M

mala

Hur många får ska man ha per hektar om man vill ha det avbetat och har fåren under typ sommarlovet?

Sv: Får bete

Hur många får ska man ha per hektar om man vill ha det avbetat och har fåren under typ sommarlovet?

Hej! Om det är ett bra åkerbete kan du ha ca 8-10 tackor(med lamm) /hektar. Om det är ett bete med mera sly o bara vanligt gräs o skog , kanske hälften så många...
prillan

Beror också vilken typ av får det är. Vissa raser är små och behöver mindre bete än de stora köttraserna.

Räknat på mina får, så kan jag ha max 5 tackor med lamm/hektar om betet ska räcka hela sommaren.

Räknat på mina får, så kan jag ha max 5 tackor med lamm/hektar om betet ska räcka hela sommaren.

okej. Jag har nästan 2 hektar så då borde det bli bortåt 10 tackor med lamm. Hur är det om man har vuxna utan lamm. Betar dom sämre då? Är det svårare att hålla som inne i hagen om dom är många? Tänkte ha elstaket och inte fårnät.
Ska kolla med en fåruppfödning i närheten om jag kan få hyra betesdjur av dom. Kan det vara en bra ide? Eller blir dom knäppa när man släpper dom långt bort hemifrån?
Ska inte ha så många hästar i sommar att jag behöver ha hjälp att hålla hagarna avbetade. Får verkar mer lättskötta än kor.

Hej
tackor utan lamm brukar vara bättre betesputsare..
glömde säga att det var 8-10 får/h/MÅNAD.
Se till att ha minst 3 trådar med bra ström så brukar det inte vara några problem.Om man ska låna får från en flock så är min erfarenhet att det är bättre med äldre tackor.Förr när vi lånade bort ungtackor har de alltid rymt:)
prillan

Är det svårare att hålla som inne i hagen om dom är många? Tänkte ha elstaket och inte fårnät.

Jag tycker mina finullsfår är förhållandevis svåra att stängsla in, dvs de är smarta små rackare som märker på en gång om strömmen inte är på! De är också ena jäklar på att hoppa. Jag har tre trådar på "fårhöjd", och det fungerar bra, så länge strömmen är på då....

Mina köttfår bor ju inomhus just nu, men enligt uppfödaren jag köpte dem av är de lugnare och lättare att hålla innanför stängsel än finullarna.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hur ofta tillsyn av köttkor på bete? Hur många hektar bete för kor med kalv? (Köttkor)
Svar
3
· Visningar
715
Senast: sweep
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Luff
·
Samhälle Fattar inte hur vi i Sverige kan hålla på såhär för att få billig sylt. Först så får Sverige och Finland svårt att få hit bärplockare...
Svar
17
· Visningar
1 170
Senast: Amha
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar