Får man ha det så?

TinyWiny

Trådstartare
Jag var i ett stall häromdagen och sättet de hade hästarna på gav mig rysningar:crazy:

I boxarna var betong golvet bortbilat så att hästen stod på grus med spån över, det är väl ok, men det gamla golvet var kvar utmed väggen:crazy: alltså en betong kant, knölig och vass, inte rak och fin.

Jag kunde inte låta bli att tänka på vad som kan hända om hästen rullar sig och kommer emot kanten:(

Jag tycker det är märkligt att man vågar ha hästen så, men det kanske är jag som överreagerar:confused:

Tyvärr kunde jag inte fråga, jag blev så ställd:crazy: och jag gissar att personen i fråga inte tyckte det var något fel att ha det så.

Sv: Får man ha det så?

Det är klart att man INTE får ha hästarna i en miljö där de kan skada sig. Men ägaren i sig kanske inte ser det på samma sätt som dig. SÅ prova att prata med denne först. Blir det inget bättre så får anmäla.

japp jag tror att det är du som överreagerar.

Jag tycker att folk ska sluta lägga sig i så himla mycket i andras liv!
sättet de har sina hästar får de ändå sota för sen när djurskyddet kommer.

Jag kan lova att det säkert inte är alla som tycker att du har det superbra för dina hästar, just för att alla människor är olika, ser olika och tycker olika.

Ok ja så kan man också se det:D

Får skrika på någon som varit här så jag får höra vad hemskt mina hästar har det:rofl::rofl::rofl:

Ok ja så kan man också se det:D

Får skrika på någon som varit här så jag får höra vad hemskt mina hästar har det:rofl::rofl::rofl:

öööhhhh........?

alla tycker att deras hästar har det bra. Vi ser gärna ner och klankar på andras stall för att få känna ännu mer att "åh vad bra jag har det" .
detta är inte direkt den första tråden där detta har blivit slutsatsen.

öööhhhh........?

alla tycker att deras hästar har det bra. Vi ser gärna ner och klankar på andras stall för att få känna ännu mer att "åh vad bra jag har det" .
detta är inte direkt den första tråden där detta har blivit slutsatsen.

Om du kände mig så skulle du veta att jag inte varken ser ner på eller klankar på andra för att känna hur bra jag är:mad::(

Om du tycker att detta är slutsatsen av den här tråden så har du fel för det är verkligen inte det jag är ute efter.

Jag vill veta om det är ok eller inte, för jag skulle inte våga ha mina hästar så, men det är synd att du inte tycker att man ska reagera när man ser sådant här, och att man inte "får" fråga om saker och ting, buke är väl ett diskussionsforum:confused: inte ett klanka ner på alla andra och jag är alltid bäst forum:confused:

givetvis tycker jag att det är fel att ha sitt stall utformat så att hästarna (eller männsikorna) kan skadas.

men däremot tycker jag att du i första hand ska gå till källan, nämligen stallägaren. Hon kanske inte skulle det tycka vore så roligt om hon hittade denna tråden här om hennes stall, när hon kanske har en helt rimlig förklaring.

Jag var i ett stall häromdagen och sättet de hade hästarna på gav mig rysningar:crazy:

I boxarna var betong golvet bortbilat så att hästen stod på grus med spån över, det är väl ok, men det gamla golvet var kvar utmed väggen:crazy: alltså en betong kant, knölig och vass, inte rak och fin.

Jag kunde inte låta bli att tänka på vad som kan hända om hästen rullar sig och kommer emot kanten:(

Jag tycker det är märkligt att man vågar ha hästen så, men det kanske är jag som överreagerar:confused:

Tyvärr kunde jag inte fråga, jag blev så ställd:crazy: och jag gissar att personen i fråga inte tyckte det var något fel att ha det så.

Vad jag förstått är det vanligt att bygga boxar på detta viset i USA, dock med en jämn betongkant då, jag kan ändå inte se något fel i detta om det är tillräckligt med grus och strö! Vet även att det finns nyrenoverat stall i Sverige där man gjort på detta vis, men troligtvis med en rak jämn betongkant!

Vad jag förstått är det vanligt att bygga boxar på detta viset i USA, dock med en jämn betongkant då, jag kan ändå inte se något fel i detta om det är tillräckligt med grus och strö! Vet även att det finns nyrenoverat stall i Sverige där man gjort på detta vis, men troligtvis med en rak jämn betongkant!

ok men varför har de det så?är det fr att det inte ska murkna/vittra sönder vid ytterväggen?

jag tänkte mer på de som kommer och kollar upp alla stall, hälso........?

Sen är det ju faktiskt så att dom kommer inte till alla stall.
Isåfall skulle det ju inte finnas en enda vanvårdad häst i hela landet.
Vilket det gör.

Sen att man inte ska lägga sig i andras liv...
Menar du att om du ser en häst som har bananhovar, mager och pälsen börjar trilla av på, skiter du då i den för att du inte vill lägga dig i ägarnas liv?

Bra djurvän! *not*

men nu får du väl ta o ge dig.
om inte hästarna verkar lida tycker inte jag att man ska lägga sig i -nej.

som om du har en dörr som inte är tre meter bred, skulle jag då komma och kväva att du ska göra den bredare för at det kan hända en olycka?
nej.

vart tycker du att gränsen ska dras då?
att man ska stanna och skälla på ägaren när deras häst går utan täcke vid -1grad när hästen har tjock vinterpäls?

Jag har överhuvudtaget aldrig sagt något om att anmäla.
Vad jag ville veta är om det är ok!!!!!

Det är mycket som är tillåtet som jag aldrig skulle utsätta mina hästar för,jag skulle aldrig låta dem stå inne 23 timmar per dygn tex. och när det var lag på att hästar bara får vara ute tolv timmar/dygn bröt jag mot lagen varje dag eftersom jag vet att mina hästar mår bättre av att vara ute än inne.

Däremot så säger mitt sunda förnuft att hästarna ska få äta hur länge de vill.
Att de ska ha skydd för regn, snö och blåst.
Att de ska ha vatten på fri tillgång osv. osv.

Så det handlar inte om svart eller vitt, eller att jag pekar ut någon, den här personen är speciell för mig och jag lägger mig inte i hur hon sköter sitt liv.
Kanske att du skulle läsa första inlägget en gång till.

Haha detta var en rolig tråd.

Givetvis ska boxarnas utforming vara på ett sätt att hästarna inte kan skadas.

Tihihi håller med dig!:d

Men ingen vanlig människa vill väll att hästarna ska skada sig!

Till ts: Personen i fråga e det hon som äger stallet? E hon duktig på hästar... Ibland e det bara kunnskap som saknas:)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Strax före fyra på morgonen den 22/12 dog Mackan. Vi fick bara 72 dagar tillsammans men i hjärtat känns det som ett helt liv. Han...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 461
Senast: Nepenthe
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar