Får jag tävla på min islandshäst?

I

Ishest

Hur är reglerna nu? Visst får man bara tävla en islandshäst i hoppning och dressyr som är inom b-ponny måttet tills man är 14?
Men visst får man tävla en islandshäst som är lite över 140 (c-ponny) i samma grenar tills man är 18?
Visst gäller samma regler fast man tävlar på islandshäst och får man öht tävla på islandshäst i hoppning och dressyr?

Tacksam för svar!:)

/En förvirrad Ishest.:p

Sv: Får jag tävla på min islandshäst?

om hästen är över 140 cm är det en D ponny

Jag har ingen aning om man får tävla islandshäst i hopp/dressyr, men man borde ju få det. Du får ju tävla en travare. Men som Cannon Ball skrev så är hästen D-ponny om den är över 140 cm och då får du tävla den tills du är 18 år.

Du får tävla B-ponny i hoppning t o m det år du fyller 13, dressyr t o m det år du fyller 14. C eller D-ponny t o m det år du fyller 18 år. Det spelar ingen roll vilken ras ponnyn är.

Om ponnyn är över 140 är det en D-ponny.

Tack för era svar!:)

Jag var så trött igår, självklart är hon en D-ponny. Mätte henne igår och hon var 143.:) Roligt om jag får tävla henne! Hon älskar nämligen att hoppa och hon är faktiskt rätt duktig!:D
Jag kan dock tänka mig att många skulle ha fördomar om jag skulle tävla med tanke på att hon är en islandshäst.

Jag fyller 15 om ngn vecka så jag får tyvärr inte tävla min andra häst. Äsch, jag kan ju iaf tävla blåbärshoppning med henne.:D

Jag tävlade min islandshäst för 2 år sen.. bara en klubbhoppning på typ 60 cm, men ändå.. :)

Visst tycker jag du kan tävla, bara du aldrig glömmer att tävla gör man för att det är roligt :laugh:
Minns när vi startade en fjording i fälttävlan.
Folk tittade väldigt konstigt på honom.
Ännu konstigare såg dom ut när han fick rosett.

men om det är en minst loklal klass måste väll hästen ha mätintyg?

tror ni inte ja har fått några blickar å det har snackats på läkteren tex förra året på km. står det nån å säger dår uppe ba: vad är det där för nåt sarkastiskt å sen fick dom när vi kom 2a i km :D har tävlat min islänning med plac upp till lb+5 och hoppa ca 125cm med henne hon är en c ponny :P

Men man måste väl få tävla en islandshäst (b-ponny) som vuxen med? men då måste man ställa upp bland vuxna och på storhästar eller?
nu tänker jag främst i dressyr men hur är det i hoppning?

Ser ingen anledning till att det skulle vara andra regler för islandshästar än för andra raser som kan vara under ponnymått.
Dvs du får tävla b-ponny tills du är 14.

TR säger sen att:
Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av
överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer

Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år, får tävla i klasser för ridhästar i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior. Detta kanske iof bara gäller d-ponny, för länge sen jag hade ponny för jag ska komma ihåg:o

Hoppning har jag inte koll på men skulle bli mycket förvånad om det gällde annat än lättare klasser där.

Ser ingen anledning till att det skulle vara andra regler för islandshästar än för andra raser som kan vara under ponnymått.
Dvs du får tävla b-ponny tills du är 14.

TR säger sen att:
Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av
överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer

Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år, får tävla i klasser för ridhästar i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior. Detta kanske iof bara gäller d-ponny, för länge sen jag hade ponny för jag ska komma ihåg:o

Hoppning har jag inte koll på men skulle bli mycket förvånad om det gällde annat än lättare klasser där.

Oj, inte många rätt där! :o

Som någon annan skirvit ovan så är det 13 år som gäller för b-ponny i hoppning. Dessutom får överårig ryttare starta ponny i avd B så länge ekipaget ser proportioneligt, alltså kan en 40-åring starta en 12-åring c-ponny i avd b.

Ponny får starta i avd A för storhäst, hästlicens krävs.

Får man starta c-ponnyer bland stora hästar på samma sätt som man får starta d-ponny? Tänker på om man är överårig men vill tävla och inte bara starta utom tävlan (för det gör man väl som överårig ponnyryttare i avd b på ponnytävlingar?)

Det var alltså klippt ur dressyr-TR så rätt är det nog. Trodde det var klart att jag inte menade hoppning då jag sa att jag inte hade koll:angel:

Oj, inte många rätt där! :o

Som någon annan skirvit ovan så är det 13 år som gäller för b-ponny i hoppning. Dessutom får överårig ryttare starta ponny i avd B så länge ekipaget ser proportioneligt, alltså kan en 40-åring starta en 12-åring c-ponny i avd b.

Ponny får starta i avd A för storhäst, hästlicens krävs.

Men inte får väl ändå en 12-årig ponny gå i avd B??? Är inte det enbart för ungponnyer?

Med tanke på att tråden ligger på hoppning så ska du nog vara tydlig med att du enbart pratar om dressyr :)

Såvitt jag vet är det så, har en C-ponny på klubben som tävlar hästklasser

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 211
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka