F
Feykir@telia.com
Om det inte finns några andra övernattningsmöjligheter för hästen? Om det finns regler och/eller föreskrifter om detta? Vid tex en tävling? Någon som vet något om detta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Får hästen ha transporten som uppstallningsplats under tävlingar?
I dessa fall måste om mininimått för box och spiltor tillämpas.
För korttidsuppstallning ska hästen ha minst 80% av ordinare boxmått. Om detta samt de andra kraven kring måttbestämmelserna kan uppfyllas i transporten, kan man acceptera att den används för uppstallning
Det är emellertid tillåtet att binda upp på annan plats än spilta eller box, men hästen ska då ses till särskilt.
Kortvarig uppbindning i transporten kan alltså accepteras om man har hästen under uppsikt även om utrymmena är mindre än som föreskrivs för boxar/spiltor.
Förvaring längre tid eller över natt måste emellertid ske i box eller spilta som håller måtten.
hovis skrev:Svaret är enligt lagen mkt enkel. NEJ. Jag förstår inte hur frågan ens kunde uppkomma.
https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/transport-av-hastarJag vet att det här är en riktigt gammal tråd men jag fortsätter gärna på den - någon som Vet vad som faktiskt gäller?
Anledningen till frågan är helt enkelt att vi ska iväg på tävling, behöver övernatta en natt och det är både ganska långt och dyrt till möjlig övernattningsplats. Jag har en liten b-ponny så han skulle ha gott om plats i en tom transport.
Stå och ligga ska det stå...https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/transport-av-hastar
Om transporten är utformad, så att hästen både kan stå och sova och att det är ordentllig bädd i transporten, finns inga problem för tillfällig övernattning för människa och häst. Men om det bara är för att det är dyrt, måste jag vara den tråkiga typen, har man inte råd att betala övernattning för häst, har man då råd att åka och tävla, för sitt EGET höga nöjes skull? Går inte hästens välfärd före?
När jag var på en ridkurs en helg med min dam, med en övernattning, hyrde jag box åt henne och satt själv inklämde i framsätet på min saab i sovsäck och halvsov. Min häst var fräschare än jag när det var dags för vårat pass på banan, men det var det värt.
Absolut inte illa menat
Lycka till på tävlingarna.