Får- frågor!!

M

MadickenII

Hej

Jag är nybliven ägare till tre Gutefår, en bagge och två tackor. Eftersom jag aldrig haft får förut så är frågorna många.

Just nu fodrar jag dom med hästarnas hösilage, men jag har även hö att ge dom. Kan jag räkna om min "hästanalys" så att jag kan räkna på fårens behov? Jag har korn och betfor hemma, och så ska dom få en mineralsten.
Baggen har försökt att betäcka ( han började så smått på Gotlandsfärjan :crazy: ) Men jag tror inte att tackorna är i högbrunst ännu. Jag har en plan att låta baggen gå med damerna året om, förutom precis runt lamningen. Någon som har erfarenhet av liknande procedur?

I vinter tänkte jag ha dom på elstängsel, något särskilt att tänka på vid stängsling?

Hoppas på många svar!!

Sv: Får- frågor!!

Eftersom fåren idisslar räknar man med lite annorlunda värden. Jag hittade bra "översättningar" från hästanalysen i Sjödins bok; Får.

Hej!
Jag ska försöka svara så gott jag kan o med mina erfarenheter.

En tacka på ca 60 kg(som jag tror Gutefåren ligger på, rätta mig gärna om jag har fel) har ett underhållsbehöv på ca 90 Mj o 63 smbråprot,g.

redan efter 2 månaders dräktighet har det ökat till 11.5 +90 och vid ca 4 månader 14+ ca 110. för att efter lammning vid två lamm ligga på 22 + 215.(totalbehovet)

Jag köpte förr om åren jämt Fårfor men har på senare tid gått över till Havre eller Korn + Betfor ( ca 20 % o då kan du blanda in den torr)o det har gett jättefina lamm.

Tänk på att när man ger ensilage så minskar D vitamin o det är mkt viktig att du kompletterar under hela dräktigheten, jag brukar köpa den flytande ADE vitaminen o ge i vattnet.(även när jag ger hö)

Vi ger även Selen i ett par omgångar under dräktigheten samt till alla lamm när det är nyfödda.
prillan

*kl*

Ang stängsling; stängsla ordentligt. Får är som små shettisar, är min erfarenhet... De har en benägenhet att smita ut genom minsta lucka, och hittas hos grannen (=jag) som inte är jättelycklig efter
ett gäng besök.:angel:

Hej och tack för alla svar!

Lite nya frågor:

Baggen och tackorna går ju som sagt ihop både inne och ute. Inne så är dom ganska lugna, men det är bara baggen som snor åt sig allt kraftfoder. Han är ganska våldsam och skickar iväg dom med hornen. Ute är han ännu värre, fast dom bara får hö ute. Han stångar dom så fort dom går i närheten av den höhög som han bestämt är sin. Mellan varven så försöker han betäcka dom, fast dom släpper inte på honom.

Är baggar så här? Lite dumma mot tackorna alltså? Kan det vara så att han blir frustrerad för att han inte får betäcka? Han försöker absolut inte stånga mig, men han står still och stirrar intensivt när jag är inne i hagen eller boxen.

Jodå gutebaggarna kan använda sina horn men brukar ändå vara lite blyga. Ta bifrån honom när tackorna börjar bli större eller om han är riktigt jävlig så bör du fodra i mer än en hög. En getabock knäckte nacken på en av våra getter just då han skulle köra bort henne från höt´. Snapp så var hon borta.
Spara gärna hö´t till tackorna blir högdräktiga - om det är bra hö -en del tackor tycker det är lättare att äta det torra höt än ensilage när det börjar bli trångt i magen

Jodå jag fodrar i flera högar, både på marken och i häck. Men det känns som att hans agressivitet är kopplad till betäckningen. Först försöker han uppvakta tackorna och när dom då är avvisande så stångar/jagar han dom....

Fast jag ska kanske inte ropa hej än, ikväll var han snäll inomhus. Det funkar mkt bättre när jag är där, då gör han ingenting.

Jag har tänkt att sära på dom senare i vinter/vår, så att han inte stångar brudarna när dom är högdräktiga, eller ger sig på lammen.

Hej igen ,,
tänk på o flytta baggen innan de får för mkt kraftfoderr redan, de får lätt urinsten av det o det är oerhört plågsamt o kan leda till blodförgiftning...
prillan

Kul med fler Gutefårägare!
Vi har ca 30 tackor o en bagge. De har en eller två ensilagebalar att äta på hela tiden så de bråkar inte om grovfodret, däremot så är det rätt stökigt när de får kraftfoder. Det är inte bara baggen som stångas, även tackorna är rätt brutala med varandra. För att få det så lugnt som möjligt lägger vi kraftfodret i strängar (i rännor) så att de äter längs med dessa istället för att de har hinkar med foder på bara några ställen (oj vad konstigt jag förklarar, fråga om du inte fattar!!). Vi ger inget kraftfoder ännu.
Vår bagge går med tackorna nästan hela året. Han går med hästarna under lamningen, och sedan vill vi ha en samlad lamningsperiod så därför går han inte med tackorna från augusti till slutet på oktober. Du som bara har två tackor får nästan säkert dina lamm ungefär samtidigt ändå.
Jag kan rekommendera ett medlemskap i Gutefårsföreningen, där kan man få många råd och tips!
//Kopia

Hej!

Vad roligt att få prata med någon annan "gutemänniska"! Baggen har lugnat ner sig betydligt nu och äter snällt i sin egen bunke. Tackorna är lite tunna så jag har börjat ge dom FårFor och betfor. Dom får fri tillgång på hö på dagen och fritt hösilage på natten. Du tror alltså att det skulle funka att ha baggen ihop med de andra under hela året? Det skulle ju underlätta om han kunde gå på sommarbete med tackor/lamm och hästar. Jag hoppas att han har betäckt nu, men han är inte alls lika intresserad så det kanske han har.

Brukar du klippa fåren på hösten, eller väntar du tills lammtider eller ända tills midsommar? Jag har tänkt att jag ska klippa själv, men jag måste nog ha lite framförsikt. Har precis skickat efter alla papper från Jordbruksverket och från Svenska får avelsförbundet. Lite mera pappersarbete när det gäller fåren, hästarna är ju a piece of cake jamförbart!!

Med lite tur så har du gutar med bra pälsanlag, dvs de fäller sin ull själva. Då behöver du bara hjälpa dem lite med att dra loss ullen framåt försommaren. Av våra så kanske ungefär hälften fäller helt eller delvis, resten inte alls, så vi klipper vid midsommar.
Det går säkert bra att ha bagge, tackor, lamm och hästar ihop när väl lammen blivit lite stadiga på benen (ett par tre dagar om allt är OK). En del baggar är elaka precis vid lammandet, men när lammen väl är torra och efterbörden borta så brukar det gå bra. Även hästarna kan bli väl nyfikna i början när det dyker upp bräkande bäbisar i hagen. Våra tackor lammar för det mesta ute, men vi brukar ha dem i närheten av stallet för att kunna ta in dem om det blir dåligt väder/stökigt i hagen.
//Kopia

Hej igen!

Jag har en annan fråga, det här med foder och koppar. Jag ger ju mina FårFor, men bör jag ge dom extra koppar eller inget koppar? Jag har fattat att pälsfår behöver extra och köttfår är känsliga?

Vad ger du dina Gutar? Hur gör du med tackorna när dom går in i högdräktigheten?

De har fått både med och utan koppar... Jag har fattat det som att gutarna inte är så känsliga, de klarar det mesta. Nu får de saltsten med koppar.
När tackorna är högdräktiga får de extra tillskott av mineraler med frfa selen. (Lamm med selenbrist är muskelsvaga och behöver behandling omgående.) Annars inget speciellt, havre, betfor och ensilage som vanligt.
//Kopia

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Efwa
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 852
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 478
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar