Får marsvin ofta ont i magen?

Petruska

Trådstartare
Jag har haft två marsvin förut. Det var trevligt. De låter så glada och är trivsamma att umgås med, tycker jag.

Jag brukade mata marsvinen med diverse rester från köket - äppelskruttar, morotsbitar etc. De verkade aldrig ha ont i magen och avföringen var alltid normal. De blev också ganska gamla.

Nu när jag inte har marsvin längre känns det så deppigt att kompostera allt det som marsvinen hade tyckt varit så gott om jag hade haft några.

Men så läste jag på nätet att marsvin har mycket känslig mage och enbart bör få hö och riktig marsvinsmat. Självklart fick mina marsvin sådant också, hö hade de alltid, men de fick även annat.

Hade jag bara tur? Är det så att jag inte borde ha riskerat att ha dem på en sådan varierad foderstat?

Frågan är viktig för mig, då jag funderar på att skaffa mig ett par marsvin igen, men en stor del i det är just det mysiga med att kunna ge dem smått och gott från köket att äta. Så om alla avråder från det, vill jag kanske inte ha marsvin ändå.

Sv: Får marsvin ofta ont i magen?

jag har alltid lärrt mig att det är bra att ge frukt och grönt men alltid i små mängder då marsvinens naturliga miljö är torr och karg så de är anpassade till en "tråkig" diet. C-vitamintillskott ska de ju alltid ha men att ge det genom frukt och grönt är minst lika bra som c-vitamindroppar i dricksvattnet.
Dock så finns det ju sånt man inte ska ge, som kål och avocado t ex,, jag har även hört talas om marsvin som fått eksem av apelsin men det senare är ju något man får prova sig fram med.

Senast ändrad:

Ett marsvin som fodras korrekt behöver verkligen inga droppar i vattnet. Färskt och rent vatten varje dag, hö och varierat med grönfoder mår de bäst av.

Och kål går alldeles ypperligt att ge till grisarna, dock inte i allt för stora mängder pga ev gasbildning. Broccoli brukar vara poppis! Och grönkål innehåller mkt c-vitamin.

TS:
Klart du ska skaffa marsvin!
Vissa saker är bättre än andra men de kan äta det mesta i små mängder. Ex tomater, paprika och andra syrliga grönsaker kan ge munsvamp.
De kan äta de allra flesta frukter, grönsaker och rotfrukter :)
Däremot ska man inte ge marsvin avocado, råa bönor, potatisblast, lökväxter, rabarber och för mycket spenat. Finns säkert många fler grejer de inte ska äta.

Svarar båda.

Tack för svaren!

De förra marsvinen fick inte c-vitamin i vattnet, men ganska mycket frukt och grönt.

Apelsin skulle jag nog inte våga ge dem, det känns lite starkt. (Och jag har det sällan hemma.)

Jag minns inte hur jag gjorde med kål till de förra marsvinen, men de åt i alla fall blomkålsblast.

Potatisblast är väl giftigt, det ska jag absolut inte ge dem! Rabarber, lök, för mycket spenat och råa bönor är ju lite hårdsmält även för människor, så det verkar onödigt. Allt utom spenaten skulle jag gissat att de ändå inte tyckte om, dessutom.

Nu har jag nog aldrig gett något djur avokado, men varför ska de inte äta det?

Jag har för mig att det har något med någon fettsyra i avokadon som inte är bra för dem. Men närmare än så vet jag inte. De blir iaf förgiftade och det är dödligt.

Mina marsvin äter diverse olika saker och alla mina marsvin har mått bra (*peppar peppar*).

Såklart fri tillgång på hö och färskt vatten. Utöver det är det äpple varje morgon och morot varje kväll. Däremellan variera kosten: gurka, päron, clementin, sallad, vitkål, tomat, vindruvor, melon osv. Ja, kanske inte allt varje dag, men nog får de en hel del.

Klart du ska ha marsvin igen!

Jag har för mig att det har något med någon fettsyra i avokadon som inte är bra för dem. Men närmare än så vet jag inte. De blir iaf förgiftade och det är dödligt.

:eek::eek:

Däremellan variera kosten: gurka, päron, clementin, sallad, vitkål, tomat, vindruvor, melon osv.

Klart du ska ha marsvin igen!

Gurka och vindruvor, ja! Klara favoriter hos båda de förra marsvinen.

Den ena åt gurkskivorna utifrån och in, den andra åt dem inifrån och ut.

Men det här med marsvin, förekommer det egentligen att medelålders dressyrtanter som bor i lägenhet har marsvin?

Jag tycker att det är lite tomt utan gnagare, har haft marsvin, kanin mm sedan barndomen, men marsvin är nog trevligast ändå.

Jag skulle inte vilja leva utan mina marsvin :eek:
Bor i hus nu men skulle jag flytta till lägenhet skulle de följa med och fortfarande bo i sin stora bostad och springa fritt 24/7.

Marsvin slår kaniner, hamstrar och andra smådjur med hästlängder!

Mina pojkar (alla +3 ar) har aldrig haft problem med magen. De far ho varje dag samt antingen broccoli, kal, morot, gurka, persilja el andra orter, fankal eller endiver. Ibland far de blabar som en liten bonus, eller ett snack fran djuraffaren (typ kaka gjord av torkade gronsaker etc jox). De kan (och vill garna) ata pellets/foderblandning ocksa men de blir tjocka av det sa de far det endast om vi ska resa bort over en helg och de far 'klara sig sjalva' 2-3 dagar.
Jag upplever att mina marsvin ar mycket mer taliga och latta att ha att gora med jamfort med de kaniner jag haft.

Apropa gasbildning, det verkar som att marsvin ar ganska bra pa att prutta, iaf mina...

Mitt sista inlagg for den har gangen ;)

Klart du ska ha marsvin igen. Jag ar sjalv kontorssarbetande, bor mitt i stan osv.. de ar perfekta husdjur. Sociala och trevliga, samtidigt behover de inte rastas (om buren ar stor nog, kop en med tva vaningar om du inte har yta, det gjorde vi). Vi har provat att ta ut vara utomhus (vi bor nara en liten park) samt ha dem losa pa takterrassen vi har, men de gillar inte det.. De ar som tjuren Ferdinand, trivs bast har (dvs inomhus, nara buren ;)

De bor i en bokhylla som ligger på golvet med en ramp över kanten så att de kan springa ut och in precis som de själva vill.

Marsvin är nog det mest perfekta djuret att ha i lägenhet. De trivs inne, skuttar inte runt möblerna, är lugna och (oftast) ganska tysta av sig och dessutom väldigt sociala.

Vi köpte hus i somras och något av det första jag gjorde var att skaffa marsvin. (Det gick inte så bra då jag råkade komma hem med en hona och en hane och därför skaffade ytterligare en hona och en hane så de satt två och två. Sen kom inte hanarna överens längre så nu har jag tre burar och två marsvin som sitter ensamma och vet inte om jag ska skala ner eller upp... :angel:)

vårt marsvin åt också allt i grönsaks och fruktväg. Han älskade russin, men eftersom det inte ska ges åt små barn pga att det kan innehålla nåt gift (visst?) så fick han bara ibland och nåt enstaka. han hade heller inga problem med magen, förutom det sista året då det började samlas avföring i hans påsar. Var och varannan dag "rensade" vi upp med en pincett. aldrig haft diarre fast han fick nya grönsaker varje dag..

Skaffa du nya marsvin om du vill ha! jag skulle gärna skaffa två, men min sambo har fått mig att lova att inte skaffa ännu. vår sprang löst så det kom en del hö och ibl marsvinsskitar på köksgolvet....

Marsvin SKA få grönsaker! Ett marsvin klarar sig ofta på en välbalanserad kost med hö och grönsaker och behöver knappt kraftfoder (pellets).
C-vitaminer i vattnet är hopplöst, försvinner nästan direkt du har i det och är dessutom syntetisk vitamin.

Däremot ska man alltid tänka på att vänja in marsvinen sakta på att äta grönsaker när dom inte är vana det.

Marsvin slår kaniner, hamstrar och andra smådjur med hästlängder!

Hamstrar (möss, råttor osv) har aldrig lockat mig, och kaniner är lite jobbiga, tycker jag. En kanin vi hade hoppade upp i fönstret och åt upp krukväxterna så att man exakt förstod problemet med kaninerna i Australien. :D

De ar som tjuren Ferdinand, trivs bast har (dvs inomhus, nara buren ;)

De flesta marsvin verkar vara sådana, men vi hade ett som var sjövilt och bröt sig ur vilken bur som helst och for runt i lägenheten och man hittade honom lite överallt. :love:

De bor i en bokhylla som ligger på golvet med en ramp över kanten så att de kan springa ut och in precis som de själva vill.

Men du har något slags botten som golv i bokhyllan?

Sen kom inte hanarna överens längre så nu har jag tre burar och två marsvin som sitter ensamma och vet inte om jag ska skala ner eller upp... :angel:)

Jag hade nog trots allt skalat ner. :laugh:

vår sprang löst så det kom en del hö och ibl marsvinsskitar på köksgolvet....

Hö på golvet gör mig inget, och skiten är ju rätt torr och oskyldig oftast, men våra marsvin pinkade ibland på helt fel ställen, vilket var rätt tröttsamt. Egentligen den enda nackdelen.

piss på golvet hände kanske 2 ggr på 4 år, så där hade vi tur med vår. kan man inte lära dom att gå på potta? eller så får man bara torka om det händer.... de är ju så underbara! saknar pipandet på morgonen och ljudet av tassar som sprang i köket.

Apelsin skulle jag nog inte våga ge dem, det känns lite starkt

Fast det är det ju inte. Alternativt om man inte vill ge c vitamin direkt i munnen är att ge 1/4 apelsin dagligen, eller en handfull med färskt kål. Då får den i sig sitt behov. Apelsin är en utmärkt c vitaminkälla för marsvin, likaså, persilja, betblast, spenat, paprika, broccoli, tomat och kiwifrukt.

Senast ändrad:

Jag har klätt bokyllan med dammduk som man kan köpa billigt i djuraffären. Duken går ca 7 cm upp på nederkanten, slutar strax ovanför spånet. Det funkar jättebra!
Finns en hel del andra material man kan använda, tex plastgolv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama