Får eller renskinn??

R

Rene

Jag undrar om det är stor skillnad mellan dessa skinn? Jag har nämligen fått möjlighet att köpa fårskinn billigt. Har en häst som har fått ruggad päls på länden av sadeln och då borde det väl vara bra med skinn eller??

Sv: Får eller renskinn??

Jag har bara testat renskinn och det var också när jag fick en ruggad länd. Det var när hästen hade vinterpäls på vår-vintern. Det som hände var att renskinnet blev avskavt just där det brukade rugga pälsen. Detta var bakom anläggningsytan, precis i bakkant på schabraket/padden. Jag tog bort renskinnet för det skavdes ner ganska fort. Pälsen blir lite skavd men inte så himla mycket och många jag pratat med har samma problem nu innan sommarpälsen kommer så jag är inte så orolig. Jag kan tänka mig att fårskinn är mer nöttåligt för renskinnens strån är enormt mjuka och lätta att bryta jämfört med fårskinnets hår.

Jag har provat både renskinn och fårskinn och tycker också att renskinn är överlägset.

Renskinn är jättebra, men jag måste hädanefter välja fårskinnn eftersom jag måste kunna tvätta rent skinnet ordentligt mellan varven.
De flesta hästar fixar dock att ha renskinn mot ryggen trots att det inte är ultrarent.

Renskinn är jättebra, men jag måste hädanefter välja fårskinnn eftersom jag måste kunna tvätta rent skinnet ordentligt mellan varven.
De flesta hästar fixar dock att ha renskinn mot ryggen trots att det inte är ultrarent.

Funkar det verkligen inte att tvätta ett renskinn lite försiktigt för hand med något som passar att tvätta päls/skinn med? Jag tycker att det renskinn jag har börjar bli ganska så äckligt, och jag ser att det även förstör håren när det blir så där klistrigt och klibbigt, de verkar som att hårstråna går av!
/Camilla

Jag brukar spola mina med kallvatten. Dom blir lite stela men inte så det stör.

/Linnea

Okej!
Försvinner det klibbiga som blir av svett och stöv när du spolar den i kallt vatten? Det går att borsta bort en del men jag tycker inte att den torkar till 100% så att det går att få bort allt.
Jag överväger skarpt att testa för jag annser snart att den blir obrukbar ändå?
/Camilla

Renskinn är unika genom att varje hårstrå är ihåligt och innehåller luft, renskinnen blir därför fluffiga och det får plats luft mellan häst och sadel. Fårskinn är ofta fluffiga när de är nya men blir lätt platta fort.

Jag tävlar alltid med renskinn, efter varje tävling gnuggar jag in såpa med borste och spolar ur dem med vattenslangen. Skinnen får hänga och torka i solen, de har inte blivit stela ännu och de äldsta är nog ca fem år.

Ett tips vid tvätt av alla skinn även så kallade tvättbara fårskinn är att tillföra fett eftersom man tvättar bort det naturliga fettet i skinnet. Såpa är bättre än tvättmedel. Vid tvätt i tvättmaskinen kan man tillsätta några matskedar olivolja i sköljmedelsfacket.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
438
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 176
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte