Får man ha ponnyn i transporten över natten?

Sv: Får man ha ponnyn i transporten över natten?

*lånar*

Jag tycker det är helt ok att låta en mindre ponny bo i sin transport över natten vid enstaka tillfällen.
En ponny är inte lika tung som en stor häst och därmed rör sig heller inte transporten lika mycket som när en stor häst flyttar sig därinne.

Jag ser ju bara på min shettis att han inte har några som helst problem med att "umgås" med transporter när vi har haft en stått öppen ute i hagen för att vänja dem.
Han knallar obekymrat ut och in och blir gärna stående kvar därinne länge.

En ponny som ofta åker (och bor över) i sin transport ser nog den som något hemvant på en tävlingsplats där allt annat är främmande.
Den får vara ifred och ha sina egna matrutiner och känna dofter hemifrån.

Då är ju tyvärr många olagliga då... Tänker på alla hästtransportörer...

Jo, men måste inte även transportörerna lasta ur och erbjuda en box över nätterna?

Vet däremot att ex hästar som skeppas över hit från Irland blir stående i transporter eller containrar i ett dygn.

En A-ponny möjligtvis i transporten (utan mellanvägg).. Är det inte så att man måste ha uppsikt över ett djur så står i transport? Isf kan det bli lite knivigt om man sover..

Men ska man följa lagar och regler så måste hästen ha möjlighet att ligga ner. Jag skulle inte ha hästen uppbunden över en hel natt utan ett löpande grimskaft, så den kan ligga ner.. Det är inte såå smart att ha ett löpande grimskaft i bommen fram eftersom hästen fortfarande kan ta sig under den.

Men, nej, pga alla saker som går att skda sig på i en transport tycker inte jag att hästen ska stå där mer än under färd..

mul skrev:
Men, nej, pga alla saker som går att skda sig på i en transport tycker inte jag att hästen ska stå där mer än under färd..
Vad kan den skada sig på i transporten? Om du tar ut bommar å mellanväggen, då är det ju inget kvar...
Tar du ner stödbenen så står ju en transport lika stadigt som en box.

Reglerna för transport av hästar och andra djur, även flyg, båt och järnväg, finns på http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

Jag har skummat igenom och så vitt jag kan se handlar de enbart om transport och vila i samband med transport, inte om uppstallning. Det verkar ju också rimligt att det är reglerna för uppstallning som gäller även för tillfällig uppstallning på en tävlingsplats. Om en inspektör vill hindra uppstallning så antar jag att få transportet är 2,2 m höga över hela golvytan?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka