Får+hästar= sant?

V

Voorwijks_bambi

Jag har en liten fråga. Vi har hästar och får på gården men hästarnas sommarhage tycker jag är lite för frodig och fåren har knappt något gräs alls i sin hage. Så då tänkte jag att man kunde släppa in fåren hos hästarna så att fåren kunde beta av lite och bli mätta och glada, och minska risken för fång hos hästarna. Bra eller dålig idé? Jag har läst nångång att det inte är bra att ha får och hästar ihop pga parasiter och så. Men jag vet ju inte om det stämmer.
Tacksam för svar!

Sv: Får+hästar= sant?

Jag har ingen personlig erfarenhet men jag har ett par grannar som har får och hästar ihop. Det fungerar utmärkt hos dem. En av grannarna kör visserligen oftast växelbete - först hästarna i en hage och fåren i en och sen byter de hage. Men på sensommaren går de ihop i hela hagen istället.

Min häst har tidigare gått ihop med får flera år och det har funkat jättebra. Det enda som kan vara problematiskt är att en del hästar helt enkelt inte gillar får, men det kanske lugnar sig med tiden. Min häst ÄLSKAR får och myser ner mulen ordentligt i ullen på lammen och kan stå och käka ur samma hö-hög som fåren.

Hej,
Vår veterinär rekomenderar att man gör så som du föreslagit eller att får "förbetar" beteshagar. Parasitmässigt har jag alltid fått höra att det är väldigt bra att ha hästar och får på samma marker eftersom de tar ut varandra parasitmässigt.

//Sara

Får och hästar är jättebra att växelbeta med ur parasitsympunkt, men då ska man växla varje år. Alltså att fåren går i hagen en sommar och hästarna nästa. Alltså inte samma år. Men det är väl utmärkt att beta av innan också så hästarna inte får så kraftigt bete. Dessutom så betar ju fåren sånt som hästarna inte tar!

En av mina hästar gick bara med får en månad när hon kom hit, och hon hade dem som sin flock! Speciellt en tacka med lamm hittade man alltid liggandes bredvid hästen! :) Hästen tyckte dock att det var lite tokigt när fårflocken delade sig och gick åt olika håll, då sprang hon och gnäggade mellan dem som att hon försökte få ihop dem igen! :grin:

Se bara till så inte nån häst attackerar eller sparkar efter fåren!
Lycka till!
//Camilla :laugh:

Våra hästar har också gått med en flock får en period och det funkade jättebra!Problemet var bara när de året efter gick ihop med två flasklamm för lammen vägrade snart inse att de egentligen var får och blev prälade på hästar istället.:D

Vi har våra får och hästar i samma hage. Det har vi haft i flera år. Det fungerar bra hos oss. Jag har ocksåå hört detta om parasiter men även hört att det inte är så. Vi har ganska stora hagar så de är inte tätt på varandra.
Det är bara under betestiden de går tillsammans.Man måste därför vara försiktig i början när lammen är små och hästarna ngt ovana vid fåren. Även med nya hästar. En del hästar kan få för sig att jaga fåren i början.

Får och hästar är jättebra att växelbeta med ur parasitsympunkt, men då ska man växla varje år. Alltså att fåren går i hagen en sommar och hästarna nästa. Alltså inte samma år.
Varför då? Fåren betar fortfarande det hästarna ratar runt bajshögarna så inte hästarna äter det = mindre parasittryck.

När jag läser ditt svar förstår jag det som att du tycker att det är OK att ha hästar och får i samma hage med tanke på parasiter. Är det så du menar?
Jag vill gärna veta det för jag har insett att du kan en hel del om detta.

När jag läser ditt svar förstår jag det som att du tycker att det är OK att ha hästar och får i samma hage med tanke på parasiter. Är det så du menar?
Jag vill gärna veta det för jag har insett att du kan en hel del om detta.

Jag blev precis som Forest Autumn nyfiken här. Vi är påväg att flytta till ett större ställe med mer hagar och då har jag funderat på olika sätt att hålla efter betet. Vilket är det ur parasitsynpunkt bästa alternativet tror du - att ha fåren i hagen samtidigt som hästarna eller växelvis i olika hagar under samma sommar? (Vi kan ha grannens får på våra marker om vi vill därför är jag nyfiken kring detta med får i hagen).

Det funkar säkert, har sett flera som har det.

Dock funkade det inte alls när vi provade hahahahah. :).
Fåren blev livrädda för hästarna som var jätte nyfikna och vill leka.
Så fåren hoppade ut ur hagen och stack iväg.

Efter det har vi inte vågat prova något mera!
Om vi gör det så kommer vi nog låta dom gå bredvid varandra ett tag först!

Har man möjlighet att låta hagen vila från endera djurslaget varannat år är det ju jättebra, men det räcker långt att de går ihop, eller delar på sommaren.

KL

min häst har också gått med får och det funkade jättebra.
Hästarna bestämde över fåren - vallade dem lite när de tyckte de skulle flytta sig, men inget allvarligt - allt var lugn och ro och de verkade över lag gilla varann. Jättebra för betet dessutom!

Vi har en get tillsammans med hästarna. Hon går som hon vill på hela gården, men håller sej i närheten av hästarna. Hon är nog en av dom högsta i rang dessutom och stångar mot dom när vi ska rida iväg :rofl: Det försvinner ju hästar ifrån flocken då :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
874
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka