Får hästen UR transporten??

Splittan

Trådstartare
Jag har ett motsatt problem jämfört med alla andra...
Jag har många, många knep på hur man får in en häst i transporten. Men i detta fallet vill jag har lite knep hur man får UT en häst ur transporten.

Bakgrunds fakta: Åkt mkt transport som föl, men aldrig backat ur transporten (man brukar ju inte göra det med föl).
Prövade att lasta hon som 1 åring, hon gick rakt in med attityden "skitkul"!!!
Fick hon att backa ut utan störe problem, så jag tog in henne igen (hos "normala" hästar brukar ju inlastingen vara problemet) då jag trodde att första gången kanske bara var en tillfälighet, men nej.
Andre gången klammpade hon in lika lycklig. Skulle backa ut henne igen men hon var lite försiktigare, och i slutet av rampen trampar hon sidan om (ca 3 cm från ramp till marken) och går upp in i transporten igen.... Sedan får jag hon max att backa ut med bakbenen så de precis står på rampens början, mer vill hon inte. Jag får slutligen vända hon i transporten.

Hon råkade för ett litet tag sedan ut för en olycka och när jag hämtade henne från djursjukhuset (gick rakt in i transporten) och skulle lasta av hemma så ville hon inte backa länge än tills bakbenen nåde rampens början. Försökte ett tag och fick slutligen igen vända henne i transporten

Hon blir rädd, antagligen för att rampen sluttar och hon tycker det käns läskigt. Dock så är hon inte stressad, eller hispig, hon vågar helt enkelt inte.

Jag har några knep jag ska prova, men kanske har ni fler knep!
Min knep är att ta upp hon en bit på rampen och backa, och fortsätta så högre och högre upp för rampen.
Ett annat knep är att backa hon mellan bommar, som en liten väg som svänger.

Sv: Får hästen UR transporten??

har samma problem med en kuse, fick tipset att en medhjälpare bara håller lite i svansroten när hästen backar ur. låter föör enkelt men funkar hur bra som helst, känns antagligen tryggare för hästen kan jag tänka mig..

Funkar inte, har försökt.
Har även haft en som har hjälpt hästen att backa rakt ut och inte komma näram kanterna. Har dock inte givit så mkt då hästen inte har kommit så långt ut att den personen behöver hjälpa till.

gå tillbaks ngra steg som du är inne på, dvs upp och ned för rampen, tills det sitter. öka succesivt tills det handlar om att backa ända inifrån trailern. en del hästar kan vara bakrädda och därför tycka det är obehagligt att backa ut. vissa av dessa svarar med att kasta sig, medans andra reagerar som din, dvs de vill inte backa punkt slut.

Skaffa en transport med urlastning fram så slipper du problemet.

Det är ju lite dumt att smita från problemet tycker jag..

Någon gång i framtiden kanske hon måste köra i vanlig transport, och vad gör man då?

Nej, ta tag i problemet istället!

(Har tyvärr inga övriga tips, men att träna på att backa ner från små sluttningar kanske alltid kan vara en början, så hon vänjer sig vid att det lutar iaf.)

//Gilly

Jag vet inte om det här skulle hjälpa, men du kan inte låna en transport med fronturlastning, lasta in henne genom fronten och ut bak? Vet inte om det skulle hjälpa ett dugg.... funderade bara.....

Nja, det ger ju ingen effekt, de är ju nästan samma sak som jag har fått tvingas göra nu, dvs vända hon i transporten så att hon går ut med huvudet före. Det är just det att hon tycker det är läskigt att backa ut, förmodligen på att rampen sluttar.

Varför smita i från ett problem som man kan lösa?
Har inget intresse att köpa en ny transport med frontutlastning bara för att man är för lat att lösa problemet!

Problem är roligt att lösa!

Ja, det kan vara en liten ide att pröva! Har små backar hemma vid, samt kombinera det med att med små steg i taget gå en bit upp på rampen, och sedan backa.

Jag hade en häst som blev sån, det visade sig att han hade ont i bakknäna och kunde inte backa pga smärtan, fick ta ut mellanlemmen och sno runt honom.

Kl

En idé kan vara att lägga en tjock träskiva på marken.
Börja med att backa över den.
Sedan tar du med skivan till ett ställe som lutar, typ backe eller nåt.
Backa över där också.

Skulle du inte lyckas med skivan så kanske du måste göra det ännu mer "basic"
Backa i nedförslut.

AM

Kl

En idé kan vara att lägga en tjock träskiva på marken.
Börja med att backa över den.
Sedan tar du med skivan till ett ställe som lutar, typ backe eller nåt.
Backa över där också.

Skulle du inte lyckas med skivan så kanske du måste göra det ännu mer "basic"
Backa i nedförslut.

AM

det där vill ju till först att a) du har en mkt halksäker skiva och framför allt b) att skivan inte glider när hästen går på den. gör den det så har du ökat på problemet ytterligare, så det låter inte helt hundra i mina öron.

fast jag gjorde så med en märr som efter att ha gått omkull i släpet, vägrade gå ur den.

Fast jag slog ihop några plankor. Funkade uttmärkt på bara några gånger

AM

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama