Får lärare bestämma elevers klädsel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Miran

Trådstartare
Vad finns det för klädregler på grundskolan? Att man inte få ha keps på sig inomhus vet jag, men får lärarna annars ha synpunkter på elevernas klädsel?
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Nej det har jag svårt att tänka mej att de kan ha. Redan när jag gick i skolan var vi punkare och jag vet att nån lärare hade åsikter om vad hon tyckte var "jacka" och att man inte hade det inne, men hon gav sej när hennes kavaj var snarlik. Nuförtiden får man nog acceptera att kläderna ser ut som de gör, hellre att de säger till när de är "oklädda" (alltså att det är för utmanande klädsel) skulle jag säga.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Ja om de bär nazistsymboler eller andra symboler som kan tolkas som hetsmot folkgrupp. Annars har inte lärarna någon talan.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Mysaan skrev:
Ja om de bär nazistsymboler eller andra symboler som kan tolkas som hetsmot folkgrupp. Annars har inte lärarna någon talan.

Usch ja, det där hade jag inte en tanke på - bort med sånt!
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Nej, det får de inte, om inte klädseln bryter mot svensk lag (t.ex. nazi-symboler).
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Synpunkter på elevernas klädsel kan väl lärarna få ha, likaväl som lärarna kan ha synpunkter på elevernas språk till exempel.

Sedan borde det väl vara lika möjligt eller omöjligt att förbjuda blå tröjor eller kortbyxor som att "förbjuda" keps inomhus...
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Ibland blir jag sa glad att det ar skoluniform pa barnen pa Irland, da slipper man allt det dar.
Dock tycker jag att reglerna fungerar mycket bra i USA, dar jag har sett riktigt vettiga regler pa vad som ar ok och inte.

Sedan ar det val sa att aven de svenska lararna far saga vad de tycker och vill....daremot om eleverna gor nagonting at det eller ens lyssnar ar en annan femma.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Buttercup skrev:
Sedan borde det väl vara lika möjligt eller omöjligt att förbjuda blå tröjor eller kortbyxor som att "förbjuda" keps inomhus...
"Ingen keps inomhus" tycker jag, faktiskt, är en riktigt tramsig regel. Har många gånger efterfrågat grunden till den, utan att få något svar.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Keps inomhus anser jag vara oartigt. Lite som huvudbonad på killar i kyrkan.

Sen har det en ren praktisk aspekt. När du som lärare står upp och eleven har keps på sig försvårar det ögonkontakt och man ser inte om eleven lyssnar och är med eller inte.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Visst får en lärare ha synpunkter tycker jag. I dotterns klass sa fröken till förra året (de gick då i 5:an) för att en del flickor var för utmanande klädda.

Också håller jag helt med Pigleton om kepsen. Man får inte ögonkontakt med kepsbärarna. Jättejobbigt att undervisa.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Det blir nog vanligare och vanligare att lärarna/skolan får säga till om att det ska vara anständig klädsel.
Jag har mycket svårt att förstå de föräldrar som skickar sina 9-10 åringar till skolan klädda och sminkade som små glädjeflickor.
Sådana gånger tycker jag faktiskt att det är befogat att sätta upp regler i skolan.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

pigleton skrev:
Sen har det en ren praktisk aspekt. När du som lärare står upp och eleven har keps på sig försvårar det ögonkontakt och man ser inte om eleven lyssnar och är med eller inte.
Men högre upp i utbildningen, från gymnasiet och uppåt, försvinner ofta regeln. På vuxenutbildningar existerar regeln, i de flesta fall, inte alls. Vad är skillnaden? Och varför görs det skillnad på huvudbonad och huvudbonad?
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Jag undervisar en del på gymnasiet och där är det mer upp till vad lärarna individuellt tycker. En del lärare tycker att det är upp till eleverna om de hänger med eller ej och struntar i ögonkontakten, medan en del lärare har kepsförbud på sina lektioner.

På högskola sitter man och lyssnar på ett föredrag, i grundskolan har man lärare-elev kontakt. Gymnasiet är lite mitt emellan om du förstår vad jag menar.

Jag hade t.ex. en elev på komvux som envisades med att ha solglasögon med spegelglas i skolan. Alla vet vi ju hur kul det är att prata med någon med sådana på. Oerhört respektlöst mot mig som lärare (och dessutom väldigt fånigt,) så jag satte regeln att han inte var välkommen till mitt klassrum med de glasögonen.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Förmodligen för att man från gymnasiet och uppåt ska vara ansvarig för sin egen utbildning på ett helt annat sätt. Sitter du och sover får du ett IG, ditt problem!
Grundskolan kan inte dela ut IG de ska få eleverna att uppfylla G.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Större fråga än man kan tro vid första anblicken, tänk tex på Frankrikes slöjförbud.

En annan regel i skolan brukar ju vara att inte ha jacka på sig inomhus. Men tänker du på nåt speciellt?
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Rätt och rätt... jag tycker inte att det är en principfråga utan man får se det som ett praktiskt spörsmål. Fungerar undervisningen trots udda klädsel eller inte? Att någon har mössa på sig stör mig inte men skulle det störa undervisningen så måste man så klart kunna kräva att den tas av.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

För min del tycker jag att mina elever gärna får ha vad de vill på huvudet, men jag vill inte gärna se tonårspojkarnas kalsonger, eller rumpor :angel:

Som lärare har jag blivit tvungen att hålla på kepsförbud fast jag inte personligen är för det. Det var en allmän regel för hela skolan, tydligt angiven tillsammans med diverse andra ordningsregler som skolan gemensamt kommit fram till.
Min motivation inför mig själv var då att det är viktigt att barn har fasta regler. Om en sak är bestämd så ska den gälla. Det är det som är demokrati. Alla har talan men alla måste oxå följa de regler som kollektivet kommer fram till.

Det hindrade inte att jag aktivt förde en kamp för att den regeln skulle tas bort och även uppmanade elever att göra det på elevråd.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Kimz0r skrev:
"Ingen keps inomhus" tycker jag, faktiskt, är en riktigt tramsig regel. Har många gånger efterfrågat grunden till den, utan att få något svar.
jag brukar förklara min synvinkel för eleverna. jag är äldre än dem och uppfostrad så att det är oartigt att ha keps, mössa ock liknande inomhus så för mig känns det fel att de har det. det brukar accepteras. dessutom tycker jag att det är trevligare att kunna se ögonen på den jag pratar med och det kan man inte alltid med keps. sen tycker jag att det är lite sunkigt att ha ytterkläder på sig inomhus och keps är för mig ytterkläder.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Det klart att lärarna får ha synpunkter på elevernas klädsel! De till och med bör reagera, t ex om kläderna signalerar värderingar som strider mot skolans värdegrund.

Vi kan inte förbjuda annat än det som innebär lagbrott, men vi tar en diskussion, först med eleven, och sedan kanske även med föräldrarna.
 
Sv: Får lärare bestämma elevers klädsel?

Kimz0r skrev:
På vuxenutbildningar existerar regeln, i de flesta fall, inte alls. Vad är skillnaden?

Jag tror inte att vuxenutbildningar har samma fostrande uppdrag. Vuxna är liksom mer färdiguppfostrade än barn.

Eller så är det så att man använder andra metoder. Även univeritetet har ju vissa värderingar som de ska försöka förmedla till studenterna. Men man kanske nöjer sig med att säga "så här ser vi på det" och om studenten envisas med att inte ta till sig budskapet kanske hän mer får skylla sig själv.

Barn och ungdomar kan man tillrättavisa på ett annat sätt. Vår tradition är väl sådan.

Själv har jag inga problem med kepsar, men eftersom samhället i stort verkar ha det rättar jag mig i ledet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 338
Senast: Amha
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 001
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 092
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp