Får man ha det såhär?

A

Aia

En person har sina tre (snart tre och ett föl) hästar i hagar i trädgården. Två går i samma hage som är kanske 300 kvm och en hingst går själv i en som är 150-200. Hästarna kan aldrig sträcka ut i en galopp. Hagarna är leriga upp över hästarnas kotor, över hela hagarna, ingen torr plats alltså. Hon rider aldrig dem eller motionerar på annat sätt. Hon har sin vattenbrunn i hästarnas hage, vattnet måste ju vara fullt med mysiga bakterier? likaså trekammarbrunnen vilken inte kunnat tömmas då "skitgubben" inte kan komma bak med bilen pga leran för att tömma den. Gödselhögen är gigantisk och varma dagar luktar det cirkus över hela byn.
Hon har gjort iordning tre boxar (om de är stora nog som fölbox vet jag inte, de ser rätt små ut...) i garaget som är ihopbyggt med huset. Hon klagar över att hon inte får sova för att hingsten sparkar i sovrumsväggen :crazy:
Hingsten har fem gånger slitit sig för henne och sprungit bort till mina hästar (bor 100 m längre bort) och jag är orolig för hur det ska bli när mitt sto brunstar, eller att jag ska rida förbi (finns bara en väg från vårt hus, så jag måste förbi för att komma nånstans) precis när hon ska ta in den och den sliter sig.
Hon skriker mycket på hästarna och verkar inte alls kunna hantera dem. Hon har en dobermann korsning som hon aldrig rastar (den får springa runt på den minimala tomt som är kvar efter hon gjort hagar till hästarna på den i ca 1*3 minuter per dag, och som är totalt vansinnig och aggressiv, antagligen pga detta.

Får man ha det så?

Sv: Får man ha det såhär?

Allt är ok förutom brunnarna, att boxarna kanske är för små, och att hingsten rymmer. Finns ju de hästar som står inne dygnet runt utan motion...

Men sen hurvida man tycker det är rätt eller ej det är en annan sak. Boxarna ska ju givetvis vara rätt mått på. Är du orolig så ring kommunen(eller vem som har hand om det).

Låter inget vidare alls det där. Men tyvärr så har nog föregående talare rätt, att det är ju måtten på boxen som räknas. Brunnen har jag ingen aning om men det är säkert så som dom säger.
Tyvärr finns det väl inte ens lagar om att man måste ha hage? Har för mig det från jag gick i skolen, men det kanske har ändrats. Det får man i alla fall hoppas.

Jobbigt för dig att behöva se det här varje dag, och vara orolig för att hingsten ska bli tokig i ditt sto. Går det inte att prata med ägaren då? Fast man kanske inte kan kräva att det ska bli bättre miljö för hästarna när det inte är ens egna...

Ring till djurskyddsinspektören i din kommun (länsstyrelsen) och fråga lite. Du behöver absolut inte göra en amnälan utan fråga lite och berätta om dina funderinga.

Tyvärr är det inte den typ av månniska som går att prata med... jag skulle kunna skriva en hel roman om hennes märkliga beteenden.

Har pratat med länsstyrelsen nu, hon skulle ut och kolla nästa vecka, hon sa att även om det är inte lag på att hästarna måste ha hagar, så skall de hagar de har vara väldränerade - de får inte gå omkring i lera. Sen var det lite andra saker som inte lät så bra tyckte hon. Jag gjorde anmälan i mitt namn så jag får veta hur det går (hon kommer ändå att fatta att det var vi)

Har pratat med länsstyrelsen nu, hon skulle ut och kolla nästa vecka, hon sa att även om det är inte lag på att hästarna måste ha hagar, så skall de hagar de har vara väldränerade - de får inte gå omkring i lera. Sen var det lite andra saker som inte lät så bra tyckte hon. Jag gjorde anmälan i mitt namn så jag får veta hur det går (hon kommer ändå att fatta att det var vi)

Modigt gjort! Det finns allt för många som bara blundar...

eloge till dig :bow:

Jag skulle anmäla människan och verkligen be dom kolla läget !!! Du gjorde helt rätt !!

Förstå om hingsten kommer åt dit sto, hon kan bli skadestånds skylldig... :crazy:

Stor eloge till dig !:) Kan bli väldigt allvarligt med lös hingst!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 141
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 048
Senast: shia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 409
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar