Får man inte fråga om bloggar?

C

CeciliaW

Skrev ett inlägg igår där jag frågade om det var fler som hade bloggar och isåfall länkar till deras bloggar... men den tråden verkar vara borta idag? Är det inte tillåtet att efterfråga sånt på senior?

Sv: Får man inte fråga om bloggar?

Citerar valda delar av forumreglerna:
"Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.
För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Om man har en blogg med hästinriktning kan man prova att tipsa om den under Hästlänkar.

Okej... fast det här är ju inte reklam för en vara som kan köpas, utan snarare ett sätt att få en djupare kontakt med forummedlemmar.

Men jag förstår ju reglerna. Trist, dock.

Det finns ingen möjlighet att ändra reglerna så man FÅR göra reklam för privata hemsidor i tex dator-forumet ?

Senast ändrad av en moderator:

Är det inte skillnad på länkar och länkar?
Jag tycker hela den här reklamregeln är jättekorkad!
Jag förstår att man vill stoppa företag för att posta reklam om sina produkter i forumen. Det tycker jag är helt okej att ta bort, men användares personliga hemsidor och användares egna tips om produkter och företag i trådar tycker jag borde tillåtas.

Vad vinner du Gunnar på att förbjuda detta?

Vad är en privat hemsida, får det finnas reklambanners på den? Får den aldrig någonsin i framtiden göras om till en kommersiell sida? Om man skriver att man har en häst till salu är den inte kommersiell då?

Det finns många användare som tipsat om länkar till egna sidor som ansett att de borde ligga under privata, fastän de erbjuder en mängd tjänster och ibland även varor.

För att förenkla gränsdragningsproblemen är det betydligt lättare att hänvisa alla länktips till Länksidan.
Det underlättar även för de som söker länkar eller hemsidor.

Oki... förstår problematiken. Ett annat forum har väl definitionen "hemsida som drivs av privatperson helt utan ekonomiskt- eller vinstintresse" - på så vis är det alltså inte ok att länka till sitt eget företags sida på det forumet.

Men visst, jag förstår :)

Användarnas egna tips om produkter och företag är väl ganska ok, och har väl varit så länge, det får dock inte bli ren reklam eller länkar, adresser och telefonnummer.

Redan i dagsläget finns det företagare som då och då försöker lägga in länkar till sina egna företag. De har vanliga användarnamn här.

Det går inte att veta vem användaren bakom ett användarnamn är därför bör man tänka på att användaren som tipsar om en produkt eller tjänst mycket väl kan vara den som tjänar på att du köper den.

Gunnar skrev:
Vad är en privat hemsida, får det finnas reklambanners på den? Får den aldrig någonsin i framtiden göras om till en kommersiell sida? Om man skriver att man har en häst till salu är den inte kommersiell då?

Nej, det tycker jag verkligen inte. Det kan finnas massa anledningar till att man vill sälja sin häst utan att vara kommersiell Precis som de flesta privatpersoner som annonserar på Blocket inte bedriver kommersiell verksamhet.

Från Susning.nu:
"Kommersiell eller vinstdrivande är en verksamhet som bedrivs i avsikt att ge intäkter (och helst vinst). "

Om en privatperson säljer en häst tycker jag knappast man kan lasta den för att vara kommersiell! Dock håller jag med om att hästannonser ska vara i annonsforumet men om jag som privatperson länkar till min fotosida med bilder på mina andra hästar och råkar samtidigt sälja min häst på en länk från min fotosida så ser jag inte hur det kan konkurrera med din verksamhet på Bukefalos.

Du har fortfarande inte svarat på vad du vinner på att förbjuda länkar alternativt vad du förlorar på att tillåta dem?

Annonsintäkter?

twinstar skrev:
Från Susning.nu:
"Kommersiell eller vinstdrivande är en verksamhet som bedrivs i avsikt att ge intäkter (och helst vinst). "
(...)
Du har fortfarande inte svarat på vad du vinner på att förbjuda länkar alternativt vad du förlorar på att tillåta dem?

Annonsintäkter?

Vore absolut intressant att få svar på den frågan :) :bow:

Ordning och reda, länkar har sin plats under Hästlänkar, forumet är till för diskussioner inte för att driva trafik till kommersiella, halvkommersiella eller privata sidor.

Enklare moderering, minskat arbete för moderatorerna då de inte måste lägga en massa tid på att försöka kontrollera om en länk är kommersiell, hets mot folkgrupp, phishing, virus/trojan-genererande eller helt ok.

Och självklart vill jag ha in annonsintäkter, men regeln fanns även under den period jag inte hade några banners och liknande på sidorna.

På samma sätt föredrar jag att användare lägger in sina bilder i Hästgalleriet också för att man enklare skall veta var man kan hitta olika saker.
Lite samma sak är det med uppdelningen på olika forum, istället för att ha ett om allt.

Gunnar skrev:
Ordning och reda, länkar har sin plats under Hästlänkar, forumet är till för diskussioner inte för att driva trafik till kommersiella, halvkommersiella eller privata sidor.

Det här är internet. Internet byggs upp av länkar!
Forumet är ju en socialgrejj och där kan man vilja diskutera länktips, bloggar och länkar BERIKAR ju inlägg och diskussioner och då kanske man kan bjuda på att bukefalos också driver trafik åt andra. Det är främst det jag vänder mig emot.

Gunnar skrev:
Enklare moderering, minskat arbete för moderatorerna då de inte måste lägga en massa tid på att försöka kontrollera om en länk är kommersiell, hets mot folkgrupp, phishing, virus/trojan-genererande eller helt ok..

Ok. Jag har aldrig upplevt att det varit ett problem för moderatorer på andra forum.

Gunnar skrev:
Och självklart vill jag ha in annonsintäkter, men regeln fanns även under den period jag inte hade några banners och liknande på sidorna.

På samma sätt föredrar jag att användare lägger in sina bilder i Hästgalleriet också för att man enklare skall veta var man kan hitta olika saker.
Lite samma sak är det med uppdelningen på olika forum, istället för att ha ett om allt.

Ändå tillåts bildtrådar överallt? De berikar ju också inläggen?

Jag förstår mycket väl att jag inte har några argument att motivera dig med! Det är din sida och dina regler. Ändå vill jag bråka på dig lite. Jag tycker du gör ett kanonjobb med sidan och all cred och heder till dig samtidigt som jag tycker länk-regeln är knäpp och knasig!:D

En sak jag dock verkligen tycker du ska starta krig emot är att få bort allt upphovsrättskyddat material som figurerar här på sidorna! Det vore något att bita i istället för att slåss mot användare som länkar till varandra!;)

Hoppas du kan ta min kritik med en klackspark Gunnar!

Ändring av regler/funktioner för bilder kommer ;)

Vilken typ av upphovsskyddat mtrl handlar det om, är det bilderna?
ag utgår ifrån att moderatorerna gör så gott de kan för att rensa bort det de hittar.
Du använder väl alltid rapportera-ikonen när du ser något som bryter mot forumreglerna, eller ;)

Du har ju varit här länge nu, och jag gillar dig, även om jag nog alltid haft och kommer ha den här uppfattningen om länkar. ;)

Tja, bilderna framförallt! Men här publiceras ju även låttexter, utdrag från tidningsartiklar, klippt och klistrat från webben. Men bilderna står ju för majoriteten! Jag är säkert själv skyldig.

Har du själv kollat med Moulinsart & La Fondation Hergé om du får använda din Tintin-bild? :)

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 554
Senast: Tilly_85
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 913
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
97
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter