Sv: Får med lamm.
Masse har av ren tur varit förutseende. Jag har alltid haft mina får individmärkta och i början innan det blev så många också döpta och inskrivna var för sig. Så jag behöver bara byta till den nya journalen och lappar har jag ju redan sedan innan till årets skörd.
Det är inte så konstiga regler utan det är samma som innan. Har man haft bidrag för sina tackor tidigare så var man tvungen att ha dem individmärkta. Så om men beställer av de godkända tillverkarna är det bara att skriva in vilken nummerserie man vill ha. Man ha den som man själv vill, de flesta väljer att ha med födelseåret i nummret typ 0501, 0502, 0503 o s v för i år. Jag har valt att ha löpande nummer serie, började på ett med första lammet och har sedan fortsatt. Andra vill ha olika serier om det är baggar eller tackor typ 1 - 999 för baggar och 1000 - .... för tackor. Så det som kan köra ihop sig borde vara att det är många som ska göra nybeställningar just nu och det har aldrig varit någon direkt kort leveranstid på ar annars heller. Sedan kan om man är ovan lätt bli lurad av andra än de godkända tillverkarna av öronmärken. Finns en del i lantbrukskataloger man brukar få hem som gör märken som man fel av då olika färger m m. En dessa är inte godkända av SJV som öronmärkning och har man beställt där så förstår jag om inte tillverkaren förstår hur det ska se ut. Man kan få lista och beställningsblankett från SJV, på godkända leverantörer.