Sv: Får man ha ponnyn i transporten över natten?
Ja, jag anser att han har det hundra gånger bättre i sin transport som är omgjord och har boxdörr. Och jag anser att en ponny är så pass smart att de mycket väl förstår när de är dags att åka eller inte.
Brukar du ta med dig mat och täcken ut i bilen??? För det är ju ditt transportmedel... Om du nu ska prata IQ häst/människa...
Förstår inte hur du menar? Visst, jag har både ätit mat och sovit över i bilen och då förstod jag att jag inte skulle köra samtidigt.
Smart jag är. Klart en häst förstår skillnaden på att stå transportklar och när den bara ska sova över.
Hade min ponny lidit under alla år han stått (på tävling) i transporten hade jag nog varit anmäld för längesedan då vi varit på stora tävlingar. Där både veterinärer, ridsportfolk och press varit. Någon hade nog reagerat på en stackars ponny som uppenbarligen lider.
Fördelar med att stå i transporten:
* Det inte blir så varmt som i mobilaboxarna.
* Han har möjlighet att titta ut och se vad som händer. Inte kul att vara shettis och stå i en mobilbox med boxväggar som är 130 cm höga väggar och stå så i 4-5 dagar.
* Kostnaden minskar en
liten del. Får fortfarande betala för att ha transporten på tävlingsområdet och för att nattvakterna även ska titta till honom, när de går sina vakrundor.
* Ingen risk att han ska fastna i de 5-8cm breda springor som finns i varje hörn inne i den mobila boxen. Hur det nu kan vara lagligt att ha det så?
Nackdelar med att stå i transport:
* Avundsjukan (??) från de med större ponnyer som inte har den möjligheten för att de kanske tror att man försöker slippa undan kostnader?