Får man tävla 6 åring med kandar??

Bonde456

Trådstartare
ja ni hörde min dumma fråga. ska starta LA6 i morgon med min 6 åriga dam och tänkte först ha vanligt träns för hon går utmärkt på det, men sen tänkte jag att vad fan, kanske en sväng om med kandaret ändå?? SEn kom jag på/ FÅR man tävla med det på en 6 åring eller är det spec regler/räknas som unghäst eller nåt??
jag menar i övrigt är det ju "valfritt"...Min lilla är som en tant ,trygg och obrydd och focuserad,annars så man glömmer lätt att hon är "ung"...:crazy:

blev jättestressad, alternativet är ju att bara göra som vanligt och rida på träns men jag vill ju veta...
Dum som man är har jag inte tillgång till TR!!! (skäms:o)

hoppas på svar/annars så rider jag ju första klassen på träns så eg inget bekymmer:angel:men men..
//Bonde456

Sv: Får man tävla 6 åring med kandar??

eftyersom 6åriga hästar får starta tom msv a så bör man få ha kandra efter som i msv a är kandra ob.

Enligt TR så får en 6-åring starta upp tom MSV A och då ska de ju gå på kandar så då borde ju du få starta på kandar. Men om du är osäker ta med både träns och kandar och fråga domaren på plats:)

ja ha. Tack. var väl eg nästa fråga , hur högt man eg får starta:D men då vet jag. Vad bra. men har ännu inte bestämt mig,beror lite på hur första klassen känns..(men hon brukar vara "som smör" ;))
Tack tack.
MVH Bonde456

Du får tävla 6-åring på kandar, yes. Det är bara i unghästklasserna (falsterbo etc) som det är tränskrav.

TR finns på Ridsportsförbundets hemsida.

Jag antar att in är helt inridna med kandaret.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett 15-årigt dressyrsto som jag har ägt i ett halvår. Hon är tävlad upp till mvs b:4 med föregående ryttare men utbildad högre...
Svar
2
· Visningar
1 035
Senast: Lisaa
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Tussilago
·
Hästmänniskan Usch sitter i en så otroligt tråkig sits och jag vet inte hur jag ska vända på det så det kommer att kännas bra. Idag har jag två...
2
Svar
26
· Visningar
4 678
Senast: Eme_liie
·
Träning Har en nyfiken fråga Många här på Buke verkar rida på (eller i varjefall äga) ett kandar (en del otroligt snygga om man kollar...
Svar
3
· Visningar
1 242
Senast: Lancet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka