Får man ha det så?

Sv: Får man ha det så?

men nu får du väl ta o ge dig.
om inte hästarna verkar lida tycker inte jag att man ska lägga sig i -nej.

som om du har en dörr som inte är tre meter bred, skulle jag då komma och kväva att du ska göra den bredare för at det kan hända en olycka?
nej.

vart tycker du att gränsen ska dras då?
att man ska stanna och skälla på ägaren när deras häst går utan täcke vid -1grad när hästen har tjock vinterpäls?

det är väl bra om någon tänker rationellt? Ts verkar iallafall bry sig om djuren=)
Det finns folk till allt så varför skulle inte en del ägare kunna ha det odrägligt i stallet? en det bästa vore ju om hon fick ett svar istället för en massa andra ideer av dig och andra här!
Nej har man inget vettigt att säga så... var tyst.

men nu får du väl ta o ge dig.
om inte hästarna verkar lida tycker inte jag att man ska lägga sig i -nej.

som om du har en dörr som inte är tre meter bred, skulle jag då komma och kväva att du ska göra den bredare för at det kan hända en olycka?
nej.

vart tycker du att gränsen ska dras då?
att man ska stanna och skälla på ägaren när deras häst går utan täcke vid -1grad när hästen har tjock vinterpäls?

Så om hästägaren har ett stort järnrör mitt upp i taket som hästen lätt skulle kunna penetrera ögat med så skiter man i att anmäla p.g.a. att det enbart kan hända och inte händer i dagsläget? Konstigt resonemang. Samma gäller då hjälm och säkerhetsväst? Eftersom du aldrig ramlat av kan du skita i det för att det aldrig har hänt även om risken finns?
Självfallet säger man inget om täcken o.s.v. när hästen har vinterpäls om den ej fryser men du kan inte ta upp sådana bagateller! Om man drar sådant är man bara en kinkig människa.. Nu pratar vi om en ojämn farlig kant (enligt TS) i boxen som hästen kan rulla sig emot och skada sig på. Hellre tänka säkert i förväg för att FÖREBYGGA skada på sina hästar- det är ditt ansvar som hästägare att inte utsätta ditt djur för potentiella farliga situationer!

Nej hon äger inte stallet hon hyr boxplatser.

Ja kunskap är ju relativt:crazy: hon har haft häst sedan barnsben och jobbar med hästar men kunskap:confused: ja det kan man undra:(

Min dotter reagerade ju och hon är femton....

Det första dottern sa när vi satt oss i bilen var att där skulle hon aldrig haft en häst:crazy:

När vi stannade utanför så sa vi att det här kan väl inte vara ett stall:confused: men det var det tyvärr:( och om utsidan var hemsk så var insidan ännu värre, hagarna ska vi inte prata om, stolpar som hängde, halvstod och låg och tråden därefter:(

Hej Tiny Winy

Ring kommunen på din hemort och be och prata med den som är ansvarig för djurskyddet. Det kan ofta vara svårt att prata med ägaren. Tycker du gör rätt som reagerar! De enda de gör är att åka ut och titta och om det nu inte är så farligt så är ju ingen skada skedd! ;)

japp jag tror att det är du som överreagerar.

Jag tycker att folk ska sluta lägga sig i så himla mycket i andras liv!
sättet de har sina hästar får de ändå sota för sen när djurskyddet kommer.

Jag kan lova att det säkert inte är alla som tycker att du har det superbra för dina hästar, just för att alla människor är olika, ser olika och tycker olika.

Att försöka hjälpa hästarna till ett drägligare liv är alltså inte att tänka på?
Jag tycker att du är helt ute och cyklar.
Om jag ser att någon behandlar/har sin häst på ett sätt som skadar hästen (så som i TS fall) tycker jag att det är min plikt mot djuret att försöka göra något. Hästägaren skiter jag väl i. Det är hästen man måste hjälpa, den kan inte hjälpa sig själv!

du skulle ha sett boxen min första häst hade innan jag fick ett "stall" :rofl:

En gigantisk box med rundbalar runt(som staket) och grus med halm på.Den låg i en lada brevid ladugården.
Tror ingen skulle godkänna den boxen i dag, men den fungerade bra tills vi göt en betong platta och satte upp två boxar.
Men takhöjden var över 10m och luften var utmärkt(brevid en port öppning utan dörrar)

Senast ändrad av en moderator:

Sättet du skriver på får det att låta som om att man i princip kan behandla sina djur hur som helst! Tänk på att vi egentligen håller hästarna instängda i boxarna för att "inte tappa bort" dem och de har ingen valmöjlighet om var de ska ligga eller inte, utan de får ta där de finns plats. Så det är ägarens skyldighet att se till att det är ordentligt strött hos hästen så att den iaf kan ligga ner ordentligt! :devil:

vänta nu.. jag vet inte om jag missförstått nu men.
kan man inte ha betonggolv i boxen? eller vad menar "ni"? :confused:

Har säkert missförstått men skulle endå vilja ha ett svar :angel:

vänta nu.. jag vet inte om jag missförstått nu men.
kan man inte ha betonggolv i boxen? eller vad menar "ni"? :confused:

Har säkert missförstått men skulle endå vilja ha ett svar :angel:

Ja du har missförstått, golvet är alltså bortbilat, kvar finns en kant längs väggen, den är inte jämn och rak utan ojämn och vass, som det blir när man bilar bort betong.

Är du med;)

det är godkänt att ha mackadam (stavning?) men inte vanligt grus i botten på en box.
kanske är det så att de bilat bort golvet för att det var så dåligt och sen ska gjuta nytt?
så länge det inte är riktigt vassa kanter och hörn som sticker ut som de kan skära sig på är det ingen fara.
smart hade kanske varit att grusa upp med mack och sen lägga på ordentligt med spån så man kommer förbi kanten.
bra att du reagerade tycker jag, men kolla gärna en gång till hur det ser ut nu när du fått lite feedback.
svårt att säga när man själv inte sett.
att det inte är så fint spelar kanske inte så stor roll, bara det inte är skadligt för djuren och kan hållas rent.
men som jag sa, det kanske bara är en kortare tid det ska vara så där innan det blir nytt golv?
tala gärna om hur det går.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Strax före fyra på morgonen den 22/12 dog Mackan. Vi fick bara 72 dagar tillsammans men i hjärtat känns det som ett helt liv. Han...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 461
Senast: Nepenthe
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka