Får man göra så här?

megasus

Trådstartare
För några veckor sen var jag med min C-ponny på en div.2 tävling. Inga startlistor hade skickats med innan utan det stod bara att antal ponnyer i varje kategori (7 B-ponny innan kat.C). Så vi åkte dit i tid ifall jag skulle bli först bland C-ponnyerna.
Sen när vi kom dit visade det sig att alla lagdeltagarna(30st) skulle starta först, SEN vi som inte red i något lag. Så jag skulle inte rida förrän om 5 timmar ungefär... Väldigt lång väntan i transporten alltså...=(
Och för en del D-ponnyer blev det tvärtom, de hann knappt rida fram alls.

Får man verkligen göra så, frångå den "normala" startordningen utan att skicka med startlistor på förhand?? :confused:

Sv: Får man göra så här?

i ryttarmeddelandet brukar det stå antal starter, samtvilken klass och kategoriordning det går i.

du råkade inte missa klass och kategoriordningen helt enkelt??

I ryttarmeddelandet stod det LC:1, LB:1 och LA:1 och hur många starter det var i resp. kategori.
Då utgår man väl från att de börjar med B-ponnyerna som vanligt och sen c-ponnyerna?
Men grejen var att de inte körde efter kategorierna alls, utan alla som red i lag först( dessa red i ordning efter deras lag, inte kategori) och sen efter 30 startade plus några till var det min tur... :crazy:

Jag har läst, för några år sedan att de som rider i laget ska rida för sig och de som bara rider individuellt rider för sig, för att få själva lagtävlingen mer sammanhållen. Jag minns inte om lagdeltagarna skulle rida först och de individuella sedan eller om det var tvärtom. Jag minns inte heller var jag läste det, men det var nog inte i TR, utan snarare på förbundets eller distriktets hemsida, eller kanske i tävlingskalendern elelr distriktskalendern. Det kan ju ha ändrats sedan dess, men en sådan bestämmelse har funnits.
Sedan tycker man ju att arrangören kunde ha upplyst om det som en extra service till de individuella ryttarna, som rimligen inte har satt sig in i lagbestämmelserna.

ja jag vet att för ca 2-3 år sedan så brukade de ha så på alla lagtävlingarna jag var på (med information om det i ryttarmedd...) men sen efter det så har de även kört "som vanligt" så det är ju lite svårt att veta...

Varför inte ringa till tävlings platsen och fråga innan du åkte om det inte stod start nr på ryttarmedelandet.

Eller fans det statlistor på nätet? Har inte fått något ryttarmedelade eller startlistor senaste året hemsänt, utan hittar det på nätet ellet enl proppen.

life skrev:
Varför inte ringa till tävlings platsen och fråga innan du åkte om det inte stod start nr på ryttarmedelandet.

Eller fans det statlistor på nätet? Har inte fått något ryttarmedelade eller startlistor senaste året hemsänt, utan hittar det på nätet ellet enl proppen.

Klubben ifråga hade ingen hemsida så det fanns inga startlistor. Men det hade ju inte varit något problem om de bara hade kört med den vanliga kategoriordningen!
Det är det jag undrar, om det är okej att frångå den "normala" ordningen (B-C-D) utan att upplysa om detta i ryttarmeddelande?
För jag utgår iallafall att de kör som vanligt om de inte skriver annat, men det kanske man inte ska göra då?
Och om det är så att man alltid kör lagdeltagarna först, så kan man väl isåfall skriva hur många det är så man vet. Och inte bara hur många ponnyer det är i varje kategori eftersom det inte spelar så stor roll när de ändå inte går efter kategoriordning...

Jag tycker det är dåligt av arrangören att inte informera om upplägget på tävlingen. Det är upp till arrangören att bestämma om man startar med lag eller individuella, och likadant vilken kategori man börjar med (vissa börjar alltid med kat D, därefter B+C, andra följer det "traditionella" B+C+D). Som ryttare kan man rimligtvis inte veta hur just den klubben har bestämt och då är man som arrangör banne mig skyldig att se till att den informationen kommer ut till ryttarna innan tävling. T ex att i ryttarmeddelandet skriva "Kl xxxx klass 3 kat B, därefter kat C, därefter kat D. Därefter klass 2 Lagklass enligt laguppställning, därefter individuella starter kat B, därefter kat C, därefter kat D". Då vet alla vad som gäller och man slipper förhoppningsvis situationer som den du beskriver, att vissa får vänta orimligt länge och vissa knappt hinner rida fram. Man kan inte utgå från att "alla vet vad som gäller", speciellt inte i div 2.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 311
Senast: Freazer
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar