Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det flera bakom blir det svårare. Fast om det nu då stämmer att det hjälper att backa, bör bilarna bakom ha aktiverat det hela. Så fungerar det inte då är det säkerligen något annat som är felet.Ja det är ju en lösning. Men om det händer när det är flera bilar bakom? Kom faktiskt på att det händer ibland vid Stampbroarna i Göteborg och då är det ett fasligt tutande på bilarna och vissa kör mot rött till slut. De trafikljusen brukar dock slå om till gulblink efter en (lång) tid.
Ha ha ha! Ser framför mig hur hela Göteborg backar i en enda koordinerad rörelseÄr det flera bakom blir det svårare. Fast om det nu då stämmer att det hjälper att backa, bör bilarna bakom ha aktiverat det hela. Så fungerar det inte då är det säkerligen något annat som är felet.
Om nu inte alla skulle vara sådär jätte koordinerade då och lyckas backa samtidigt vill säga. Fast är nog inte att rekommendera![]()
Ha ha ha! Ser framför mig hur hela Göteborg backar i en enda koordinerad rörelse![]()
Möjligtvis ett koordinerat tutandeDet skulle aldrig hända i Göteborg![]()
Det skulle jag absolut också göra men får man göra så utan att riskera körkortet/böter?Jag skulle antagit att ljusen var trasiga och skulle tittat på skyltarna under rödljusen som visar väjningsplikt eller stoppskylt.
Minns från bilskolan att vid trasigt rödljus så skulle man göra det men har ingen aning om det bara kanse gäller vid gulblinkDet skulle jag absolut också göra men får man göra så utan att riskera körkortet/böter?
Idag stod jag i en korsning, vid rödljus, när det kom en polis på utryckning. Vi hade rött men jag makade mig åt sidan så gott jag kunde medan bilen bredvid, som hade polisen bakom sig i sin fil, stod kvar. Då tutade poliserna tills bilen framför körde ut mot rött och så genom korsningen.Den googling jag gjorde säger nej du får inte köra mot rött, inte ens om det kommer ett fordon i uttryckning egentligen.
Nä jag fattar inte riktigt hur man ska bete sig för det var just den frågan som hade kommit upp.Idag stod jag i en korsning, vid rödljus, när det kom en polis på utryckning. Vi hade rött men jag makade mig åt sidan så gott jag kunde medan bilen bredvid, som hade polisen bakom sig i sin fil, stod kvar. Då tutade poliserna tills bilen framför körde ut mot rött och så genom korsningen.
Hade jag varit i den snubbens sits hade jag blivit urstressad och inte heller vetat vad jag skulle göra. Men så övningskör jag ju också bara.
Alltså inget motargument, bara en vidarespinn.
Ja, jag läste samma artikel tror jag. Och att de skrev att man troligtvis aldrig skulle få böta för det oavsett.Nä jag fattar inte riktigt hur man ska bete sig för det var just den frågan som hade kommit upp.
Man får inte köra mot rött men inte hindra utryckande fordon. Det var i nån fråga polisen variant nån tidning hade.
Svårt att veta hur man ska göra och var man ska ta vägen.
Jag har alltid tänkt att man inte får bryta mer trafikregler än nödvändigt för att släppa fram utryckningar och måste välja de minst allvarliga. Men de måste ju fram så köra mot rött hade jag tänkt att man fick om det saknas andra alternativ. (om man gör det på ett säkert sätt då, typ ser att alla andra har stannat för blåljusen först)Nä jag fattar inte riktigt hur man ska bete sig för det var just den frågan som hade kommit upp.
Man får inte köra mot rött men inte hindra utryckande fordon. Det var i nån fråga polisen variant nån tidning hade.
Svårt att veta hur man ska göra och var man ska ta vägen.
Det jag hade tyckt var lite läskigt i situationen idag var att det var en stor korsning och fastän folk inte ska så kommer de med en jäkla fart där. Men det var ju bra att de tutade, då behövde ju inte killen bestämma själv liksom.Men de måste ju fram så köra mot rött hade jag tänkt att man fick om det saknas andra alternativ. (om man gör det på ett säkert sätt då, typ ser att alla andra har stannat för blåljusen först)
De kommer om om du går åt sidan. Har provat.Men kan de
Jag har alltid tänkt att man inte får bryta mer trafikregler än nödvändigt för att släppa fram utryckningar och måste välja de minst allvarliga. Men de måste ju fram så köra mot rött hade jag tänkt att man fick om det saknas andra alternativ. (om man gör det på ett säkert sätt då, typ ser att alla andra har stannat för blåljusen först)
Min skräck är att få blåljus bakom på 1+2 väg för då vet jag inte vad man ska göra. Köra med dem bakom i ett par km eller försöka komma ut i vägkanten. Går det att komma förbi så? Och om man gör det och det är för trångt i alla fall så man bara har stoppat upp allt.![]()
Om det är helt släckt eller gulblink så gäller trafikreglerna. Min fråga rörde dock om ett rött ljus som aldrig slår om till gröntMinns från bilskolan att vid trasigt rödljus så skulle man göra det men har ingen aning om det bara kanse gäller vid gulblink![]()
Vad jag uppfattar att polisen ”hakade upp sig på” var att han vid i alla fall fyra tillfällen hade kunnat köra åt sidan och släppt fram ambulansen.Apropå bryta mot trafik regler när blåljus ligger bakom, böter och/ eller körkortet ryker
https://www.aftonbladet.se/bil/article12565323.ab
Finns fler som råkat ut för samma.