Får inte i brodden vad göra?

Y

Yoshi

Som sagt så får jag inte i brodden och hovslagaren kommer inte förens om två veckor...
Bor i Stockholm så det är ju inte överdrivet halt men dock ändå så har marken frusigt och lite halt är det allt.

Ska jag bara avvakta eller ska jag försöka få någon annan hovslagare? Är så nöjd med den jag har så vill helst inte blanda in någon annan.

Tacksam för svar!

Sv: Får inte i brodden vad göra?

Får inte i gängtappen ens, har provat med två olika. Verkar som om hålen är slitna. Det är ca 4 v sedan han skoddes och samtidigt skoddes kompisens hästar och hon har fått i brodden :(

men med gängtappen kan du göra nya gängor om det inte finns. Rensa så rent du kan med tex en söm o sen i med gängtappen. Var petig o håll den i 90 grader mot skon o vrid försiktigt. Det är svårast innan den greppat men sen går det, lite trögt.
lycka till

Det finns i alla fall två olika storlekar på broddarna. Den kan inte vara så att du har 5/16 och inte 3/8?

Mvh

Tora

Hm ska kolla det men eftersom det var så svårt att få i gängtappen så tror jag att jag hade rätt brodd (hade likadana förra året och dem låg i samma ask).
Jag kaske var för feg med gängtappen och tog inte i trillräckligt så jag får göra nytt försök i morgon. Vill i alla fall ha i två brodd i fram.

Om din hovlsagare har borrat dit hålen så kan det vara så att han tog "fel" borr.

Mvh

Tora

Jag brukar ha ett par skruvar i olika storlek att rensa broddhålen med, då kommer man åt i gängorna, tar man gängtappen direkt slits den jättefort.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka