Får man tävla på detta Myler-bettet?

M

-moa-

Har äntligen hittat ett bett pållen verkar acceptera vettigt, so far so good...

Det är ett 2-delat D-rings bett från Myler, med en helt vanlig länk i mitten.

Det är lite svängt, men det är likvärdigt till tex. Sprengers Dynamic RS tycker jag så i teori borde det ju vara ok att tävla på? (eller kommer jag ihåg fel att man får tävla på D-ringar?)

Nu ska jag inte tävla på länge men vill ändå veta ;)

Så här ser det ut (är gjort i SS och dom små koppar inläggen är flata, så är ingen ökad tryck eller konstigheter utan borde ju vara likvärdigt till att man får ha mittdelen av olika metall i 3-delade bett)

Har alltdi hört att man aldrig får tävla på Myler bett men det kan ju inte stämma när dom till synes håller alla kraven?

Sv: Får man tävla på detta Myler-bettet?

Ok just det inga D-ringar.
Det är dock inget problem då det inte var ett medvetet val utan går bra på whatever på sidorna.

Det var mer själva munstycket jag vart lite fundersam över då jag inte kan klura ut om det fortfarande räknas som ett vanligt 2-delat eller inte?

Alltså så vitt jag har läst i TR (vilket jag har) så specifierar det ju inte vilken grad böjning det får vara på det sättet (eller har jag missat det nånstans?)

Det hade ju varit annorlunda om det var en icke-godkänd länk i mitten, men det är ju inte fallet, och dom finns med vanliga lösa godkända ringar så det är heller inte "the issue" här, utan enbart den "böjningen" av bettet. (hmm och eventuellt koppar ränderna men i och med att dom är helt släta är dom väl tillåtna...eftersom det står att bett får vara i olika metaller)

Citat ur TR
"Tillåtna tränsbett samt stång- och bridongbett framgår av bilderna på sidorna 44-53, vilka visar prototyper för godkända bett. Tvåledat bett skall ha rundat mellanstycke. Tränsbett med s.k. D-ring eller eggbett är tillåtna. Tilläggsutrustning på bett är ej tillåtet." ( Min fetstilsmarkering)

Så enligt detta borde det vara OK även med D-ringsbettet även om det inte finns på några bilder över tillåtna bett.

Aha ja men titta du, jag trodde bara att jag måste ha kommit ihåg fel när jag snabbkollade länken med bilder på dom.

Men du har ju rätt, då borde man ju få det.
Då är det bara "mittdelen" kvar att klura ut haha men jag tycker att det går under kategorin "2-delat tränsbett med vanlig länk".

Du kommer inte ihåg fel. Formuleringen är ny för årets TR.

Haha suck där ser man, ändringar ändringar, vet att jag laddade ner tilläggen eller vad det heter s har nog läst det nånstans bara att jag inte visste vart. (om det ens var där, jag bara hade nån känsla av att man fick det)

Break_a_leg: jo jag får väl göra det, som sagt ska ändå inte tävla på ett tag så är inget problem men är alltid kul att veta sådär ju, "bara för att" haha.

Liknande trådar

Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 133
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 347
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr Hej. Har börjat rida en häst som de är tanken att jag ska börja tävla dressyr med men vi har stött på ett stort problem. Ägaren har...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: em-pirre
·
Utrustning Vad gillar ni för bett på era hästar och hur är dom? (psyke, munnen, känsliga eller ej, starka, heta, tar dom tag i bettet eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 516
Senast: X17
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar