Får inte ha torvbädd....

vewenn

Trådstartare
Jag undrar om det finns någon anledning till att nya stallet säger att jag inte får ha torvbädd.
Vi har nyss flyttat och får välja om vi vill stå på spån eller torv och vi har valt torv och nu säger dom att jag inte får lägga bädd :( varför?
Finns det någon bra anledning till varför dom säger blankt nej till torvbädd? Kan golvet (betonggolv) bli förstört?
Snälla hjälp mig förstå, jag vill gärna ha bädd.

Kan ju vara av hygieniska skäl, även om man tycker att man gör en bra bädd är det många bäddar som bara blir tjocka lager med kiss och stallmiljön blir inte bra.

Jag undrar om det finns någon anledning till att nya stallet säger att jag inte får ha torvbädd.
Vi har nyss flyttat och får välja om vi vill stå på spån eller torv och vi har valt torv och nu säger dom att jag inte får lägga bädd :( varför?
Finns det någon bra anledning till varför dom säger blankt nej till torvbädd? Kan golvet (betonggolv) bli förstört?

Får du ingen anledning av stallägaren? Det är ju bara den människan som kan svara på frågan om varför du inte får ha det!

Bäst är om du frågar, de kanske har dålig erfarenhet av folk som inte kan sköta en bädd så det luktar? Annars som kompromiss kan du ju ha "halvbädd", dvs bara rör det som är blött och låter det andra packas.

Det är säkert pga stallmiljön men här själv aldrig upplevt att en torvbädd stinker. Dom flesta andra i stallet står på spån istället. om ni inte fick lägga bädd vad skulle ni då välja mellan torv och spån?

Jag har fått lära mig att det krävs en viss luftvolym i ett stall för att permanentbädd ska fungera utan att försämra luftkvalitén. Sedan har ju varje stallägare rätt att sätta sina egna regler, och då är det ju bara att göra så.

Klart att varje stall ägare har rätt till sina regler. Dok hade jag uppskattat att isåfall få den lite tidigare
för nu har juh bädden lagt sig och det är lätt mockat....har stått där i 2 mån nu.
I detta stall är det mycket regel som kommer i efterhand tyvärr.

Men tack då vet jag att det inte riktigt finns något som pekar på att golv eller liknande far illa. Luften är god i stallet men kanske skulle vara skillnad om alla hade lagt bädd.

Hade jag kunnat bestämma i "mitt" stall hade jag sagt nej till bädd.
Men det är för de jag delar stall med INTE kan sköta en bädd.
Deras hästar har varit inne under nätterna i 1 vecka nu och det stinker i stallet av piss.

De har köpt spån att ha under halmen och de kan inte få det att funka..
Jag brukar ha nån form av veckobädd, med spån under halmen där min häst kissar och det mockar jag ut 1 gång i veckan och lägger nytt spån.

Strör stallosan under spånen och sen har jag en häst som inte drar upp "bädden" så det funkar utan att det stinker i hans box.
Känns lagom kul att jag ska stalla in min i det klimatet om nån vecka...
Sura och vrånga är de också så inte lönt att ens försöka snacka med dem... :(:rage:

Dåligt tycker jag att förbjuda bädd, så otroligt många fördelar med bädd så jag hade faktiskt funderat på att byta stall om jag inte fick ha det. Är det någon som inte kan sköta en bädd får man väl prata med den och visa hur man bör lägga bädden och inte förbjuda det helt.

Tvärtom så har jag mest känt av dålig lukt i stall där ingen bädd är, då det är snudd på för lite spån/torv/halm och där det inte sugs upp tillräckligt. Komma på eftermiddagen i ett sånt stall är inte trevligt när det inte är mockat under dagen.

vet inte ts stallägares resonemang mot bädd, men i mitt stall så är varken torv, spån eller ngn permanent bädd tillåtet.
inte för att jag ens har inackorderingar som hade kunnat få för sig ngt sånt, men luften i stallet klarar inte mängden urin som blir i en bädd och takhöjden tål det inte heller.
spån tar inte bönderna emot och torv skitar ner allt så jäkla mycket.

jag har vecko bädd, dvs 5 dagar tar jag bara bajset och det nedkissade som hästarna rör upp, sen rensar jag ut allt kiss dag 6 och 7 och börjar om på nytt. det blir lagom mjukt lager med halm i veckan men det byggs inte på på höjden så pass att hästen inte är godkänd för stallet längre :p och det hinner inte bli så mycket kiss att man får andningsbesvär vid mockning ;).

strör med stallosan och har lite spånpellets där det brukar bli extra fuktigt. så som under hinkarna och där hästarna oftast kissar.

Stallet har kanske träväggar i boxarna, inte så kul med konstant fukt då.

Men konstant fukt blir det ju inte i en välskött bädd. Jag har träväggar i mina boxar och har haft torvbädd de senaste 8-9 åren och det syns inget på väggarna av bäddarna. Komforten för hästarna och luften i stallet är också mycket bättre med torvbädd än när vi använde halm med kutterspån under och mockade ut allt varje dag. I mitt stall luktar det verkligen inte varken ammoniak eller något annat illa. En mycket svag doft av hö och torv är det enda som känns.

När jag hade min på stall hade bara jag permanentbädd på halm. Tog bara ut skitarna varje dag och kisset nån gång i veckan. Stalosan i botten och jag erbjöd de andra att prova av mitt så de fick se hur det funkade. Att det aldrig luktade piss annat än när jag mockade ut på våren kunde de inte förstå. Inte gick det åt mycket halm heller. Sen bytte jag till spån när jag fick köpa billigt och samma sak där. Men jag hade ingen visp-häst heller :)

Fast egentligen spelar det väl ingen roll vad de har för anledning?
Det är deras stall, deras regler.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 856
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat