Får marsvin ofta ont i magen?

Sv: Får marsvin ofta ont i magen?

Som sagt, marsvin ska ha grönsaker. De mår allra bäst av en kost bestående av hö, vatten och grönsaker, örter och dylikt i lagom mängd.

Mina marsvin har fri tillgång på hö (samt halm som de gillar att äta av men eg har för att underlaget ska bli bekvämare) och friskt vatten och så får de varierade grönsaker flera gånger om dagen. Detta klarar de sig utmärkt på, så någon pellets får de inte.

Kålrot är c-vitaminrikt & nyttigt och det, tillsammans med morot, är "basgrönsak" här hemma under vinterhalvåret. På sommaren består basen istället av färskt gräs och diverse växter utifrån. Utöver det varierar jag kosten med exempelvis olika sorters sallat, kål, broccoli, persilja, paprika, gurka och äpple. Mer sällan får de någon vindruva var, lite päron, banan eller tomat.

När jag vill skämma bort dem lite extra får de kligröt, något som uppskattas väldigt mycket. (Blanda exempelvis vete- eller havrekli med vatten och låt svälla, tillsätt ev vetegroddar eller ngt annat nyttigt och ngn mumsig grönsak/frukt)

Marsvin iFokus finns diverse lärorika och läsvärda artiklar och trådar om marsvinskost. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama