Får man verkligen hålla hästar utan riktiga hagar?

E

emma_sthlm

Jag vet inte vilka regler som gäller kring hästhållning, men jag antar att det förhållningsregler kring boxutrymme och deras utevistelse.

När jag skriver tänker jag specifikt på en ridskola i Stockholm som ligger mitt i smeten, omgiven av villaområden och med bara leriga paddockar att tillgå för hästarnas utevistelse.

Antar att stallet byggdes innan vägarna och husen, men nu ser det ut som det gör och jag undrar hur kan det vara tillåtet att hålla hästar på det här sättet?

Jag lär få mycket mothugg men jag tycker inte det här är human hästhållning när de inte ens har ordentliga hagar där de kan röra sig/springa som ligger i deras natur.
 
Sv: Får man verkligen hålla hästar utan riktiga hagar?

Man får. Det enda som står i lagen är att hästarna ska få möjlighet att röra sig fritt i alla tre gångarter varje dag. Det räcker alltså med att släppa hästarna i ridhuset nån timma om dan.

Frågan har varit upp flera gånger på forumet och det finns nog ingen som tycker det är bra. Däremot är det en låångsam process att göra något åt, det är många viljor och mycket pengar som står i vägen. Dessvärre.
 
Sv: Får man verkligen hålla hästar utan riktiga hagar?

Stackars hästar. Sverige har sina glapp när de gäller lagar om djurhållning
 
Sv: Får man verkligen hålla hästar utan riktiga hagar?

Nu finns det specificerat på Länsstyrelsens sida att en hage ska vara minst 50m lång för att hästarna ska kunna springa. (Jag hade nog Hallands sida uppe så det kan vara olika?!)
Hagarna ska (eller bör) vara bevuxna. Lerhagar är ingen bra hästhållning.
Hm? Ska det inte vara leriga hagar i södra delen av Sverige så är det gruspaddock eller väldigt stora ytor som gäller. Tyvärr så fungerar det ju inte så i praktiken.
 

Liknande trådar

Hästvård Hoppas jag la tråden i rätt kategori, hittade inget mer passande. Det är en sak jag funderat på väldigt länge och det är om reglerna...
Svar
11
· Visningar
1 640
Senast: EKMK
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·
B
Hästhantering Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp