Fantastisk text om att dricka för mycket

Att alkoholkulturen är så stark att fenomenet kring ifrågasättandet av att inte dricka är en ständig återkommande diskussion får nog trumfa dina egna upplevelser, i det här fallet.
Ja, då är det ju ett svar på min fråga. Det ÄR alltså jag och mina sociala sammanhang som är undantaget.

Jag blev också väldigt tagen av texten, jag kände igen mig i väldigt mycket (jag slutade dricka alkohol för 5 månader sedan av samma anledningar) och dessutom är Hanna en otrolig skribent så det känns alltid väldigt lyxigt att läsa hennes texter.

En sak som jag dock inte kände igen mig i är förväntan på att dricka alkohol. Jag har varit på aws, middagar, fester samt att vi har pratat vin och alkohol på jobbet under dessa 5 månader och jag kan bara komma på en enda person som har frågat varför jag inte dricker, och det var inte alls på ett ifrågasättande sätt. Så jag upplever inte alls något ifrågasättande eller förväntan på att man ska dricka.

@BernT och @tornblomma fast jag inte dricker längre så skulle jag inte drömma om att inte bjuda på vin när jag har middag, om det är gäster som jag vet gärna dricker vin eller något annat med alkohol. Jag skulle hellre såga av mig armen än att ställa fram en flaska Coca Cola.

På samma sätt har jag med mig en flaska vin när jag går bort. Jag har liksom inte blivit av med folkvettet bara för att jag har slutat dricka.

Ofta frågar jag också värden vad för vin som önskas så jag kan ta med en flaska som passar till det som serveras.

OT! Men brukar värden/värdinnan i ditt umgänge öppna vinflaskan som du har med den och servera den till maten? Det har jag aldrig varit med om. Jag är van att man som värd tackar och ställer undan den och serverar vid ett annat tillfälle.

Ett undantag är en familj vi umgås med ibland, de har med egen alkohol som de kan tänka sig att dela med sig av och verkar förvänta sig att deras gäster gör detsamma.

Jag dricker inte. Iaf ytterst sällan. Jag blir konstant "ifrågasatt", tjatad på och ofta slutar det i ett uteslutande från arrangemang där alkohol är inblandat. Varit så sedan ungdom upp till fortfarande i vuxen ålder.

Det är min erfarenhet också. Jag har vid ett antal tillfällen bett om alkoholfritt alternativ och serverats en drink som jag direkt känner är spetsad - varpå värden rycker på axlarna och säger nått i stil med "så du kan slappna av lite mer".

I Hanna Hellquists och liknande fall, handlar väl reaktionerna på att hon tackar nej till vin i alla fall delvis om att hon då ickså förskjuter en bekant social dynamik, hon BRUKADE ju inte spotta i glaset. Folk reagerar när andra ändrar sig. Och några omkring henne kan ha anvönt hennes drickande för att tona ned sitt eget, "så mycket som Hanna dricker jag i alla fall inte", typ. Är då Hanna nykter, händer ju något.
Fast du får det att låta som undantagsfall och väldigt centrerat kring henne. Jag har sett trådar på nätet där tjejer cirka 30 ber om tips på vad de ska dricka som kan se ut som alkohol på midsommar, för de vill inte avslöja än att de är gravida. Och ALLA de här tjejerna är nog inte alkoholister som alla förväntar sig ska bli fulla som vanligt.

Fast du får det att låta som undantagsfall och väldigt centrerat kring henne. Jag har sett trådar på nätet där tjejer cirka 30 ber om tips på vad de ska dricka som kan se ut som alkohol på midsommar, för de vill inte avslöja än att de är gravida. Och ALLA de här tjejerna är nog inte alkoholister som alla förväntar sig ska bli fulla som vanligt.
Nej, jag vet att många har den här upplevelsen att nykterhet ifrågasätts. Jag tillhör dem som inte känner igen det av egen erfarenhet, men det hindrar ju inte att andra har andra erfarenheter. Det hindrar inte heller att just personer som har druckit mycket och slutar dricka helt, dels möjligen möter det där med att ha ändrat sin sociala roll, sas, och kanske dessutom är en aning extra känsliga för frågan om de inte vill ha lite vin ändå.

Alltså det var middag vi två + hans kollega och fru och våra små barn. Då tycker inte jag att man dricker alkohol.

Okej, jag känner nog ingen som skulle tacka nej till ett glas vin på grund av närvaro av barn. Så för mig hade det inte gjort någon skillnad.

Det måste hänga på umgänge och var i landet man bor? Jag har haft ett jobb som gjort att jag ofta varit nykter (jour). Jag fick många gliringar om graviditet (från totala främlingar!!!!) eftersom jag trots allt var i "den" åldern (25-30). Av mina vänner och bekanta blev jag däremot aldrig ifrågasatt.

Nu när jag är 30+ bor nästan alla av mina vänner, liksom vi, på landet. Det är alltid någon eller flera som kör. Folka har börjat skaffa barn, så någon är alltid nykter i alla par för barnens skull, och övriga dricker väldigt sparsamt. Vi har också många vänner som tränar mycket, och dom dricker inte alls i perioder när de förbereder sig för lopp och liknande.

När jag är ute med jobbet på något festligare dricker ca 50%-75% av de som är där, och ingen frågar ens om anledning från de som inte dricker. Jätteskönt.

fast jag inte dricker längre så skulle jag inte drömma om att inte bjuda på vin när jag har middag, om det är gäster som jag vet gärna dricker vin eller något annat med alkohol. Jag skulle hellre såga av mig armen än att ställa fram en flaska Coca Cola.

På samma sätt har jag med mig en flaska vin när jag går bort. Jag har liksom inte blivit av med folkvettet bara för att jag har slutat dricka.
Hör det till folkvett att dricka vin till middag?

Alltså det var middag vi två + hans kollega och fru och våra små barn. Då tycker inte jag att man dricker alkohol. Sen var det inte finmiddag utan typ de kom vid middagstid och vi skulle äta. En helt vanlig dag liksom.

Hmm citatet försvann? Var iaf till @tornblomma och @karamelldrottningen och ngn mer.

Om det var en vanlig dag och någon trillar in lagom till att korv stroganoffen är klar hade jag nog inte heller sett det som självklart att bjuda på vin. Även om det absolut har hänt.

OT! Men brukar värden/värdinnan i ditt umgänge öppna vinflaskan som du har med den och servera den till maten? Det har jag aldrig varit med om. Jag är van att man som värd tackar och ställer undan den och serverar vid ett annat tillfälle.

Ett undantag är en familj vi umgås med ibland, de har med egen alkohol som de kan tänka sig att dela med sig av och verkar förvänta sig att deras gäster gör detsamma.
Så har jag gjort ibland beroende på vad för typ av middag. Min mamma tar tex nästan alltid med sig vin Oftast flera flaskor dessutom hon tycker jag alltid har vinbrist :rofl:

Jag är van vid båda varianter, lite beroende på i vilken mån det medhavda vinet passar till maten eller inte, och så där. Jag har lärt mig som någon sorts social regel att det aldrig är fel att öppna gästernas medhavda vin.

Alltså det var middag vi två + hans kollega och fru och våra små barn. Då tycker inte jag att man dricker alkohol. Sen var det inte finmiddag utan typ de kom vid middagstid och vi skulle äta. En helt vanlig dag liksom.

Hmm citatet försvann? Var iaf till @tornblomma och @karamelldrottningen och ngn mer.
Verkar strula med att citera just nu för mig med?
Ja jag tycker att det hör till det normala att ha vin till, ja erbjuda det iaf oavsett finheten på middagsbjudningen.

Två familjer som äter middag hemma hos den ena familjen (och vi pratar inte om en hastigt hopsvängd vardagsmiddag mellan sandlådeleken och föräldramötet?), och det serveras inte vin till maten? Det hade jag också reagerat på, i mitt stilla sinne. Det är ovanligt och lite konstigt för mig.

Vi är ett gäng nära vänner som bjuder varandra och då brukar vi göra så! Värden står för maten och vi andra tar med vin (efter att ha kollat vilken mat som serveras). Då pratar vi väldigt informella middagar typ grannar emellan, som vi äter flera ggr i veckan ofta.
Självklart, blir man bjuden på en mer "formell" tillställning så serverar värden vin till maten och gästerna tar med en flaska vin/champagne eller vad som och den ställer värden in i sitt vinställ, inte fram på bordet.
Jag tycker att det beror helt på tillfälle och sällskap! :)

Nej, inte att dricka vin, men att bjuda på vin om man har bjudit in till middag och man vet att gästerna gärna dricker vin. Eller att ta med en flaska vin (eller något annat) när man är bortbjuden. Enligt min mening. Och i mitt umgänge.

Fast vi dricker inte gärna vin och hade ingen aning om att det var så viktigt för de. Och om vi inte vill att det dricks när vår lilla dotter är med i vårt hem så tycker jag att det trumfar eventuella gästers vinsug.

Två familjer som äter middag hemma hos den ena familjen (och vi pratar inte om en hastigt hopsvängd vardagsmiddag mellan sandlådeleken och föräldramötet?), och det serveras inte vin till maten? Det hade jag också reagerat på, i mitt stilla sinne. Det är ovanligt och lite konstigt för mig.

Jag tycker tvärtom att det är extremt märkligt att förutsätta att det ska drickas. Vi har inte ens vin/någon alkohol hemma. Det är inget vi konsumerar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka