Jag undrar lite vilket mål du har ställt upp? Du har säkert hört det här förut men man brukar säga att det tar ett år att lära känna sin häst ordentligt - så du har sex månader till på dig ...
Är målet att få höga procent, vinna klasser eller ha en bra känsla? Även om hästen har kapacitet och är högt utbildad så kanske du ska prova att gå ner i klasserna? Det kan vara en självförtroendeboost att rida ”enklare” och få lite placeringar.
Det är ju inte så att du behöver rida LA på 70% innan du startar MsvC, jag vet flera som faktiskt fått högre procent i högre klasser. (Dessutom är jag så gammal att jag räknar MsvC som LA fortfarande
då de programmen var inom LA-spannet ”förr”).
Ett generellt råd för att övervinna tävlingsnervositet är att tävla oftare! Planera en tävlingssäsong där du startar 3 helger av 4 och så att säga byter ut träningspass mot tävling istället. Förbered dig inte på ”att tävla”, utan tänk att du ska träna istället. Lägg inte fokus på hela programmet varje gång, utan ”idag tränar jag fattningar, skänkelvikning eller ryggning” t ex. Sätt som mål att höja dig just i det momentet.
Lär dig också att ”läsa protokollet”! En sjua är inte alltid en sjua ... Det är stor skillnad på ett moment där domaren ”ser” en åtta i början - och det blir en miss = 7 än ett moment med 6 i grundbetyg och ekipaget överraskar med att lyckas över förväntan = 7.
Genom att tolka kommentarerna kan man se var domaren hade tänkt ligga. Om det är som i första exemplet så är det så lite som ska till för att höja procenten rejält. Är det det senare - ja, då kanske man ska gå ner en klass och träna grunderna mera!