Får man ha ponnyn i transporten över natten?

Sv: Får man ha ponnyn i transporten över natten?

I djurskyddsförordningen avseende transport av djur (skall finnas på nätet någonstans kommer ej ihåg var) så står uttryckligen att häst får ej övernatta i transportfordon eller hästtransport tex på tävlingsplats. Så oavsett om den har tillräckligt stor plats är detta förbjudet.

jag vet iaf en som har haft en cponny, som åkte dit för att dom lät ponnyn stå i transporten över natten. :confused:

själv skulle jag aldrig göra det...

LuddeLump skrev:
Är det tillåtet att ha en A-ponny i transporten över natten på tävling? Vi tar ur mellanväggen såklart. Det måste man väl få ha? Nån som vet?

Precis den texten har jag läst där ja! Dom diskuterade till och med NATTuppstallning i samma tidning. Att en C-ponny inte får fullt mått i en transport kan jag förstå men för en A-ponny är det ju möjligt.

GaurdianAngel skrev:
Då har Du ju verkligen placerat hästarnas IQ på en väldigt låg nivå!
Mina ponny har aldrig varit stressad eller förknippat det med att åka. Han har utan problem kunnat koppla av och sova och varit väldigt fräsch till tävlingarna. Efter första tävlingen med att sova i transport så vet de, vad de handlar om. De är inte mer korkade än så...

Vilken tur du haft som fått tag på sådana intelligenta ponnyer... :crazy: :angel:
Brukar du ta med dig mat och täcken ut i bilen??? För det är ju ditt transportmedel... Om du nu ska prata IQ häst/människa...
Du gör som du vill, vill du bryta mot lagar så är det din buisness, bar inte hästen lider av det... och bara du talar om det för barn som ser det så dom inte tror att det är OK :devil:

Gylle skrev:
I djurskyddsförordningen avseende transport av djur (skall finnas på nätet någonstans kommer ej ihåg var) så står uttryckligen att häst får ej övernatta i transportfordon eller hästtransport tex på tävlingsplats. Så oavsett om den har tillräckligt stor plats är detta förbjudet....

Precis vad jag läst också...

Ja, jag anser att han har det hundra gånger bättre i sin transport som är omgjord och har boxdörr. Och jag anser att en ponny är så pass smart att de mycket väl förstår när de är dags att åka eller inte.
Brukar du ta med dig mat och täcken ut i bilen??? För det är ju ditt transportmedel... Om du nu ska prata IQ häst/människa...
Förstår inte hur du menar? Visst, jag har både ätit mat och sovit över i bilen och då förstod jag att jag inte skulle köra samtidigt. :D Smart jag är. Klart en häst förstår skillnaden på att stå transportklar och när den bara ska sova över.

Hade min ponny lidit under alla år han stått (på tävling) i transporten hade jag nog varit anmäld för längesedan då vi varit på stora tävlingar. Där både veterinärer, ridsportfolk och press varit. Någon hade nog reagerat på en stackars ponny som uppenbarligen lider.

Fördelar med att stå i transporten:

* Det inte blir så varmt som i mobilaboxarna.
* Han har möjlighet att titta ut och se vad som händer. Inte kul att vara shettis och stå i en mobilbox med boxväggar som är 130 cm höga väggar och stå så i 4-5 dagar.
* Kostnaden minskar en liten del. Får fortfarande betala för att ha transporten på tävlingsområdet och för att nattvakterna även ska titta till honom, när de går sina vakrundor.
* Ingen risk att han ska fastna i de 5-8cm breda springor som finns i varje hörn inne i den mobila boxen. Hur det nu kan vara lagligt att ha det så?

Nackdelar med att stå i transport:

* Avundsjukan (??) från de med större ponnyer som inte har den möjligheten för att de kanske tror att man försöker slippa undan kostnader?

startgrow skrev:
jag vet iaf en som har haft en cponny, som åkte dit för att dom lät ponnyn stå i transporten över natten. :confused:

själv skulle jag aldrig göra det...

Lite skillnad på en c-ponny och en A-ponny. En C-ponny är för stor för att kunna vända sig i en transport.

Är inte pållen värd dom pengarna det kostar xtra att hyra en box ...då tycker jag man ska stanna hemma från tävlingen!!!

Som jag skrivit. Man tjänar knappt några pengar alls på att ha den i en mobilbox. Du får likväl betala för uppstallningen om Du har den i transport. Med dagens mobilaboxar borde man som ponny/hästägare få betalt för att stå. Många av dem är rent livsfarliga.

Det handlar inte om pengar, utan vart hästen har det bäst och vila upp sig bäst inför tävling. Och det i sin tur är ju mycket olika mellan olika hästar. Guardian Angels häst trivs bra i transporten, bättre än i den erbjudna uppstallningen. Är det inte bättre att den hästen får stå där den trivs bäst då? Sen finns det säkert andra hästar (din?) som inte trivs att stå så. Men det är ju var ägares beslut. För lagligt är det ju. Varför skulle det vara olika för måtten om hästen står i markhöjd eller några decimeter över. Lika mycket plats, lika mycket spån och lika mycket mat. Tänk dig själv att stå i en låda i 3 dar utan att se någonting.

*lånar knapp*

Sunt förnuft människor! Sunt förnuft och läs hästen.

Knapplån

Om man ska använda MINIMImåtten från djurskyddsmyndigheten som riktlinje så kan man använda det som stöd att stalla upp en liten storhäst i transporten. Den håller nämligen godkänt mått för spilta.

Så lagen skiljer knappast på att låta shettis, C-poonny, D-ponny eller liten stor häst övernatta i släpet. Däremot kan man ur rent sunt förnuftsmässig synvinkel se skillnaden.

Jag hittar ingenting i lagen om hästar får nattuppstallas i transport. Hundar får inte 'bo i bil' dock, så..

Och när en djurskyddsinspektör intervjuades i ridsport var svaret NEJ ang stalla upp i transport.

Jag har en nyfiken fråga till den som hade sin ponny i transport dock - har släpet stödben eller vad görs för att skapa en STABIL 'box' åt hästen?

Antar att det är mig Du menar.

Transporten var försedd med extra stödhjul utöver de vanliga stödhjulen. Under dessa lades tjocka träskivor för att de inte skulle "sjunka" ner i gräset. Så med andra ord så hade transporten två bildäck och 5 stödhjul.

tilllåtet eller inte, är det verkligen schysst mot hästen?

LillaLisa skrev:
tilllåtet eller inte, är det verkligen schysst mot hästen?

Läs gärna mina inlägg och avgör själv. Jag kan inte svara för någon annan, men jag känner min ponny utan och innan och vet att han trivs alldeles utmärkt i sin transport"box"

jag tror faktiskt inte man får det...fråga den tävlingsansvariga...

GaurdianAngel skrev:
Lite skillnad på en c-ponny och en A-ponny. En C-ponny är för stor för att kunna vända sig i en transport.

Att en cponny är för stor för att vända sig i en transport var det dummaste jag hört???? :(
Stora hästar kan ju vända sig i transporten?? min kompis häst som är över 160 vänder sig lätt om han inte är bunden :idea:

SÅ det var riktigt dumt!

Tycker ändå inte en a-ponny ska behöva stå en hel natt i en transport.

Resplan

För transporter över 8 timmar ska transportören göra en resplan, som före resan måste undertecknas av en s.k. officiell veterinär på avsändningsorten. Jordbruksverket utser de officiella veterinärerna, som kan vara till exempel en distriktsveterinär eller en länsveterinär. Av resplanen ska det framgå

bestämmelseorten

mellanstationerna

omlastningsstationerna

en plan för att garantera, att hästarna får vila, foder och vatten. Blankett för resplanen kan beställas från Jordbruksverkets blankettförråd.

Transporttiden

Transporten anses starta, när första hästen börjar lastas på avreseorten och vara avslutad, när sista hästen är urlastad på bestämmelseorten. I transporttiden inräknas också tiden för skötsel och vila. Huvudregeln är, att hästar får transporteras högst 8 timmar.

www.wrcs.nu/tavling_info/allmbeshest_trp.htm

Observera, att vid alla transporter över 8 timmar - alltså även på grund av förlängning ska transportören göra en resplan, som ska undertecknas av en officiell veterinär! Efter maximala transporttiden i landsvägsfordon enligt ovan måste hästarna få vila i minst 24 timmar utanför transportfordonet, innan de får börja transporteras igen. Då krävs ny resplan och nya veterinärintyg.

Jag håller med dig fullt ut!!!
Min B-ponny hingst bodde alltid i transporten, när han tävlade.
Det var INTE p.g.a ekonomin.... nej det var för att han var mest utvilad och så mkt lugnare av att stå i transporten. Fällde ner stödbenen i bak och tog bort mellan väggen.

Och till er som menar att det är stressande för dem att bo en natt i transporten... Hur stressande är det inte för dem att stå i ett mobilt stall, där det hela tiden löper runt människor som ska kolla på sin lilla älskling, hästar som gnäggar, olika fodringar, sparkande i boxväggar, och den tryckande värmen som det gärna kan bli m.m???

Nä jag tycker nog att ni ska fundera lite mera på vad som verkligen är bra för den enskilda hästen. Klart att transporten inte är bra för alla, men då finns det ju boxar till dem som vill ha det.

Det är emot lagen att låta hästen bo i transsporten!!!

Jag tror inte ens att man får lämna dom där utan tillsyn för det är ingen uppstallningsplats.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka