Får inte till gallopfattningarna

C

CCorneliaa

Hej!
Jag har en halv unghäst på 6 år som inte är riktigt utbildad. Hon har vart hos en ägare där det gick bra och hon gick på tygeln och allt sådant. Men sedan så fick hon inte tid med henne och hon började ta kontrollen. Men i alla fall nu kan jag inte få henne att gallopera. Jag gör hjälperna och en halvhalt samtigt som jag smackar men hon slängtravar bara rysligt fort. Försökte hela dagen men inget gick. Snälla hjälp och skriv måste få ordning på henne!:rofl:
 
Sv: Får inte till gallopfattningarna

Jag har en 3-åring som jag också haft lite problem med galoppfattningarna. Inte att hon inte har fattat galopp, men att hon fattat fel och sen börjat stressa upp sig i och med att jag brutit av för att fatta ny galopp.
Min tränare rådde mig att se till att hon är rakställd vid fattningstillfället och att hon går i en bra form. Gärna ta hjälp av ridbanans staket och eventuellt tom ställa henne något utåt om det ändå vill bli fel galopp. Hon har även rått mig att inte göra så mycket galoppskänkel utan bara rida henne i lite snabbare tempo och liksom rulla in i galoppen. Men det verkar ju inte rktigt funka på din häst.
Kanske vore det idé att försöka fatta galopp på uteritt de första gångerna, för att öka motivationen. Tex med en annan häst före.
Kan hon kommandot "galopp" vid tex longering. I så fall kan du ju använda det ordet när du vill att hon ska fatta galopp under ryttare också, i alla fall nu i början.
Lycka till!
 
Sv: Får inte till gallopfattningarna

jag och min mamma har också en 6 åring som kom till oss när han var 4. innan dess var han bara grundinriden i western, så det är jag och min mamma som har skolat om honom, kan man säga. han var också så där att han sprang in i galoppen. vi har likson låtit honom göra detta eftersom han inte hade/har några starka muskler. vi har istället försökt bygga upp honom med slutor i skritt och trav. det har gett resultat att inte pressa fram resultat. nu som 6 åring, gör han jätte fina galopp fattningar (bara man inte gör och kniper med skänklarna haha, då sparkar han bara bakut :)) om man jämför med från första gångerna. han har fortfarande inga muskler för galoppen (går som en stjärnkikare med rygen sänkt osv) men det går framåt :).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får inte till gallopfattningarna

Tar väl fram mitt standard svar...

För det första - förstår hästen galoppfattning?

Det kan ju vara så att den helt enkelt inte fattar - eller så att du "försöker för mycket"...

Jag tycker att du ska gå tillbaka till grunden.
Rid ut.. trava där det är bra "sug" i hästen... uppförsbacke, fri sikt och gärna med en annan häst som fattar galopp - så att din häst verkligen bjuder och själv vill fatta galopp.
När den gör det - säg "galopp" och lägg till galopp skänkeln (när du känner att hästen fattar galopp)
Efter ett tag börjar du förekoma hästen genom att lägga till galoppskänkeln precis innan den fattar galopp.
Sen provar du att fatta galopp redan innan du känner att det är "på g".
Och vips så sitter det...
 
Sv: Får inte till gallopfattningarna

Hej!
Jag har en halv unghäst på 6 år som inte är riktigt utbildad. Hon har vart hos en ägare där det gick bra och hon gick på tygeln och allt sådant. Men sedan så fick hon inte tid med henne och hon började ta kontrollen. Men i alla fall nu kan jag inte få henne att gallopera. Jag gör hjälperna och en halvhalt samtigt som jag smackar men hon slängtravar bara rysligt fort. Försökte hela dagen men inget gick. Snälla hjälp och skriv måste få ordning på henne!:rofl:

du försöker för mycket och forscerar hästen och det låser sig.
varför skulle hon helt plötsligt fatta galopp för hjälpen om du försökt hela dagen och hon inte förstår hjälpen? vad är det som då ska få henne att helt plötsligt förstå?

du kan inte stressa fram resultat hos en unghäst.
backa 2 - eller 3 steg - vad som behövs, och gå tillbaks till det som fungerar.

rid i skogen tex, med draghjälp, en annan häst framför, och när hästen fattar galopp är du påpasslig och ger hjälpen. eller ger hjälpen samtidigt som hästen framför fattar galopp, varpå din häst också fattar galopp.

återigen: du skjuter dig själv i foten - GRAVT, om du tror du kan få snabba resultat genom att panik öva och nöta nöta nöta något som hästen inte förstår.

Har du tänkt på att hästen kan behöva mental paus från det hela, om det redan låst sig?

då är det läge att endera ge vila, eller helt variera arbetet - återigen - inte nöta eller skynda för fort.
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte till gallopfattningarna

en fundering som jag hade var ifall du själv känner dig "stressad" att du vill för mycket och bara koncentrerar dig på själva skänkeln, försök att sätta dig och hitta hästen under dig (är usel på att förklara) men det kan ju vara så att du tex, ger hästen dubbelsignaler för att du är sååå tydlig med skänkeln men inte resten av kroppen, vilket gör att hästen kanske inte balansera upp allting med en gång och blir därför förvirrad, en tanke. Annars gåller jag med flickorna som skrev innan, ut i skogen och låt det flyta på :D
Lycka till. :banana:
 
Sv: Får inte till gallopfattningarna

du försöker för mycket och forscerar hästen och det låser sig.
varför skulle hon helt plötsligt fatta galopp för hjälpen om du försökt hela dagen och hon inte förstår hjälpen? vad är det som då ska få henne att helt plötsligt förstå?

du kan inte stressa fram resultat hos en unghäst.
backa 2 - eller 3 steg - vad som behövs, och gå tillbaks till det som fungerar.

rid i skogen tex, med draghjälp, en annan häst framför, och när hästen fattar galopp är du påpasslig och ger hjälpen. eller ger hjälpen samtidigt som hästen framför fattar galopp, varpå din häst också fattar galopp.

återigen: du skjuter dig själv i foten - GRAVT, om du tror du kan få snabba resultat genom att panik öva och nöta nöta nöta något som hästen inte förstår.

Har du tänkt på att hästen kan behöva mental paus från det hela, om det redan låst sig?

då är det läge att endera ge vila, eller helt variera arbetet - återigen - inte nöta eller skynda för fort.

Jo, det är så att hon kan gallopera hon vill bara inte utan tramsar och tar kontrollen. Vi har nu fått till vänster gallop och inte höger, plötsligt var det som hon började minnas hur kul det var att gallopera och satte av direkt när jag gav signalerna. Höger går tyvärr inte men vi tror det beror på hennes dåliga muskler.
 
Sv: Får inte till gallopfattningarna

Hej!
Jag har en kallblodstravare som jag började rida in för två år sedan. Innan har jag bara ridit på "vanligt" sätt men insåg sen att jag inte skulle komma någon vart med honom på det sättet. Jag började träna Klassisk dressyr och nu funkar allt MYCKET bättre.
Först är det viktigt att hästen är riktigt samlad och har den kraft och de muskler den behöver för att kunna bära sig ordentligt i galopp.
Alla övningar är bra med jag tränade mest på halter, rygga - halt - trav, tempoväxlingar, växlingar mellan halt, skritt och trav m.m. precis innan jag skulle få honom till galopp.
Det viktigaste är inte att ha hästen på tygeln och att den är i låg form utan det är faktiskt tvärtom. Hästen ska vara på hugget och för att få den i höger galopp lyfter du höger tygel.
Ute i det vilda lyfter hästarna huvudet för att kunna klara av galoppen.
Alltså, träna på övingarna innan och sedan från skritt gör du en halvhalt och lyfter sedan höger handen rakt upp. Det kommer nog inte funka direkt men efter några ggr så kommer nog din häst att förstå. Börjar den trava, tar ned den i skritt igen och gör om.

Jag trodde att det var omöjligt att få min häst i galopp innan men nu tycker han att det är så roligt att han blivit jätte känslig så det räcker om jag höjer handen bara lite grann så sätter han fart direkt.

Hoppas det fungerar för dig också! Lycka till! :D
 
Sv: Får inte till gallopfattningarna

Förstår hästen? Går hästen fram ordentligt för skänkeln i skritt o trav? det är alltid det viktigaste. Prova att ta ett dressyrspö i ytterhanden. Red på en ridbana/ridhus och gör en halvhalt på kortsidan och fatta sedan galopp i hörnet. Gör galoppskänkel(luta dej innåt och dra tillbaka ytterskänkeln och peta på med spöt på baken samtidigt) om hon fattar galopp ge henne mkt beröm! I början är det inte så viktigt med att det blir rätt galopp, bara att hon galopperar! men hörnen gör det lättare att få in den rätta galoppen!
Du kan också ta hjälp av en skicklig ridlärare.
Lycka till!
 
Sv: Får inte till gallopfattningarna

Hej!
Tack för all hjälp, kunde inte klarat mig utan er.
Men en ny fråga,
Sadelns känns för liten så knäna åker liksom långt framför sadeln när jag tar skänkeln frammåt, då når jag inte riktigt hästen. Kan det ha något med det att göra?
 
Sv: Får inte till gallopfattningarna

Har du tänkt på att hästen kan behöva mental paus från det hela, om det redan låst sig?

då är det läge att endera ge vila, eller helt variera arbetet - återigen - inte nöta eller skynda för fort.

Hej!
Svarar på detta igen. Självklart så håller jag inte på och försöker få henne att gallopera varje dag. Det är sällan jag rider i paddocken faktiskt. Oftast rider jag i skogen och tränar henne med långa skritturer eftersom att hon har otroligt dålig muskulation. I paddocken så är inte heller det ända jag gör att försöka få till gallopen utan oftast mycket dressyr (utan gallop). Jag förstår inte vad du menar med att jag skjuter mig själv gravt i foten.
Förklara

Tack:smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp