Får aldrig provsvaren!

Presto

Trådstartare
Hur länga ska man behöva vänta? Vi betäckte min ponny i juni och gjorde ultaljud men veterinären kunde inte avgöra om det var föl, tvillingar, cystor osv. och ville att vi skulle komma in ingen efter en vecka. Sagt och gjort. Men denna gången konstaterade vet. att det inte röde sig om tvilingar, men visst inte om det var ett föl eller cysta osv. och ville att vi skulle komma in igen.

Men detta gjorde vi inte eftersom min ponny inte gillar att åka transport osv. Så nu när vi visste att det inte röde sig om tvillingar iaf så valde vi att vänta och ta blodprov senare. Efter att ponnyn (ev.) var på drygt 100 dygnet tog vi upp vet som tog blodprov. Vi tog det på faktura. På fakturan är SLU inräknat, så jag antar att vi inte kommer få nån räkning från dom, att deras räkning går till kliniken.

Veterinären som var uppe sa att dom kollar alla blodprov en dag, men var osäker vilken, men om vi ringde i slutet av veckan skulle dom garanterat vara klara. Vi ringe på fredagen (en vecka efter) men hon som svarade hittade inte provsvaren och sa att vi skulle ringa igen på eftermiddagen, vilket vi gjorde. Då sa samma person att provsvaret inte hade kommit, men vi kunde ringa på måndagen.

Vi ringde på måndagen och då sa hon i receptionen att provsvaren inte hade kommit, men att dom skickas ändå hem till oss så vi behöver inte ringa mer.

Idag var det exakt 4veckor sen vi tog blodprovet och har inte fått något provsvar. Vi ringde och hon i receptionen sa att hon inte hittade svaren (det var min mamma som ringde och hon var inte med när provet på ponnyn togs). Men hon i receptionen sa vilken vet. som hade tagit blodprovet och att den vet skulle komma tillbaka på tisdagen.

Mamma sa detta till mig, men det var inte alls den veterinären som hon i receptionen sa som va uppe och tog proven. (när vi har varit inne innan har det en gång tidigare hänt att dom skrivit fel veterinär på fakturan). Men det står dock både på receptet hon skrev ut (till en anna grej) och på fakturan att det var den veterinär som jag sa som var uppe.

Så nu ska vi ringa på måndag igen att höra. Om dom har tappat bort blodprovet går det ju knappas att använda längre. Om dom måste göra om dom ska vi säga att dom självklart ska komma upp och göra det gratis.

Men ska det verkligen ta så lång tid? Det är ju inte akut och veta just nu, men det är ju bra och veta om hon ska få tillskot mm. Veterinären skrev bl.a. ut tokosel (men vet. visste inte om det var receptbelaggt eller ej, så hon skrev det på recept iaf). Och recepten "håller" väl bara i en månad om inte annat angivits? Och då är det ju kasst, för vi ville ju inte ta ut det innan provsvaren kom...

Sv: Får aldrig provsvaren!

Jag har aldrig tagit blodprov för att kolla dräktighet, men tycker att det låter väldigt märkligt. Dels att det ska ta så lång tid och sen att de uppger fel veterinär.
Betala inte räkningen förrän ni har fått ett svar.
Tokosel är receptfritt så det kan du köpa när som helst.
Hoppas att ni får ett svar snart och skriv gärna hur det går.

Någon annan här på buke fick iaf svar på blodprovet på en vecka, så de har nog slarvat bort det någonstans...

Jag blir lite misstänksam att veterinären inte visste om ett läkemedel var receptbelagt eller inte..? De har ju en bok de kan slå i om de inte vet?
Efter att haft en massa klantiga DV hemma så har jag bestämt att alltid i möjligaste mån åka in på kliniken...

Ring och tjata, och ett provsvar ska du ju ha, oavsett om de måste ta ett nytt prov.
Lycka till!

Beroende på vad dom har letat efter har jag fått blodprovs svar samma dag, dagen efter eller på fredagen då fredagen var den igentliga "analysdagen".

Dom har nog sabbat allt för dej och troligtvis måste du ta ett nytt. Tyvärr hände det mej med. JAg fick inte ett nytt prov gratis fast labbet erkännde ett litet fel men labbet har inte något med vet att göra och vet vill nog ha betalt för sitt jobb endå.
I sånna fal är det vet som ska begära ersättning från labbet vilket jag har svårt att tro att vet har tid att göra.

Okej. Men då ringer jag veterinären på måndag igen.

Men vad tycker ni att man kan kräva?
Kan man kräva att om dom inte "hittar" svaren att dom omgående ska komma upp och ta nya eller?

Vi har tyvärr redan betalat räkningen. Men kan man inte typ kräva att dom ska betala tillbaka och vi vänder oss till nån annan klinik?

citat från klinikens hemsida:
Kliniken har ett labb där vi analyserar blodprov, urinprov, träckprov och gör enklare bakterieodlingar. De flesta proverna blir klara samma dag. Avancerade prover och analyser skickas vidare till olika speciallaboratorium.

Räknas "dräktighetsprov" som avancerat tror ni?
exakt hur lång tid tar det innan blodproven är förstörda?

vill gärna har lite kött på benet innan jag ringer :p

Kliniker brukar inte analysera sådana prov själva. Jag tycker du ska vända dig till kliniken och begära att få ett nytt prov taget. Annars får du ju betala igen. Nu borde du i stället kunna ta ett annat blodprov (östronsulfat) där man ser om fölisen lever, det kan man ta efter dag 120. :D Lycka till!

oj, bra förslag! Det tänkte jag inte ens på!

Men tror du att dom har rätt uppgifter då? (eftersom kliniken är ju som en "mellanhand") Men det borde dom ju ha. Om kliniken inte har proverna på måndag ringer jag nog dit också!

Tack för allas svar!

Östronsulfat är ett prov som skickas vidare till referenslab, det är få eller inga kliniklab som har den utrustningen. Provsvaret tar max en vecka.

Antingen finns ert analyssvar hos SLU och då kommer ansvarig vet att ringa dit och be att få en faxkopia. Inget extra besök krävs och ni ska ha provsvaret inom en dag från det att ni pratar med veterinären.

Eller så har det kommit bort i posten eller veterinärens hantering. Vilket är ju svårt att säga, men jag tycker nog att det är rimligt att veterinären tar om provet kostnadsfritt. Analysen har ni ju redan betalt och om det inte är utförd så har ni de pengarna till godo.

Blanda inte in någon annan klinik, då får ni ju naturligtvis betala deras omkostnader och en ny analys.

Om provet tar med än 14 dagar kan man gott ringa och göra sig påmind. Veterinären har förmodligen hundratals provsvar att lämna ut och ibland gör sig den mänskliga faktorn påmind och något glöms bort.

Ring på måndag och säg att de får reda ut det här nu. Inte ska du behöva vänta 4 v på dräktighetsdiagnostik efter det att provet är taget.

Jag ringde kliniken i måndags och då svarade dom inte. Sen hade jag tyvärr inte möjlighet att ringa så min mamma ringde i morse. Mamma sa till kliniken att det inte var den veterinär som dom trodde hade varit uppe. Då sa dom på kliniken att den veterinär som hade varit uppe jobbade kväll, så vi skulle ringa igen på eftermiddagen. Mamma ringde igen på eftermiddagen och då var veterinären upptagen. Kliniken tog vårat nummer och sa att veterinären skulle ringa upp när hon hade tid, men det har veterinären inte gjort... Dom fick vårat nummer runt 14.00-15.00 :crazy:

Tycker ni att vi ska ringa igen i morgon eller att vi ska vänta på att bli uppringda?

Nu börjar jag bli lite irriterad, jag vill veta om min ponny är dräktig eller ej, så jag vet hur jag ska lägga upp ev. träningar!

Om hon är dräktig är det dygn 154 nu.

Ring igen! Inte ska ni behöva bli nonchalerade så där! Vilka puckon! Svär lite i luren.

Usch, dom ringde tillbaka nu och sa att hon inte var dräktigt :cry::cry:

Vad tråkigt allt blev, vi som hade hoppas på detta! Speciellt när dom troligtvis såg ett föl på ultaljudet!

fy alltså, nu blir jag jätteorolig att dom ska ha blandat ihop proven och att hon är dräktigt ändå :p menmen, blir det att satsa på körningen ist. :)

Och dom sa att NU ska dom skicka hem papper så vi får det skriftligt :crazy::cry:

Men när blodprovet togs var hon ju på ca. 120dygnet, kan det finnas någon chans att det är förtidigt. Alltså att det tar längre tid in i dräktigheten innan hon visar dräktig på blodporv?

hehe jag vill bara inte tro att det är sant att hon inte är dräktig :(

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: Lillkin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 506
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård