Får jag ta med det hem från England eller inte?

KesoNeso

Trådstartare
Hej

Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen.
Jag ska resa hem från England imorgon, flyga till Kastrup i Köpenhamn och sen vidare med tåget till Sverige.
Jag har köpt lite godis och choklad. Får jag ta det med mig eller inte?
Jag har hittat att jag överlag inte får ta med animaliska produkter och uppfattar det som det gäller även mjölkprodukter, vilket jag antar att choklad tillhör?
MEN så finns det ju undantag och för att läsa om dem så hittar jag bara ett dokument på engelska och jag förstår inte det fullt ut.

Så är det någon som konkret vet, får jag ta med mig små mängder godis och choklad eller inte?
 
Har tullen sett det och skickat igenom eller har du inte blivit kollad bara?
Jag har aldrig någonsin blivit kollad av tullen. Däremot syns ju ostarna i säkerhetskontrollen.

Men jag undrar lite vad detta är för regler? Får man inte föra UT ur UK eller IN i Sverige? Ganska mycket choklad, godis och färdigmat från flygplatserna lär resa mellan länderna varje dag.
 
Jag har sällan incheckat bagage, så i handbagaget. Om jag får för mig att köpa pickles och marmelad checkar jag in, men inte ost.

Okej, för jag hade tänkt lägga detta i det incheckade för att slippa bära det i handbagaget eftersom jag ändå vill ha det med hem.
Men då borde det inte heller vara nån fara.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har blivit stoppad i säkerhetskontrollen när jag skulle flyga hem från Paris vid ett tillfälle och hade ost med mig. Sedan dess har jag sånt alltid incheckat.
 
Hej

Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen.
Jag ska resa hem från England imorgon, flyga till Kastrup i Köpenhamn och sen vidare med tåget till Sverige.
Jag har köpt lite godis och choklad. Får jag ta det med mig eller inte?
Jag har hittat att jag överlag inte får ta med animaliska produkter och uppfattar det som det gäller även mjölkprodukter, vilket jag antar att choklad tillhör?
MEN så finns det ju undantag och för att läsa om dem så hittar jag bara ett dokument på engelska och jag förstår inte det fullt ut.

Så är det någon som konkret vet, får jag ta med mig små mängder godis och choklad eller inte?
Du får ta med dig det.

Om du blir för osäker så kan du skicka det till mig!
 
Samtliga av mina gäster har alltid med sig dricka, mat och godis när de åker hem och det har aldrig varit något problem i det incheckade bagaget.
De har även med sig bröd, snacks, salami, hund och kattgodis samt x antal kilo fruset älgkött när de kommer hit. Aldrig något problem det heller. :)
 
Jag har blivit stoppad i säkerhetskontrollen när jag skulle flyga hem från Paris vid ett tillfälle och hade ost med mig. Sedan dess har jag sånt alltid incheckat.
Jag har en vän som blivit det (också i Frankrike), då dessertost som de tyckte var vätska. Jag är lite försiktig med den typen av ostar, men från England har jag alltid Red Leicester och Cheddar och de tar jag i handbagaget. Brukar ha lite halvmjuka ostar från Italien (inklusive mozzarella som jag tagit ur laken och lagt i en glasburk - vill man ha mozzarella så…) och det har alltid gått bra.
 
Om man tittar på Gränsbevakarna så säger någon EU-regel att man inte får ta med sig kött, mejeriprodukter eller frukt och grönt från land utanför EU.


Annars för att vara helt säker kolla på Tullverkets hemsida. :)
https://www.tullverket.se/privat/ifokus/storbritannienefterbrexit.4.2894757916870c7915c2.html

Det är en av sidorna jag tittar på som till sist skickar mig till det dokumentet på engelska som jag inte riktigt redar ut att förstå 😊
Fast frukt och grönt får man ta med en hel del av, enligt tullens sida.
 
Det är en av sidorna jag tittar på som till sist skickar mig till det dokumentet på engelska som jag inte riktigt redar ut att förstå 😊
Fast frukt och grönt får man ta med en hel del av, enligt tullens sida.
Vad mystiskt att de skickar dig till en engelsk sida. O_o
 
Ost har aldrig varit ett problem ens in i USA ... Tullarna ser bara lite lustiga ut nar man forklarar att man ar trott pa Cheddar och vill ha en GOD ost som den Svenska Vasterbotten.:D
Vad jag lart mig ar att "processed" mjolk, kott, och frukt, bar, och gronsaks produkter ar okay, men ingenting som ar farskt bor man ha med sig nagonstans utomlands (Eller till Californien om man kommer fran en annan delstat)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
3 172
Senast: AraSlei
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
36 892
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp