Får det gå till såhär?

Magica

Trådstartare
Varför är det så lätt att starta ett eget företag inom häst och ridsport världen när man är kriminell?

Ska ta det från början:
I november köpte jag en sadel via internet. Personen i fråga använde sin företags mail och jag trodde allt var grönt. Pengarna sattes in och vips så hörde jag inget mer. Ingen sadel kom. Personen i fråga, vi kallar henne X, bytte företags mail. X har ett företag i sitt eget namn.

Jag polisanmäler och har alla uppgifter som finns att få; X personnr, adress, kontot nr (som står i X sambos namn) och X sambos uppgifter (då dessa två bedrar folk tillsammans).

Jag luskar rätt på X privata mail och börjar där maila med X. Hon erkänner bedrägeriet och är mkt "barnslig" i sina mail. Vägrar skicka mig sadeln.

Jag får kontakt med andra som blivit lurade av samma person och X uppger sina uppgifter och rätta namn varje gång.

Allt utvecklas och polisen är i full färd med att fälla X. 11 anmälningar änsåläng och fler på ingång...

men nu till saken: X har som sagt ett företag i sitt eget namn. Nu har hon lyckats skapa ett nytt företag inom ridsporthandeln. Hur f*n är detta möjligt med så många polisanmälningar? X har försökt bli återförsäljare hos många och dessa har kontaktat mig (då de googlat och hittat mina varningar jag lagt ut). Och de har blivit förskräkta och lovat att varna alla andra inom denna värld. Men ändå är hennes företag igång och hon innehar F-skatte sedel. Hur stoppar jag henne? Kan jag göra en anmälan till ex skatteverket? Polisen vet om detta men kan inget göra. Men någon måste ju kunna göra något. För det har nu även kommit fram att hon lurar folk via sitt nya företag. Jag har svartlistat X men det hjälper tydligen inte...

Jag vill hindra henne och det NU!

Sv: Får det gå till såhär?

Det är nog lika i de flesta branscher. Se bara på Fuskbyggarna... :crazy:

Om jag förstått det rätt (vilket inte är säkert, då jag inte är spec. insatt), måste personen ifråga få näringsförbud för att inte få starta/driva företag.

Vad innebär näringsförbud?

Har fått ett antal hotande mail av X att jag förstör hennes företag genom mina varningar. Men hallå! det har hon gjort så bra själv genom att bedragit människor i snart ett år (om jag förstått det rätt via en del som mailat mig). Hon har satt det i system helt enkelt. Och därför polsen inte kommer nån vart med detta...

Om hon hade blivit dömd innan hon startade sin ridsportbutik hade hon kunnat starta den då efteråt?

Senast ändrad:

Vad du vill och vad du kan är ju olika saker. Att svartlista någon på nätet är väl inte ens tillåtet enligt PUL?

Det var inga problem att svartlista. gjordes för snart 4 månader sedan via svartlista.se

Näringsförbud innebär att man inte får driva verksamhet eller företag, överhuvudtaget. Jag vet inte hur långt man kan gå innan man får det, dock; vet att det kan bli en påföljd vid skattebrott och liknande.

På ditt inlägg låter det som att X är under utredning (polisen utreder), men det framkommer inte att hen redan är dömd för något. Har X dömts för något brott?

Nej X är inte dömd ännu. X har anmälningar på sig och det trillar in nya hela tiden så ärendet lämnas aldrig till åklagaren. Dock så har de kommit så långt att polisen där X bor har hand om allt. Och förhör alla 11 som anmält. Men som sagt, det trillar in nya anmälningar hela tiden så de kommer inte framåt...

Nu kommer anmälningarn från de X bedrar via sitt nya företag. Därför jag vill, om jag kan, hindra X att driva sitt nya företag vidare och bedra flera.

Ja det håller jag med dig om men säg det till polisen då de inte vill göra detta. inte nu när de inte kan dömma X för något än sålänge. Men de kommer aldrig att kunna få fast X om ingen stoppar henne! Det trillar ju bara in fler och fler anmälningar för att ingen stoppar X!

Och nu ser du det som ditt uppdrag att stoppa henne? Det går inte. Bara marknaden kan stoppa henne genom att sluta handla av henne.

Gå vidare, trygg i förvissningen att du gjort vad du kan.

Nja uppdrag och uppdrag har jag kanske inte påstått men det är jag och några till som diskuterat detta mkt och vi vill alla stoppa X. Finns det verkligen INGET man som privat person, som drabbats av X, kan göra???

Jag tycker personligen att du ska anmäla till Skatteverket också. Ifrågasätt om företaget du handlat sadeln av (X i detta fallet) verkligen betalar moms och skatt på det de "säljer". Upplys om, ifall ni är flera med kvitton, ungefär vilka summor det rör sig om totalt sett.

Har svårt att tro att man, om man blåser folk på utrustning när man fått pengar i förskott, är en laglydig medborgare och betalar 25% i moms på det man "säljer". Skulle inte tro det, där finns något för Skatteverket att bita i. Absolut. Ring Skatteverket och anmäl misstanke.

Vad beträffar polisens arbete så är den ju ganska ofta undermålig... Försök samla in så mycket bevis och vittnen som möjligt och förse polisen med dessa uppgifter. Mer kan du nog inte göra på den fronten tyvärr. Du har redan visat civilkurage genom att varna andra. Dock är det svårt för oss andra att veta om varningarna är sanna eller handlar om en handlare som vill svartlista en konkurrent om du förstår vad jag menar. Så varningarna har kanske inte full effekt p.g.a. detta.
Men ett samtal till Skatteverket är ett andra steg tycker jag. Har man som företagare rent mjöl i påsen har man intet att frukta. ;)

Tyvärr såldes inte sadeln jag köpte via företaget utan den var utanför företaget. Hon drev ett företag då men inte med ridsportartiklar. Deta har hon startat upp nu och lurat människor genom nu. Dock inte mig.

Saken är dne att hon har stora skulder, och då menar jag stora, men har ändå kunnat starta företag. det finner jag också märkligt.

Jag har delgett alla uppgifter jag har till polisen. all mailkontakt, alla uppgifter ang företagen hon har, mail från de som hon försökt bli återförsäljare för osv. men eftersom att det droppari n nya anmälningar hela tiden står polisen bara där. och det ger ju henne ett utmärkt tillfälle att fortsätta bedra folk. :crazy::mad:

Nu tycker jag du verkar ha akterseglat.

Skulle man inte få driva verksamhet om man har skulder? Alla som har stora banklån för sina boenden skulle alltså inte få driva företag? Hur realistiskt känns det?

Är X inte dömd för något, finns ingen juridisk orsak att hindra denne från att starta företag. Anmälningarna må hagla, men de måste utredas innan det går att göra något åt dennes verksamhet/-er. Du har anmält, och varnat andra. Det är det enda du kan göra nu. Utredningen är polisens arbete.

Saken är dne att hon har stora skulder, och då menar jag stora, men har ändå kunnat starta företag. det finner jag också märkligt.

Må så vara. Men om du sett "Lyxfällan" och/eller "Fuskbyggarna" någon gång, vet du att man både kan dra på sig fler krediter och starta företag trots att man är skuldsatt. Att starta ett företag trots egna skulder, innebär förstås en risk för en själv (mer skulder), men det tycks vara fullt lagligt.

Du kan inte hindra X från att driva företag. Det är dennes lagliga rätt att göra det, tills denne döms och blir förbjuden att göra det (om detta nu blir en påföljd). Det enda man som privatperson kan göra, är att varna andra och låta bli att bidra till att denne kan fortsätta (dvs låta bli att "sponsra" företaget/företagen).

Tyvärr såldes inte sadeln jag köpte via företaget utan den var utanför företaget. Hon drev ett företag då men inte med ridsportartiklar. Deta har hon startat upp nu och lurat människor genom nu. Dock inte mig.

Jag har delgett alla uppgifter jag har till polisen. all mailkontakt, alla uppgifter ang företagen hon har, mail från de som hon försökt bli återförsäljare för osv. men eftersom att det droppari n nya anmälningar hela tiden står polisen bara där. och det ger ju henne ett utmärkt tillfälle att fortsätta bedra folk. :crazy::mad:

Är det skatteskulder hon har eller bara som Lovisaleonora_ säger huslån, investeringslån eller dylikt? Det måste man ju få ha om man startar företag, men skatteskulder är ju värre. Då borde hon inte få F-skatt på sitt företag och eventuellt vara belagd med näringsförbud men då tror jag inte man kan registrera ett företag hos Bolagsverket. Man borde inte kunna det iallafall.
Hur som helst så om du tror att hon inte gör rätt för sig så kan ett anonymt (om du vill) tips till Skatteverket iallafall vara ett steg att gå. Det kan det ju vara värt.

skatteskulder är det. så det är ju lite värre...

men men. jag hoppas dagligen att polisen äntligen kan sätta dit X. håll tummarna!

men men. jag hoppas dagligen att polisen äntligen kan sätta dit X. håll tummarna!
Rättssystemets kvarnar brukar mala långsamt. Iofs är det ju bra att de samlar ihop flera fall för då blir nog straffet hårdare när h*n väl åtalas och (förhoppningsvis) döms.

Jag säger som flera sagt i tråden, låt polisen sköta det här. Lägg din energi på ditt eget liv i stället. ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 923
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30