Får man som hästmänniska må dåligt?

Tja, lösa.
Men att sköta flertalet hästar indikerar viss arbetsförmåga.
Mest så att man kanske inte bör/kan vara helt sjukskriven (däremot troligen partiellt) om man har arbetsförmåga som klarar att sköta flera hästar.
Jag ser det som stor skillnad att orka mocka och utfodra hästar, eller gå promenader med hunden, jämfört med att orka jobba. På jobbet måste du sköta vissa saker inom en viss tid, ibland träffa människor osv. Inte alls konstigt att inte klara det men att klara av att sköta sitt djur.
 
Ja, rubriken säger det
Vi hästmänniskor ska vara så positiva och glada, är det okej att ha en depression samtidigt som man har flera hästar på gården man bor? Är det okej att må dåligt och att vara hästfrälst?

Vet inte om tråden ligger rätt men testar

Jag har två, snart tre hästar. Jag har kronisk depression, hästarna är bland annat de som håller mig över ytan när det är som värst. Jag har varit hästfrälst i hela mitt liv (31 år) och mått dåligt upp och ner i 21 år av dessa så; ja, det är absolut okej :)
Jag klarar det med hjälp av min man. Han släpper ut (när de står inne, nu går de på lösdrift) och fodrar oftast morgon. Han mockar även och gör annat, när jag är "halvdöd". Resten drar jag mig alltid ut och gör, oavsett. Jag får vara fysiskt döende om jag ska låta bli att sköta djuren.
 
Jag ser det som stor skillnad att orka mocka och utfodra hästar, eller gå promenader med hunden, jämfört med att orka jobba. På jobbet måste du sköta vissa saker inom en viss tid, ibland träffa människor osv. Inte alls konstigt att inte klara det men att klara av att sköta sitt djur.

Håller med!

För mig är det STOR, för att inte säga ENORM, skillnad att sköta mina hästar och våra kor hemma än att arbeta med det/annat.

Att vara anställd och arbeta med hästar, hade jag inte klarat ens en vecka. Hästarna måste för min del stanna på hobbynivå för att jag ska klara det.
Nu är jag inte sjukskriven eller någonsin varit då jag haft mina problem i princip alltid och därmed aldrig haft ett arbete, och jag klarade knappt ens skolan (aldrig, aldrig mer!) då det ställer helt andra krav på mig än det jag själv valt att göra och utföra på hemmaplan.
 
Tja, lösa.
Men att sköta flertalet hästar indikerar viss arbetsförmåga.
Mest så att man kanske inte bör/kan vara helt sjukskriven (däremot troligen partiellt) om man har arbetsförmåga som klarar att sköta flera hästar.
Två egna hästar är okej för försäkringskassan. Däremot inte avel, aktivt tävlande, inackorderingar som man sköter, där det egentligen handlar om verksamhet som te x tillridning eller ta hand om andras hästar på något sätt som kan generera pengar, dvs. är ett arbete. Man får ha en fritid och fritidsintresse även som sjuk men den fritiden får inte inkräkta på möjligheten att arbeta motsvarande tid. Man får ju även städa sitt hem, gå och handla och göra andra saker som är utanför hemmet när man är sjukskriven. Man får ju också fortsätta ta hand om eventuella minderåriga barn vilket kan vara bra mycket mer ansträngande än att ha två hästar hemma.
 
Nu tycker jag många misstolkar, eller så gör jag det.

Självklart får ens eget mående inte gå ut över något djur.

Jag upplever det som att man som hästtjej måste vara pepp och på, glad och sprallig, aldrig säga nej till extra jobb i stall eller på jobbet.

Det är inte lätt att säga ''Nej nu orkar jag inte mer'' för då upplever jag det som att folk tycker jag är lat.
Jag brukar förklara lite snabbt för nya bekantskaper att jag har det lite jobbigt och är energilös, mer vill jag inte gå in på.
Så istället för att säga Nej så tar jag ut mig totalt och kan inte gå upp ur sängen dagen efter.

När jag ''praktiserade'' i stallet i närheten(väldigt kravlöst pga deppression), som jag tyvärr var tvungen att avsulta pga ångest, märkte jag av det.
Alla var egentligen jättegoa och verkligen ville att det skulle funka, men märktes att de blev lite paffa när jag var tvungen att säga ''Nej jag orkar inte göra X idag''

Som någon annan skrev så är hästar, och djur i allmänhet, en livlina när livet bara blir helt svart. Livet blir så mycket bättre efter en tids gosande.

I framtiden kommer jag absolut ha hästar på gården, egentligen är väl min dröm att bli en crazy horse lady :D

Nu är det ju inte särskilt lätt att försöka jobba med och stå upp för sig själv som deprimerad, men alla tjänar nog mycket på att lära sig sätta sina egna gränser.

Och de som har hund? Det är väl också arbetsförmåga att gå på promenad, om än korta.
Städa små djurs burar etc.

Städa ens eget hus, laga mat,är väl arbetsförmåga.

Jag hoppas att det bara är du som tänker såhär.

Jag tycker jag ofta hör om dem som är långtidssjukskrivna och blir ifrågasatta om de har många djur.
Givetvis är inte det inte ett alternativ att låta de svälta, snarare fundera på om man klarar av flera djur om det inte finns ljusare utsikter gällande måendet. Sen vet jag även dem som lyckats motivera det för tex Försäkringskassan efter att ha bråkat en del.
 
Nu är det ju inte särskilt lätt att försöka jobba med och stå upp för sig själv som deprimerad, men alla tjänar nog mycket på att lära sig sätta sina egna gränser.



Jag tycker jag ofta hör om dem som är långtidssjukskrivna och blir ifrågasatta om de har många djur.
Givetvis är inte det inte ett alternativ att låta de svälta, snarare fundera på om man klarar av flera djur om det inte finns ljusare utsikter gällande måendet. Sen vet jag även dem som lyckats motivera det för tex Försäkringskassan efter att ha bråkat en del.
Själv skulle jag gå under utan djur. Skulle aldrig gå upp ur sängen. Allvarligt.
Mådde bäst när jag hade råttor och hund, då fick jag lite struktur på livet. Klockan X dag X städar jag bur, och X och X går jag promenad.
Det var guld värt för att ta mig ur hålet.

Djur går alltid före mig oavsett hur jag mår.

Men självklart kan det också bli för mycket djur och måsten och då får man ju hitta någon lösning, om det är hästar kanske medryttare/(del)/fodervärdar.
Det får ju inte ta mer energi än det ger.
 
Och de som har hund? Det är väl också arbetsförmåga att gå på promenad, om än korta.
Städa små djurs burar etc.

Städa ens eget hus, laga mat,är väl arbetsförmåga.

Jag hoppas att det bara är du som tänker såhär.

Det är viss skillnad på att gå hundpromenad jämfört med att sköta ruljangsen runt ett stall med flera hästar, när man ser till arbetsinsatsen.
Beroende, förstås, på hur stort stall.

Det var en allmän kommentar.
När jag tänker på exempelvis personer som har inhyrningar i sitt stall och sköter dem: det är ju en viss arbetsinsats som är att jämställa med förvärvsarbete.

En häst ser jag inte heller som något "problem", men säg att man har ett stall med sex hästar som står uppstallade.
Den arbetsinsatsen är ju inte jämförbar med hundpromenad.
 
Två egna hästar är okej för försäkringskassan. Däremot inte avel, aktivt tävlande, inackorderingar som man sköter, där det egentligen handlar om verksamhet som te x tillridning eller ta hand om andras hästar på något sätt som kan generera pengar, dvs. är ett arbete. Man får ha en fritid och fritidsintresse även som sjuk men den fritiden får inte inkräkta på möjligheten att arbeta motsvarande tid. Man får ju även städa sitt hem, gå och handla och göra andra saker som är utanför hemmet när man är sjukskriven. Man får ju också fortsätta ta hand om eventuella minderåriga barn vilket kan vara bra mycket mer ansträngande än att ha två hästar hemma.

det du skriver här stämmer ju ganska väl med vad jag skrivit.
 
Klart att man "får", men precis som i övriga samhället finns det många hästmänniskor som inte riktigt förstår det där med att må dåligt eller ha psykisk ohälsa. Jag mådde otroligt dåligt psykiskt under gymnasiet och kunde under tredje året inte ens gå till skolan. Min häst var under den perioden det enda som det kändes värt att fortsätta leva för.

Min mamma har varit sjukskriven för stress och utbrändhet flera gånger. Att sköta sitt stall med 5 hästar hemma på gården går inte ens att jämföra med att åka in till jobbet/ ta telefonmöten / jobbmail. Jobbet innebär krav och förväntningar. Medan hon kan tassa ut till stallet i pyjamas, behöver inte prata med eller stå till svars för någon eller prestera något. Hon kan dela upp stalljobbet i korta intervaller, avbryta och fortsätta senare om hon inte orkar. Hon kommer ut och rör lite på sig, får lugn och glädje av att umgås med djuren. Att sköta stallet bidrar till hennes tillfrisknande. Hennes läkare ser det som enbart positivt att hon har stall och hästar, inte alls som något som "stjäl" arbetsförmåga från jobbet som hon är sjukskriven i från.
 
Jag har två, snart tre hästar. Jag har kronisk depression, hästarna är bland annat de som håller mig över ytan när det är som värst. Jag har varit hästfrälst i hela mitt liv (31 år) och mått dåligt upp och ner i 21 år av dessa så; ja, det är absolut okej :)
Jag klarar det med hjälp av min man. Han släpper ut (när de står inne, nu går de på lösdrift) och fodrar oftast morgon. Han mockar även och gör annat, när jag är "halvdöd". Resten drar jag mig alltid ut och gör, oavsett. Jag får vara fysiskt döende om jag ska låta bli att sköta djuren.
Äter du antidepressiva? Bara en nyfiken fråga
Hoppas verkligen att du mår bättre snart

Själv skulle jag gå under utan djur. Skulle aldrig gå upp ur sängen. Allvarligt.
Mådde bäst när jag hade råttor och hund, då fick jag lite struktur på livet. Klockan X dag X städar jag bur, och X och X går jag promenad.
Det var guld värt för att ta mig ur hålet.

Djur går alltid före mig oavsett hur jag mår.

Men självklart kan det också bli för mycket djur och måsten och då får man ju hitta någon lösning, om det är hästar kanske medryttare/(del)/fodervärdar.
Det får ju inte ta mer energi än det ger.
Håller med allt du skrev!



Klart att man "får", men precis som i övriga samhället finns det många hästmänniskor som inte riktigt förstår det där med att må dåligt eller ha psykisk ohälsa. Jag mådde otroligt dåligt psykiskt under gymnasiet och kunde under tredje året inte ens gå till skolan. Min häst var under den perioden det enda som det kändes värt att fortsätta leva för.

Min mamma har varit sjukskriven för stress och utbrändhet flera gånger. Att sköta sitt stall med 5 hästar hemma på gården går inte ens att jämföra med att åka in till jobbet/ ta telefonmöten / jobbmail. Jobbet innebär krav och förväntningar. Medan hon kan tassa ut till stallet i pyjamas, behöver inte prata med eller stå till svars för någon eller prestera något. Hon kan dela upp stalljobbet i korta intervaller, avbryta och fortsätta senare om hon inte orkar. Hon kommer ut och rör lite på sig, får lugn och glädje av att umgås med djuren. Att sköta stallet bidrar till hennes tillfrisknande. Hennes läkare ser det som enbart positivt att hon har stall och hästar, inte alls som något som "stjäl" arbetsförmåga från jobbet som hon är sjukskriven i från.
Hur gjorde du det 3e året på gymnasiet när du inte kunde gå dit? Fick du plugga hemifrån eller hur gick det för dig?

Jo, enorm skillnad på sitt val av livsstil och att gå till jobbet som är ett måste
(Hästarna är iofs också ett måste, men det är ju ett måste man brinner för!)
 
Ja, rubriken säger det
Vi hästmänniskor ska vara så positiva och glada, är det okej att ha en depression samtidigt som man har flera hästar på gården man bor? Är det okej att må dåligt och att vara hästfrälst?

Vet inte om tråden ligger rätt men testar
Nej! Det går absolut inte..



Klart det går, alla människor kan givetvis må psykiskt dåligt och bara för att man har häst och hästintresse så är man knappast skyddad från psykisk ohälsa. Jag känner flera med häst som både har mått väldigt dåligt eller mår dåligt.
 
Varför skulle man inte få det?

Jag gick in i väggen förrförra vintern, med depression och ångest. Sjukskriven nästan 1 år. Jag är helt övertygad om att hästarna var det som räddade mig - det var det enda som fick upp mig ur sängen. Jag hade noll motivation, noll livsglädje, allt kändes som ett måste och hamsterhjul jag aldrig skulle kunna ta mig ur och sen en dag vände det.

Jag fick faktiskt order om att vara i stallet, om jag orkade. Man blir sällan bättre av att bara sitta hemma.

/L

Ja, rubriken säger det
Vi hästmänniskor ska vara så positiva och glada, är det okej att ha en depression samtidigt som man har flera hästar på gården man bor? Är det okej att må dåligt och att vara hästfrälst?

Vet inte om tråden ligger rätt men testar
 
Nej om du frågar mitt ex :eek:. Alltid pigg och glad och full av energi annars ska hästarna säljas :meh:. Kåt måste man såklart också alltid vara när man kommer hem från stallet :banghead:.
 
Alla får må dåligt, inget som bara drabbar en del eller som man behöver skämmas över. Har själv problem med depression och ångest och har haft hela mitg liv i stort sett. Även varit sjukskriven en tid för stress vilket var något nytt för mig då jag aldrig varit en lättstressad person. Hästarna har alltid varit min fristad, där jag kan slappna av och ladda om. Utan dem vet jag inte vad jag skulle göra :)

Enda gången man bör fundera är om hästarna skulle vara orsaken, då är det en helt annan femma :)
 
Alla får må dåligt, inget som bara drabbar en del eller som man behöver skämmas över. Har själv problem med depression och ångest och har haft hela mitg liv i stort sett. Även varit sjukskriven en tid för stress vilket var något nytt för mig då jag aldrig varit en lättstressad person. Hästarna har alltid varit min fristad, där jag kan slappna av och ladda om. Utan dem vet jag inte vad jag skulle göra :)

Enda gången man bör fundera är om hästarna skulle vara orsaken, då är det en helt annan femma :)
Menar du om hästarna skulle vara orsaken för stressen?
Hoppas att du blir helt frisk ifrån depression och stress snart!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 813
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 321
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 093
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 871
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp