Får man ha ponnyn i transporten över natten?

L

LuddeLump

Är det tillåtet att ha en A-ponny i transporten över natten på tävling? Vi tar ur mellanväggen såklart. Det måste man väl få ha? Nån som vet?

Sv: Får man ha ponnyn i transporten över natten?

Jag tror man får det, men risken finns att ponnyn ej blir tillräckligt utvilad om det skulle tro att den snart ska åka närsomhelst....

Huruvida det är tillåtet eller ej vet jag faktiskt inte, men det kan inte vara lätt för ponnyn att faktiskt vila upp sej därinne.. Hästar förknippar transporter med att åka iväg, och ponnyn kommer förmodligen stå på helspenn hela natten i väntan på avfärd...:smirk:

Jag har haft det, och mina ponnyer har varit utvilade och fräscha´dagen efter. Dom märker när man startar bilen och spänner sig inte förrän då. Huruvida det är tillåtet eller inte låter jag vara osagt...

Jenny

Har mycket svårt att tro att det kan vara tillåtet. Men varför ens chansa??? Antar att det finns uppstallningmöjligheter på den tävlingen som det finns på de flesta andra!!! och i annat fall så finns det andra tävlingar!!!

jag tror det är tillåtet, vet iaf många som gör det på tävlingar dels för att det inte finns någon stallplats och dels för att dom inte vill "köpa" någon stallplats.

Är det sant???? :eek: :crazy: :eek:

Jag har varit ute i tävlingssvängen med mina barn i över tio år och aldrig sett det!!!

Tror att det skulle bli lite lynchstämning på tävlingsplateen om det kom fram att någon lät ponnyn sova i en transport!!!

Är inte pållen värd dom pengarna det kostar xtra att hyra en box ...då tycker jag man ska stanna hemma från tävlingen!!!

:mad: Jag håller med ancan, är inte pållan värd pengarna för uppstallning så stanna hemma! Att du bara tänker tanken :cry:

Finns det uppstallning så är det väl bästa alternativet, fast ponnyn som trådskaparen frågade om var ju en A-ponny, och dessutom ta bort mellanväggen, så är det väl lite skillnad mot om man skulle låta en häst stå över natten i transporten.
Jag vet heller inte om det är tillåtet men jag skulle nog kunna tänka mig låta min shettis eller russ göra det om det inte fanns uppstallnigsplatser, självklart utan mellanvägg och massor av spån, men däremot skulle jag inte tänka tanken ens att låta mina D-ponnyn eller araben göra det.

Det finns ju ingen särskild regel att man inte får göra det på körtävling. Du får stalla upp hästen i transporten om den håller måtten för box alt. spilta. jag har gjort det och jag vet fler som gjort det, men bara under dan. Då hade min en "box" att stå i eftersom det inte fanns nån uppstallning (eller med andra ord det stod en traktor i mitt "bås"). Det är ju ingen skillnad direkt på dag/natt. Att ha hästen i transporten under dagen tror jag det är max två timmar och du måste ha den under uppsikt hela tiden om den inte har godkända mått.

ancan skrev:
Är det sant???? :eek: :crazy: :eek:

Jag har varit ute i tävlingssvängen med mina barn i över tio år och aldrig sett det!!!

Tror att det skulle bli lite lynchstämning på tävlingsplateen om det kom fram att någon lät ponnyn sova i en transport!!!

Är inte pållen värd dom pengarna det kostar xtra att hyra en box ...då tycker jag man ska stanna hemma från tävlingen!!!

Jag har haft min A-ponny i transport över tävlingshelger. Han stod enormt mkt bättre så än i de mobilaboxarna. Jag monterade på en boxdörr och hade baklämmen öppen. På så sätt såg han ut och kunde följa vad som hände på stallplanen. Plus att det fläktade i hans "box" när det var som varmast. All inredning togs bort och han hade gott om plats att både vända sig om och lägga sig.

Så länge de inte kan erbjuda ponnyboxar där ponnyerna kan se ut på tävlingsplatserna så tänker jag inte betala nästan 300-400:-/dygn. Jag anser det vara djurplågeri att låta en A-B-ponny stå i en box som de varken kan se ut ur, som fläktar eller som har hörn där de inte kan få in en liten hov under tävling när de ska sova över i 4-5 dygn.

Enligt djurskyddsförordningen (eller vad det nu heter) får inte häst övernatta i transporten spelar ingen roll hur gott om utrymme de har.

Jaså? Jag har just läst det motsatta. Eller att dom får det bara måtten tillgodoses.

Jag har tydligen varit "dum o blåögd" i detta fallet(också :D ) trodde inte att hästmänniskor gjorde sådana saker...

En transport är just vad ordet säger. någonting vi transporterar djur i från en plats till en annan...

Hästarna sammnaknippar den med att åka någonstans, inte att i lugn och ro sova...

Detta är min klara och bestämda åsikt!!!

och ,ja, jag har också läst det nu, att det faktiskt inte är lagligt.

:bow: :bow: :bow:

Var det inte en notis om det i Ridsport för några nummer sedan?

Givetvis är det ingen ultimat eller ens laglig lösning, men som nödlösning fungerar det på de små ponnyerna. Och i alla fall mina ponnyer trivs så bra i sin transport att de ställer sig och äter eller sover de gånger jag utnyttjat den som "förvaring".

Jenny

Men vad konstigt att ni säger att det är olagligt. Att man inte rekomenderar det förstår jag men olagligt...För jag har hemma kuskringens tidning där det står om precis det här, och att man får ha hästen uppstallad i transport mer än två timmar om måtten uppfylls. Har man hästen i transporten mindre än två timmar måste den ha minst 85% av betstämda mått.

Hästarna sammnaknippar den med att åka någonstans, inte att i lugn och ro sova...

Då har Du ju verkligen placerat hästarnas IQ på en väldigt låg nivå!

Tror Du på fullaste allvar att en ponny som får på sig transportskydd, täcke och gå in i en transport med mellanväg och packning och blir uppbunden inte kan skilja på att stå utan transportskydd, utan mellanvägg och inredningar i en transport som har bädd, boxdörr och sedan stå lös??

Mina ponny har aldrig varit stressad eller förknippat det med att åka. Han har utan problem kunnat koppla av och sova och varit väldigt fräsch till tävlingarna. Efter första tävlingen med att sova i transport så vet de, vad de handlar om. De är inte mer korkade än så...

Det är ej olagligt att stalla upp en a-ponny i transport under natten. Precis som Du läst i kuskbladet.

Boxstorlekar
Svenska Jordbruksverket kommer under år 2001 att vara extra uppmärksamt på storleken på uppstallningsboxar på tävlingsplatserna runt om i landet.
Enligt Jordbruksverkets bestämmelser ska en box för häst vara minst 9 kvadratmeter. På tävling kan arean minskas till 85 %.
FEI, Internationella Ridsportförbundet, kräver en boxyta på 9 kvadratmeter för uppstallning på tävlingsplats. Det gäller alltså internationella tävlingar.
Dispenser kommer inte att ges, varken nationellt eller internationellt.

Det innebär att de tävlingsboxar för uthyrning som är 2,5 x 2,5 meter inte håller minsta tillåtna mått.

Tillsynen på tävlingsplatsen faller under kommunens Miljö- och Hälsoskyddsnämnd. Om det vid inspektion visar sig att boxarna på tävlingsplatsen inte håller måttet uppmanas arrangören lösa uppstallningen på annat sätt, och om det inte går att ordna kan tävlingsplatsen stängas.

Jordbruksverkets bestämmelser för boxstorlekar
Area 1) 5) Kortaste sida 2)
Ponny A 4,0 1,60
Ponny B 5,0 1,90
Ponny C 6,0 2,10
Ponny D 7,0 2,20
Liten häst 8,0 2,35
Stor häst 9,0 2,50

1) För häst med mankhöjd över 1,70 m: (1,8 x mankhöjd)
2) För häst med mankhöjd över 1,70 m : (1,5 x mankhöjd
5) Vid korttidsuppställning får arean minskas till 85%

Ridsportförbundet rekommenderar att alla boxar för ponny är minst 7 kvm och att stora hästar får ytterligare två till sitt minimimåt , alltså 11 kvm, att röra sig på.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka