Får man tävla Ponny?

A

Athina

Hallu hallu..

Har nyligen gett mig in på WR och har nu en fråga med risk för att verka helt inteligens befriad, men ändå... :D

Är det samma regler innom Western som innom "engelsk ridning" gällande hur vida du får tävla en Ponny om du är över 18 år???
Eller måste man ha ridhäst när man är över 18 såvida det inte är en ung ponny -6år? :confused:

Sv: Får man tävla Ponny?

Har förmig att du får rida pony även om du är över 18år.År ju måga vuxna som rider på små hästar.Kolla på Rickly may.Men man måste söka dispans för att rida men hjälm om man är över 16år.

Man får tävla ponny oavsett ålder. Quarterhästarna är ju ofta av ponnymått så det hade blivit lite problematiskt annars :p

jossa8@hotmail.com skrev:
Har förmig att du får rida pony även om du är över 18år.År ju måga vuxna som rider på små hästar.Kolla på Rickly may.Men man måste söka dispans för att rida men hjälm om man är över 16år.

Vad bra då, men hur var det där med hjälm du nämde??? :confused:
När skall man söka dispans? För att rida MED hjälm? Jag rider utan... :confused:

jossa8@hotmail.com skrev:

man MÅSTE rida med hjälm tills man fyller 16 får man då för sina föräldrar så kan man rida me hatt PÅ tävlingsbanan....om jag inte minns fel

Senast ändrad av en moderator:

Ja det behöver jag inte oroa mig över, jag e LÅÅÅÅNGT över 16 år... *hihi* Ja men jag är 22 snart 23 och jag ville bara veta om jag får lov att tävla min vänninas Ponny som e maxad D eller får jag inte lov till det efter att jag fyllt 18 år. Så är det ju innom den engelska ridningen...

Du får vara 70 år och rida på Shetlandsponny om du vill. De reglerna finns inte i western.

Välkommen och lycka till ;)

Tack för det svaret då vet jag...

Men... bedömmer dom en olika beroende på om man rider ponny eller större häst?

Typ... "gud vad lamt av henne att rida ponnny" sen går det skit dåligt på tävlingen , fast det egentligen gick bra.

Så länge ekipaget ser ok ut (storleken på ryttaren matchar storleken på hästen) Ska det inte spela någon roll.

Sedan är det ju trots allt en bedömningssport och domarens eget tycke och smak påverkar såklart!

/*

Det beror nog lite på vilken gren du väljer. I reining tex är det relativt vanligt med stora karlar på små hästar:

Rick
Liten häst

I tex horsemanship och pleasure kanske det är mer viktigt med ett ekipage som ser snygga ut ihop. Det beror ju också på vilken nivå du tänkt tävla. Orkar hästen bära dig så tycker jag inte du skall oroa dig för att vara för lång. Jag red länge min C-ponny på 1.36 trots att jag själv är 1.70. Vi vann SM i horsemanship trots att jag kanske var lite lång.

Ja, jag är inte så lång, når precis 168 om jag gör mig lång och räter på ryggen.*ler*

Enda kravet på storlek är väl minst 140 cm i boskapsklasserna, där går det inte med shetland oavsett ryttarens ålder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Islandshäst Jag har ju klippt Jorunns man men Jag vet att man inte får tävla med klippt man men nu till frågan. Kan man få tävla alltså rida, få...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
15 125
Senast: Boj
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 326
Senast: Springsteen
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 343
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve