre enbart av att någon hör dem, att någon kan ta emot och se det de försöker förmedla. Så även om du inte kan göra något för att ändra deras situation så visa att du har sett dem. Det kan vara terapeutisk i sig att bara ha någon som förstår hur man mår. :)

Skönt att veta att jag inte är helt ensam, förutom familjen då;), du har många kloka svar, ska försöka se på det annorlunda, som en gåva i stället!:idea:

Kan det vara så att de förstår att vi känner hur de känner, kan de inse att någon faktiskt förstår dom och då må bättre av det? Jag brukar ställa mig bredvid den specifika hästen och andas djupa andetag, en del börjar frusta då och andas ihop med mig och så släpper det!:laugh:

Hur gör du?

Hur man gör är väldigt individuellt, det bästa är väl att du experimenterar lite själv och ser vad som funkar. Det här har alla levande varelser inbyggda från scratch, vissa kapar "antennerna" som vuxna och det är dom som hånar oss som känner av sådant här. Allt handlar om ödmjukhet.

Jag tvivlar inte en sekund på dina upplevelser, men jag tror inte på några mystiska esoteriska "energier". Jag tror snarare att du är väldigt bra på att omedvetet läsa av hästarnas kroppsspråk. Det är också möjligt att vi kan uppfatta stresshormoner i hästdoften utan att vara medveten om det.

Du kan ju prova de här teknikerna:

http://gleewood.org/seeking/practices/grounding/
http://gleewood.org/seeking/practices/centering/
http://gleewood.org/seeking/practices/energetic-self-care/

Jag tvivlar inte en sekund på dina upplevelser, men jag tror inte på några mystiska esoteriska "energier". Jag tror snarare att du är väldigt bra på att omedvetet läsa av hästarnas kroppsspråk. Det är också möjligt att vi kan uppfatta stresshormoner i hästdoften utan att vara medveten om det.
Det där tror jag absolut spelar in men kroppsspråk, nää det faller på sin egen orimlighet när åtminstonde jag upplever en hel del kommunikation fast jag har ryggen åt hästen och inte ser den. Tankar och känslor är både tidlösa och "trådlösa" och behöver inte förklaras.

Jag känner en del saker jag inte kan förklara. Jag har dock inte orkat känna det nu på många år och lärt mig stänga av. Lite för bra.. Så jag jobbar lite, då jag hinner(typ aldrig ;)), på att hitta tillbaks till det.

Jag jobbar med hästar(dressyr och problemlösning/hantering). Så jag möter mycket hästar och människor. Problemfall har lite blivit min specialitet. Nu använder jag mig dock väldigt mycket av att läsa kroppsspråk och rent tekniska saker.
Men vad jag märkt är att jag har en förmåga att förmedla energi till djuren. Djuren blir lugna av mig och tyr sig till mig. Jag kan pigga upp avtrubbade individer med. Det har också blivit lite mitt signum bland mina kunder.

Tyvärr stöter jag på en hästar jag inte kan hjälpa, pga att människan vill fortsätta missförstå och vara lite för brutal och okonsekvent med sin häst. De hästarna känner jag deras frustration som ett just hål i hjärtat, som Centaur sa. Det gör ont i mig och jag känner tomhet och panik i en märklig mix.
Samma med sjuka djur som känner av smärta, där jag inte kan hjälpa.

Om jag rent praktiskt kan hjälpa kan jag stänga av det jag känner just då jag jobbar med dem. För jag vet rent logiskt att det jag gör hjälper dem och glädjs med mina egna känslor åt framstegen. Då kan jag för en stund ignorera en viss frustration i djuret(så länge det är kopplat till tidigare erfarenheter och inte att jag pressar för hårt).

Jag har på ngt sätt lärt mig gå in i mig själv och i en bubbla känslomässigt. Det nyttjar jag ibland. För man kan inte hjälpa någon då man själv blir för tyngd och bryter ihop. Ibalnd får man stänga ute lite.

Även jag känner av människors mående. Det gör jag nästan tydligare än med hästarna. Tror även jag det är för att människor ofta mår så mycket sämre och framför allt har en så mycket mer komplicerad problematik som går så mycket djupare. Djurens behov är enklare att tillgodose. Och de är nöjda med rätt lite eg.

Det där tror jag absolut spelar in men kroppsspråk, nää det faller på sin egen orimlighet när åtminstonde jag upplever en hel del kommunikation fast jag har ryggen åt hästen och inte ser den.

Men du hör den...och du står väl inte med ryggen mot den hela tiden?

Men vad jag märkt är att jag har en förmåga att förmedla energi till djuren. Djuren blir lugna av mig och tyr sig till mig. Jag kan pigga upp avtrubbade individer med.

Varför gå över ån efter vatten och dra fram dessa mystiska energier när ditt kroppsspråk mer än väl räcker till för att förklara det?:confused: En häst kan se på flera meters håll om en annan häst snörper lite på mungipan, vi människor kan se om en annan människas pupiller vidgar sig - om än inte på flera meters håll. ;)

Jag förnekar absolut inte era upplevelser, det är förklaringen till dem jag vänder mig mot. Det finns en massa intressant forskning inom etologi och psykologi som förklarar oerhört mycket. Varför föredra en förklaring som kanske möjligtvis eventuellt kan bevisas någon gång i framtiden?

Varför behöva välja? Man kan väl tro på allt.

Jag har inga behov av att hitta några förklaringar. Jag grubblar inte på det där. Och mitt primära sätt att arbeta bygger som sagt på att läsa kroppsspråk.
Sen men energier jag förmedlar skrev jag aldrig att jag gör det telepatiskt. En stor del av vad jag gör är ngt som syns. Dvs kroppsspråk, andning etc. Sen om det tillkommer någon procent annat orkar inte jag grubbla ngt nämnvärt över. Jag kan inte förlita mig på telepati i mitt jobb. Jag personligen är för dålig på det iaf. Sen kanske andra gör det bättre. Jag jobbar dock som sagt med handfasta tekniker.

Men jag tycker inte man ska utesluta möjligheten att känslorna också har en telepatisk botten. Att det är tudelat.

Med min ponny jag haft i 20 år kan det ibland kännas väldigt tydliga saker. Jag lämnar helt öppet dörren att vi har någon form av connection.

Har haft samma feeling m en gammal hund jag haft. Hon blev 18 år. När hon dog gick det som en stöt genom mig. Dock inte då den andra dog.

Sånt här är spännande. Och jag tror lite på det iaf.
Haft hästpratare ute som prickat väldigt rätt i väldigt specifika och ovanliga beskrivningar. Pratade bla om en grön nalle som tappat ett ben som pinnen haft på boxdörren i förrförra stallet. Det var ett litet tvåhästars stall långt ut i skogen. Ingen borde alltså sett och beskrivit för henne.

Kanske handlar det ibland om att undermedvetet läsa av djur och människor, vad vet jag, men ibland kan jag få den där känslan i magen av någon som jag inte ser!:crazy:

Men ni som känner, känner ni även av stämmningar i hus, i vissa hus är man varmt välkommen och hos andra vill man bara vända i dörren!:confused:

Eller om man kommer in i ett rum med människor kan man antingen känna sig välkommen eller inte!

Vad det beror på struntar jag i, nu vet jag att jag inte är ensam och jag ska träna på att stänga av!:idea:

ibland kan jag få den där känslan i magen av någon som jag inte ser!:crazy:

Ja det får jag också. Det var ofta jag kände på mej när min förra häst fick kolik eller korsförlamning. Symptom på hennes underliggande sjukdom som tyvärr kom ofta. Det slog aldrig fel, kände jag att det var fel så var det det. Ibland åkte jag hem för att jag kände på mej att hon hade ont och nog låg hon där och rullade i full kolik eller stod och kröp under sig med rumpan för att hon hade fått korsförlamning igen. Jag är oändligt tacksam för att jag kände det så att hon slapp lida länge än nödvändigt.
Samma sak innan vår häst fick fång, jag kände på mej att något var väldigt fel men jag visste ju inte vad eftersom han inte visade något. Några dagar senare stod han där med fång :(

Men ni som känner, känner ni även av stämmningar i hus, i vissa hus är man varmt välkommen och hos andra vill man bara vända i dörren!:confused:

Ja och det kan vara väldigt jobbigt ibland om man måste vara där. Det blir riktigt obehagligt.

Eller om man kommer in i ett rum med människor kan man antingen känna sig välkommen eller inte!

Japp!

Vad det beror på struntar jag i, nu vet jag att jag inte är ensam och jag ska träna på att stänga av!:idea:

Jag bryr mej inte heller om vad det är utan accepterar att det bara är så. Sedan får andra tro vad de vill. Jag vet ju vad jag vet och vad jag känner.
Ja träna på att stänga av. Sidorna som länkades till här ovan är riktigt bra att börja med. Livet blir så mycket enklare när man inte måste känna allt så starkt och man lär sig enklare vad som är ens egna känslor och vad som är andras känslor när man väl har lärt sig att stänga av. Då blir det också enklare att hjälpa eftersom man själv inte påverkas lika starkt utan kan se vad som behöver göras istället. Sedan när det behövs så kan man öppna och ta in utan att bli störd av andras känslor eftersom man har lärt sig att fokusera på just den man vill hjälpa.

Ja det får jag också. Det var ofta jag kände på mej när min förra häst fick kolik eller korsförlamning. Symptom på hennes underliggande sjukdom som tyvärr kom ofta. Det slog aldrig fel, kände jag att det var fel så var det det. Ibland åkte jag hem för att jag kände på mej att hon hade ont och nog låg hon där och rullade i full kolik eller stod och kröp under sig med rumpan för att hon hade fått korsförlamning igen. Jag är oändligt tacksam för att jag kände det så att hon slapp lida länge än nödvändigt.
Samma sak innan vår häst fick fång, jag kände på mej att något var väldigt fel men jag visste ju inte vad eftersom han inte visade något. Några dagar senare stod han där med fång :(

Ja och det kan vara väldigt jobbigt ibland om man måste vara där. Det blir riktigt obehagligt.

Japp!

Jag bryr mej inte heller om vad det är utan accepterar att det bara är så. Sedan får andra tro vad de vill. Jag vet ju vad jag vet och vad jag känner.
Ja träna på att stänga av. Sidorna som länkades till här ovan är riktigt bra att börja med. Livet blir så mycket enklare när man inte måste känna allt så starkt och man lär sig enklare vad som är ens egna känslor och vad som är andras känslor när man väl har lärt sig att stänga av. Då blir det också enklare att hjälpa eftersom man själv inte påverkas lika starkt utan kan se vad som behöver göras istället. Sedan när det behövs så kan man öppna och ta in utan att bli störd av andras känslor eftersom man har lärt sig att fokusera på just den man vill hjälpa.

:bow:Tack för uppmuntrande ord!:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur