Fantastisk text om att dricka för mycket

Jag tror inte alls på att curla missbrukare, men det är ju smidigt för många, för då är de inte den som ligger mest risigt till.

Jag tror inte att någon medvetet curlar missbrukare eller tycker det är smidigt med en missbrukare för att då ligger man själv inte mest risigt till - däremot så tror jag att i kretsen normaliseras drickandet och gränserna förskjuts på ett dåligt vis.(men jag fattar hur du tänker)

Fast är det så märkligt? Jag tänker att om den ärftliga faktorn för beroenderisk är det som gör att man avstår, är det ju snarare motsatsen? Om man vet att risken att man aldrig kommer kunna ha ett sunt förhållande till alkohol är hög och därför väljer att vara nykterist så är det ju högst naturligt att det handlar om samma hjärnförändringar. De som inte väljer det nyktra spåret hamnar lätt i ett missbruk istället. Jag upplever det fullt logiskt, eftersom de flesta som inte har högrisk för beroende inte ”måste” välja bort alkohol helt och därför är det få som gör det.
Nja, jag inser att jag inte menade märkligt, snarare att det var intressant.

Min pappa var alkoholist, generellt har det alltid förekommit ganska mycket alkohol på släktkalas hos oss (men alla kunde hantera det, utom min far).
Min syster är missbrukaren, jag är nykteristen. Nu har vi dock båda funnit någon form av måttlighet, jag dricker vin ibland, hon har blivit småbarnsmorsa och lugnat sig.

Men även jag har läst Hannas text, den är intressant. Speciellt för mig som är uppväxt med en alkolholist, för jag känner igen dem på långt avstånd. Jag hade troligtvis avslöjat Hanna också, om jag hade mött henne påverkad. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det är en tränad förmåga. Genom den förmågan har jag avslöjat flera alkoholister på mina arbetsplatser.
Jag tror inte alls på att curla missbrukare, men det är ju smidigt för många, för då är de inte den som ligger mest risigt till.
Ja, det där har jag hört från andra också. Har man missbrukat själv eller levt nära missbruk har man en radar för det.

En anledning till att jag aldrig kommer ge alkohol i present till någon är att man kan inte veta vad mottagaren har för förhållande till alkohol. Jag har ett par i min närmaste krets som inte borde dricka alkohol. Åtminstone en av dom hade jag aldrig kunnat ana att personen hade problem.
Jag kommer aldrig ha med mig en vinflaska till värden om jag är bjuden på middag om det inte är någon jag känner väldigt väl.

Jag själv dricker sällan. Jag skulle nog aldrig komma på tanken att dricka vin till maten.
Ett par har förutsatt att jag antingen kommer vara tråkig på fest eller kommer ha tråkigt. Samtliga har som har förutsatt det har haft problem med sin alkoholkonsumtion.

Jag har en i närmaste kretsen som pratar om alkohol varje samtal man har med personen. När andra går på stan för att kika på kläder eller prylar går denna person på systembolaget och kollar på alkohol. Det finns alltid en ursäkt till att dricka, favoritlaget vann/förlorade, det är ju fredag, det är ju tisdag osv osv. INGEN kan missa att personen är en långt gången alkoholist men ändå bjuds personen på drinkar, ivrigt påhejas att dricka mer på fester osv. Det är så tragiskt att jag inte orkar umgås i den kretsen längre. Jag har försökt prata med personens "vänner" men alla säger samma sak "jo hen har problem men det är ju inget vi kan påverka". Tjaaa... bjud inte personen på drinkar är ju ett sätt att börja?
Det är så sorgligt..

Jag är nykterist och har aldrig smakat alkohol.

Upplever inte heller "den starka alkoholkulturen" som alla pratar om. Och har aldrig gjort. Då är jag ändå högskolestudent och rör mig mycket i de festkretsarna. På de 1.5 år jag läst på högskolan har jag hört konstaterandet "jaha, du dricker inte alkohol? :up:" typ 2-3 gånger, aldrig fått några frågor om det. Om något finns det, åtminstone i min förening, en kultur kring att inte dricka så mycket på fester etc. De som faktiskt dricker alkohol dricker kanske 2-5 glas cider på en kväll typ. That's it.

Sen finns det säkerligen skräckexempel också, det förnekar jag inte, men åtminstone bland yngre människor (under 30) upplever jag snarare att det är inne att leva sunt, att inte festa etc.

Jag är nykterist och har aldrig smakat alkohol.

Upplever inte heller "den starka alkoholkulturen" som alla pratar om. Och har aldrig gjort. Då är jag ändå högskolestudent och rör mig mycket i de festkretsarna. På de 1.5 år jag läst på högskolan har jag hört konstaterandet "jaha, du dricker inte alkohol? :up:" typ 2-3 gånger, aldrig fått några frågor om det. Om något finns det, åtminstone i min förening, en kultur kring att inte dricka så mycket på fester etc. De som faktiskt dricker alkohol dricker kanske 2-5 glas cider på en kväll typ. That's it.

Sen finns det säkerligen skräckexempel också, det förnekar jag inte, men åtminstone bland yngre människor (under 30) upplever jag snarare att det är inne att leva sunt, att inte festa etc.
Jag tänker att det handlar som allt annat om klass. Medelklassungdomarna dricker nog minst och arbetarklassungdomarna mest. (eller överklassens är inte riktigt säker där). Däremot kan man vara säker på att unga från arbetarklassen kommer att fara mest illa.

Jag tänker att det handlar som allt annat om klass. Medelklassungdomarna dricker nog minst och arbetarklassungdomarna mest. (eller överklassens är inte riktigt säker där). Däremot kan man vara säker på att unga från arbetarklassen kommer att fara mest illa.
En faktor är även att @Dressyrtjejen_97 är yngre än många andra i tråden, alkoholkonsumtionen har minskat bland ungdomar.

Är det bara jag och ett fåtal till som förstod att Hanna Hellquists text handlar om alkoholism?

Den är drabbande. Det är ju den där ”coola” alkoholisten. Inte parkbänk, utan festglada tjejen.
Jag har sett den lite här och där, och den lockade fram oerhört många liknande historier. Jag blir ofta rörd av Hanna Hellqvist och pappan, taxen och livet. Det här är nåt av det bästa hon skrivit.
Jag lever ju i en tämligen alkoholliberal miljö, vi har två fullstora vinkylar och inreder vinkällare. Gott vin är viktigt och vi ägnar medvetet tid åt att kombinera mat och vin även en vardag. Har vi gäster finns alltid alternativ till alla men jag skulle aldrig servera läsk till middagsdryck Om det inte specifikt efterfrågades i förväg. Jag känner några Hannor. En del har slutat dricka, andra fortsätter. Det är enormt imponerande att se att man har ett problem och ta tag i det som hon gjorde.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka