Får med lamm.

Sv: Får med lamm.

Bonden som jag ska köpa fåren av brukar, som jag förstår, inte avmaska fåren utan byta bete varje år till fåren. Ska jag ändå få fåren avmaskade eller är dom fria från parasiter?

Vilka märkningar ska dom ha? Ska dom ha journal?

Senast ändrad av en moderator:

Får är i princip aldrig parasitfria... Be honom avmaska innan du hämtar.. Dom ska ha gula märken i båda öronen, där SEnummer och individnummer ska finnas.. Journal beställs från Jordbruksverket.

Gnist skrev:
Du kan inte beställa brickor med någon annans SE-nummer...
Hade för mig att det var så, ja, det var därför jag undrade.. :p
Du kan i stället sätta dit en av dina brickor och skriva in i journalen att tacka SEnr 123456 individnr 1234 tappat ett öronmärke och har idag x/x ersatt det med följande märke ditt Se-nr + nytt individnummer
SÅ att hon i stället har en bricka från säljaren och en bricka från oss?
Jo, det kanske är logiskt, det viktiga är väl att man kan identifiera dem enligt journalen, va?

Ja precis..Så länge man skriver in i journalen, att märket är utbbytt och varför det är utbytt, så ska det vara ok.

Du kan beställa ersättningsbricka med annans produtionsplatsnummer på. Det gick innan i alla fall för jag har gjort det till ett par tackor som jag hade.

Jasså?
Jamen då är väl det det bästa, egentligen? Jag provar nog det... :D
Sen kanske man ska klottra dit individnumret på brickorna som har prod.platsnummer också, så finns numret alltid kvar på fåret även om det tappar ena brickan...

Annars kan ju jag beställa alternativt skicka en lapp utan nummer som du kan skriva på om det inte går på något annat sätt.

Det är precis vad det hörs som. Ett bevis på härstamningen om fåret är renrasigt. Hos vissa lantraser som är utrotningshotade så kallas det istället för genbanksintyg. Men det är i princip samm sak fast det då även innhåller bevis på att man gjort "gentest" DNA på fåret eller dess föräldrar och att det har minst en viss procent av rasen i sina gener.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
943
Senast: Luff
·
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
288
Senast: lillan222
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
827
Övr. Djur Hej! Min bror med familj fick 15 st guldhamsterungar för en vecka sedan! Har lagt ut annons på blocket. De är flyttklara om 4 veckor...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama