Får inte tag i foder vad göra?

Mysaan

Trådstartare
Jag sitter alltså i sitsen att jag inte får tag i mer grovfoder till mina hästar. Köpte hö men de kan inte äta det för de är så dammigt så min stora håller på att få bronkit. Plus att jag bara har 6 balar kvar.

Fick tag i 1 silage bal och nu är den snart slut söker med ljus och lykta efter nya balar men lyckas alltså inte. Så vad gör jag nu?

Sv: Får inte tag i foder vad göra?

Vet inte vad du ska göra... inte kul när det blir så där... :(

Du vet väl förresten att dammet i hö inte är damm?
Det är mögelsporer!!!!

// M

Nä det visste jag faktiskt inte. Fast jag tror det är mycket jorddamm också. Men vad gör man om grovfodret tar slut då

Det är väl snarast så att det är en kostnadsfråga?

Vid en snabbsökning hittade jag grovfoder på olika ställen i landet.

Det finns hö men det kostar säkert mer än du brukar betala. Du får helt enkelt ringa de större foderfirmorna i landet. Titta t ex i Ridsports annonsdel. Lantmännen/granngården på vissa orter brukar också hjälpa till att förmedla hö. Hästen måste ju ha grovfoder!

Jo det är sant men jga har ingen möjlighet att hämta utan måste få det hitkört och ingen bonde är intresserad av att fixa transport 25-30 mil som jag hittat närmast för bara 3-4st 500kg balar vilket är vad jag behöver.

Klart att hästarna måste få mat men som jag skrev här uppe så är dte svårt när man inte själv kan hämta det. Jag fråga ju inte här för att jag inte vill köpa mat till dem.

Som sagt; det är en kostnasfråga. Transportföretag sysslar bara med transporter, mot betalning.

Vår leverantör har haft en råtta i lagret vilket medfört att vårt hösilage tar slut om en vecka. Vi har fått köpa in via honom men av en annan producent. Vi betalar dubbelt kg-pris plus rejält för leveransen.

Men vad katten göra? Hästarna måste ha grovfoder och det är "bara" pengar...

Japp! Helt sant men endel transportörer tycker helt enkelt inte det är värt att köra med så lite. Men det verkar som att det håller på att lösa sig nu.

Hur kommer det sig att du inte har möjlighet att hämta själv?
En storbal går in i en hästtrailer...

Betalar man, så kör de. Så är det. Om jag betalar för hellass i bilen, så åker de gärna och hämtar mindre.

Allt går, det är bara en fråga om vilja.

Har själv varit med och hämtat småbalshalm X antal mil med inhyrd bil och chaufför. Halmbrist det året och hästägaren ansåg att det var tvunget att ha halm till hästarna. Totalkostnaden utslaget per bal: strax över 35 kr. PER BAL (á 10 kg)

Som sagt: allt går om man vill.

Man kan också ta en storbal hösilage på ett "vanligt" litet öppet släp. Spänn fast balen med spännband (vi har haft den liggandes så vi kan rulla av den) bara så går det bra.

I nödfall så kan man ju ge "Krafft Lusern Mix", säljs på Lantmännen bla. Hellre det än att ge dammigt hö. Men om du bara har några balar hö kvar så är det ju hög tid att börja vänja hästarna vid ett nytt grovfoder.
Kolla på lantbruksnet och blocket, det finns som sagt hö till salu -> men frakten är gissningsvis inte billig. Men det är ju inte så mkt att göra åt. Hästarna måste ju ha damm-fritt grovfoder.

Hur kommer det sig att du inte har möjlighet att hämta själv?
En storbal går in i en hästtrailer...

Jag äger ingen hästtraliler och ingen bil att dra med. Dessutom visste jga inte att en bal går in i tralier. Hur som helst så måste det till ett massa pysslande och pusslande om jag ska hämta själv. Så det enklaste var om jag kunde få det hemkört.

*kl*

Jag har fått några tips via pm som jag ska ta och kolla upp så får vi se. Givetvis måste de ha dammfritt grovfoder.

Prova att ringa "maskinringen" som finns i det omräde där du bor. pma mig om du vill ha hkälp med att hitta den maskinring som finns närmast dig! Maskin ringen sysslar med foderförmedling och diverse andra saker och kan säkert ordna både tranpsort och grejer oxå!

Lycka till..
:)

Huj vad tråkigt! Hoppas att det löst sig redan för dig.

Annars, några generella tips:

-Hyr/låna en vanlig enkel bilkärra och hämta ensilagebal. Spännband med. Behöver ingen "bättre" eller "större" bil som man t.ex. behöver när man drar släpet fullt med hö eller släpet med häst i.

-Betala transportfirma/budfirma för att köra hem önskad mängd foder

-Ge halm + lusern och uppmuntra gräset att växa upp snabbt i hagen :)

-Ge höbriketter och uppmuntra gräset att växa upp supersnabbt i hagen :)

Jag gjorde förra sommaren mer än tillräckligt med storbal hösilage så vi har gott om foder. MEN eftersom det är stora balar så behövs också hö innan betessäsongen (storbalarna håller sig inte öppnade när det blir varmt). Så vi kommer att med lastbil (=dyr bränslekostnad) fara 16 mil för att hämta hem ett mindre parti hö... Dvs dyyyyr fraktkostnad och mycket tid går åt. Men så är det och vi är tacksamma att överhuvudtaget få köpa bra hö!

*kl*

Tackar för alla tips och råd. Har nu löst problemet eftersom jag lyckades springa på en hästägare i grannbyn som precis skulle sätta ut annons på sitt hö som han hade till övers. Nu slapp han det och jag får hem dammfritt hö. han slog höet nästan 10 cm över mark för att slippa jorddamm i det. Okej det är inte det billigaste höet men det är fräscht och från första skörden och jag får det hemkört gratis nu på söndag. Så nu kan jag pusta ut och konstatera att jag ska leta rätt på en silageförsäljare tidigt och boka gärna några balar mer än jag tror att det går åt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 001
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka