får man...?

Sv: får man...?

Jaha! Det trodde inte jag eftersom det då blir superlätt att kolla så att pulsen inte är för hög när man går in i veterinärgrinden. Det var ju kalas! Är faktiskt sugen på att prova distans nästa sommar och tänkte skaffa en pulsmätare nu till hösten.
Är det någon som har koll på var man kan köpa pulsmätarna förutom på distansritt.nu?

Fast alla har ju samma chans att kolla pulsen före man går in i vetgrinden, man får ju använda stetoskop...

Med andra ord är det riktigt dumt att inte ha pulsmätare på tävling ju.

Tiggertjejen skrev:
Med andra ord är det riktigt dumt att inte ha pulsmätare på tävling ju.

Nackdelen är väl i så fall risken för skav. En elektrod skall ju ligga under sadeln strax bakom bogbladet och den andra under sadelgjorden. Sedan när man använder sig att pulsmätare då och då i träning så lär man sig sin häst såpass väl att man vet vilka pulser den ligger på i olika tempon. Så det kan kännas en aning onödigt. Tar ju även tid i pausen att få på pulsmätare.

Hälsning Maja

Men det finns väl dem pulsmätare som man har en klocka tilll och bara lägger en plaststav som ger signaler? Eller det finns bara till människor?

Tiggertjejen skrev:
Men det finns väl dem pulsmätare som man har en klocka tilll och bara lägger en plaststav som ger signaler? Eller det finns bara till människor?
Det finns både handtag och midjebälte med pulsmätare på.
// Linda

Jag har en pulsmätare men brukar aldrig rida med den på tävling, men när jag lånade häst i Sveg i år så red jag med pulsmätare på den och insåg då att om man rider en ritt som är väldigt backig så är pulsmätaren guld värd. Ägaren till hästen hade koll på mjölksyratröskeln och gav order om att jag skulle hålla mig under den. I de kraftigaste uppförsbackarna var det till stor hjälp då ekipagen för oss tog ett försprång men jag var tvungen att hålla tillbaka för att pulsen blev för hög. Av de som var framför mig då var det bara en som klarade sig godkänt och det gjorde vi också, kanske för att jag kunde ha bättre koll på pulsen då jag faktiskt red en häst som jag aldrig ridit förut?

Så mitt tips är att ska man rida flacka ritter och i långsamt tempo så är pulsmätaren onödig då den som Maja säger kan orsaka skav vilket inte uppbärs av fördelen med den i det fallet. Ska man däremot rida fort eller på krävande banor så är tipset att man ska ha en. Förut tyckte jag att det nästan var lite fusk, men åas så är hästens välbefinnande viktigast och har man ett instrument som kan kontrollera det så tycker jag att man ska använda det.

/Camilla

Jag har förmånen av att kunna träna på alla de underlag och både flakt och backigt. Så jag kan lära mig hästen på båda. Men det var intressant det du sa. Så om man det blir lagSM på Rökulla nästa år så kanske man skall se till att använda pulsmätare. För så extrema villkor tränar man knappast under. Har själv aldrig våga mig på Rökulla. Men tvingas väl om det blir lagSM.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Rosett
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Snurrfia
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 016
Senast: Bison
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
415
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod