Får lärare bestämma elevers klädsel?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Dom får väl säga till om dom tycker klädseln är olämplig?
min kompis fick släpa sig till rektorn för en lärare ansåg att hon hade för kort kjol (gick till knäna) bara det att hennes jacka slutade också vid knäna..

Så dom kan säga till, men dom får inte bestämma vad tror rektorn måste ha med ett ord i det hela.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Kimz0r skrev:
"Ingen keps inomhus" tycker jag, faktiskt, är en riktigt tramsig regel. Har många gånger efterfrågat grunden till den, utan att få något svar.

En universitetsprofessor på "mitt" universitet i USA hade en väldigt strikt "ingen-keps-regel". Det fanns en anledning också. Hon hade en gång kommit på en elev med att fuska. Han hade skrivit en fusklapp som han satt fast på insidan av kepsen. Den satt han sedan och sneglade upp på när han skrev provet :crazy: .

För övrigt tycker också jag att det hör till normal hyfs att man inte har på sig kepsar, mössor, etc. inomhus.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Kimz0r skrev:
"Ingen keps inomhus" tycker jag, faktiskt, är en riktigt tramsig regel. Har många gånger efterfrågat grunden till den, utan att få något svar.

Tja, det kan även vara en rent hygienmässig regel - om grabbarna har på sig kepsen 24/7 så blir den nog inte så trevlig rent hygienmässig.. och de byter ju inte keps varje dag direkt, som man byter andra kläder man har på sig hela dygnet.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

I min skola så får vi tex inte ha på oss mjukisbyxor och liknande! Jackor och huvudbonader får vi inte ha med oss in på lektionen utan allt ska hängas utanför klassrummet!
Det är väl inget problem att ha lite regler? Blir bara bättre tycker jag så slipper läraren hålla på och tjata på att eleverna ska ta av sig kepsen osv så det tar tid från lektionerna! I Våran skola så ställer man sig upp när läraren kommer in och sen säger läraren varsegod och sitt sen sätter sig alla ner och så börjar lektionen! Kan verka töntigt men det är jätte bra för lektionen börjar verkligen när man sätter sig ner i andra skolor jag har gått i kan det ta 20-30 minuter för lektionerna ska börja pga bråkiga elever!
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Ursäkta - hade helt glömt bort att jag lade in den här tråden ...:o

I det här fallet störde sig läraren på att hon två gånger hade kunnat se min sons kalsonger eftersom han har hängiga hiphopjeans. Och krävde att han skulle använda bälte.

Det har blivit ett himla liv eftersom varken han eller vi föräldrar tycker att hon har med det att göra. Nu ska hon kalla till elevvårdskonferens om det här.

Nu har jag kollat med skolverket och hon kan inte förbjuda honom att ha hurdana byxor han vill. "Suck" sa de bara.

p.s Det är inte så att han går runt med rumpan bar, men byxorna är ju av den hängiga sorten så att kalsingarna syns. OM han nu inte hade stora t-shirts som når halvvägs ner till knäna, vilket han har.

Tack för alla synpunkter.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Ge läraren en snabb uppdatering i vilket mode som råder. ALLA killar ska ha kalsonger som det syns åtminstone 5 cm.

Du menar väl inte att din son är den enda som visar fillignarna i plugget? Jeeez vad ute de andra måste vara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 338
Senast: Amha
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 001
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 092
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp