Sv: Får inte hovslagare skära i levande vävnad?
Det är ok om det inte innebär att skära i levande vävnad.
PL
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst får man spruta hästen själv på ordination av veterinär.
PL
Klart som fan man får det. Jag och alla andra travamatörer/travtränare och hästskötare grisbönder kobönder har väl sprutat våra egna djur på vets. ordination i alla år. Om det blev olagligt så skulle veterinärerna inte ha annat att göra än att åka runt och spruta stora djurbesättningar.
PL
Vad som gäller för veterinären har jag inte tagit upp. Men kortfattat måste vet ha undersökt o ställt diagnos samt lämnat tydliga instruktioner till den som skall spruta.
PL
Klart som fan man får det. Jag och alla andra travamatörer/travtränare och hästskötare grisbönder kobönder har väl sprutat våra egna djur på vets. ordination i alla år. Om det blev olagligt så skulle veterinärerna inte ha annat att göra än att åka runt och spruta stora djurbesättningar.
Det vore väl bra om du tog upp vad som gäller för Veterinären så alla vet att du som Veterinär skall utbilda hästägaren innan den på eget bevåg utför ordination av Veterinär.
Kort sagt, det är inte enligt lagen eller utifrån vad som framkommer i C15 att som hästägare eller amatör utan utbildning och kompetens spruta hästen själv utifrån ordination av Veterinär.
Jag har sett tillräckligt många misslyckade behandlingar och klantigheter där hästar även dött utifrån Veterinärers ordination till hästägarna.
Ja du, min uppfattning är att det vore bättre för hästarnas välbefinnande. Hade det varit en Veterinär som slangade i "Milk Shake" i den travamatörens häst i stället för amatören själv så kanske inte det hamnat i lungorna med drunkningsdöd som följd.
Svårt att tänka mig att en veterinär eller för den delen en seriös tränare, trav eller galopp skulle slanga milkshake eftersom det är förbjudet och räknas som doping.
Har du??? Travsporten i USA är tydligen helt främmande för dig likväl hur den utförs i främst Italien. Det största travloppet som går sista helgen i Januari i Frankrike är tydligen oxå helt obekant likväl fjolårsvinnaren i detta lopps prestation i årets lopp samt dopingresultatet från förra årets vinster i frankrike och Elitloppet.????
Sitt inte här och sjönmåla en av dom absulut värsta sporterna som bedrivs inom hästsporten utifrån mygel,doping och annat skit som försekommer hela tiden. Och här snackar vi om travsport på hög nivå!!
Skönmåla stavas det...
Jag utövar inte trav i USA där milkshaking varit tillåtet men numera är dopningklassat i vissa stater.
Jag anser att travet i Sverige är väldigt befriat från doping vilket STC´s rigorösa kontroller också visar. i stort sett alla positiva prov kan förklaras genom att hästen har kommit i kontakt med olika mediciner i stallet eller på banan. Att man hittar något prestationshöjande på en svensk häst är ytterst ovanligt. Att sedan Jaggen hade ett preparat i sig som är tillåtet i hans hemland men förbjudet i sverige var väl jävligt klantigt av cirkeln runt Jaggen då dom förlorade alla prispengar och åkte på böter. Jag tycker travsporten i Sverige är ett fördömme för resten av världen. Resten av hästsverige skulle ha massor att lära om hästhållning från travet om dom bara var intresserade.
Hur förklarar du dödsfallet i halmstad????
Spela inte dum eller oxå misstolkar du mig och i så fall får jag väl starta en tråd där verkligheten syns lite tydligare.