Får en uppfödare vaccinera valpar själv??

R

Rigoletto

På valpkursen var vi tvungna att visa vacc.intyget första gången vi var där. Då var det en tjej som inte hade med sej det, för hon är fodervärd åt sin valp, så uppfödaren hade hand om intyget.
Hon sa oxå att uppfödaren vaccinerar alla valpar själv ?! Jag trodde bara att det var veterinärer som får vaccinera, och vaccinerar man inte valparna samtidigt som man besiktar/chipmärker dom.

Får en privatperson som inte är veterinär sätta sin signatur/stämpel i vaccintyget?
Jag tycker att det låter lite konstigt...

Sv: Får en uppfödare vaccinera valpar själv??

Menar hon inte att det är uppfödaren som betalat för vaccinatinerna då? Annars låter det väldigt konstigt..Om nu uppfödaren inte är leg veterinär.

Nej, hon sa att uppfödaren hade massa sprutor hemma... hon vaccinerade alltid sina valpar själv och hon är INTE veterinär. Visst låter det märkligt?!

Ja verkligen....Hon kan ju säkert göra det själv men det borde ju inte få stå med i vaccinationsintyget. Om hon nu inte fuskar och gör så ändå så att hon slipper betala vet. Hmmm det låter himlans skumt :cool:

Nej en uppfödare får inte vaccinera valpar. Det får endast veterinärer göra!

Gnist skrev:
Nej en uppfödare får inte vaccinera valpar. Det får endast veterinärer göra!

Nä, det är ju rätt.

Men det är ganska vanligt att djurmänniskor som har bra/tät kontakt med en veterinär får vaccinet och vetten sätter en stämpel. Sedan ger personen själv sprutan.

Jag vet att det inte får vara så, men jag känner till 3 olika personer som regelbundet gör på det viset.
Har även själv fått vaccin och gett min hund och häst.

Det kan alltså hända även om det är förbjudet!

Bönder kan få göra så, det är korrekt, men en hunduppfödare som gör så med veterinärens tillåtelse är inte seriös i mina ögon. Inte veterinären heller, för den delen :cool:

Tänkte samma tanke, tatuera öron vet jag att det fanns en kurs för här i Västerbotten för cirka 10 år sen? Då fick uppfödarna lära isg att öronmärka själva.

Men vaccinera nja aldrig hört talas om och det låter inte riktigt.
javan

Som med allt annat finns det ju alltid de som "fuskar" tyvärr :mad:

Snart (inom några år) kommer dessutom inga andra än veterinärer att få chippa heller. Tatueringen försvinner redan nästa år har jag för mig :eek:

Gnist skrev:
Som med allt annat finns det ju alltid de som "fuskar" tyvärr :mad:

Snart (inom några år) kommer dessutom inga andra än veterinärer att få chippa heller. Tatueringen försvinner redan nästa år har jag för mig :eek:

Jasså? Jag tycker att det är lite synd att tatueringarna skall förvsinna isåntfall. Eftersom inte alla ställen har chipavläsare. Men är det inte så att en hund som skall föras utomlands måste vara tatuerad eller har jag blandat ihop det med chipmärkningen?

jag går nog med skygglappar ibland och ser inte fusket om det inte är väääldigt uppenbart.

Pratade med en killkompis om att jag aldrig sett knark och liknande i Umeå och han tittade på mig som om jag vore knäpp och sa att jag bara behövde gå på blå i par minuter så skulle jag se om jag ville.

Javan

Varifrån har du fått uppgiften att bara veterinärer skulle få chippa framöver?
PL

Man behöver inte vara veterinär för att få vaccinera, däremot ska man ha gått c15 och en veterinär ska finnas inom räckhåll -alltså i samma rum. Men såsom de andra säger förekommer det att privatpersoner som känner en veterinär kan få vaccin att ge själv, vilket inte är tillåtet egentligen.

Knapplån, när det gäller vaccin för livsmedelsproducerande djur är det tillåtet för veterinär att delegera beh till djurägare el dennes anställda. När det gäller hund är det helt klart inte tillåtet utom när det gällerklinikpersonal med C15 utbildning, om vet sen dessutom skriver på vaccinationsintyget är detta dessutom ett brott mot reglerna om intygsskrivning.
PL

En av mina chippande & tatuerande uppfödarkollegor, sade det så sent som idag. H*n trodde det är runt 2010, som det blir så. Har dock inte kollat upp på "officiellt" håll om det är så, men litar på att personen vet vad h*n talar om.
Däremot vet jag att SKK motsätter sig det så om vi har tur så blir det inte så, men i dagsläget verkar det dock vara planen.

Jag vet MÅNGA uppfödare som får vaccin och stämpel av veterinär och sen ger sprutorna själva. Det blir oftast mycket billigare för dem också.

Vet också många som gör likadant med sina hästar.

Hänvisar till p_l:s svar tidigare i tråden och vidhåller att Jag personligen tycker att det är oseriöst av både hunduppfödare och veterinär som pysslar med sådant.

När det gäller lantbruksdjur så är det faktiskt mig veterligen fullt tillåtet för en veterinär att delegera ut medicineringen till djurägaren..

Vaccinering av hästar ställer jag mig tveksam till om det verkligen får göras av ägaren, men det kan säkert p_l upplysa oss om huruvida det är tillåtet eller inte..

Jag sa inget om vad jag själv tycker om det, jag sa bara att jag vet att det förekommer!;)

Ok, men då kanske det inte är sååå konstigt som jag tyckte, utan det förekommer lite här o där då...

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 351
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 362
Senast: Laa
·
T
Övr. Hund Ny här, men fick tips om detta forum skulle vara bra att ställa "konstiga" frågor på Jo det är så här att jag är fodervärd till en...
Svar
18
· Visningar
3 524
Senast: Casper
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV