Fantastisk text om att dricka för mycket

Två familjer som äter middag hemma hos den ena familjen (och vi pratar inte om en hastigt hopsvängd vardagsmiddag mellan sandlådeleken och föräldramötet?), och det serveras inte vin till maten? Det hade jag också reagerat på, i mitt stilla sinne. Det är ovanligt och lite konstigt för mig.

Jag hade också reagerat på det! Ovanligt och lite märkligt!
Dock hade jag inte reagerat på om ngn valde att inte dricka, utan reaktionen hade rört mer att vin som dryck till maten inte erbjöds.

Fast vi dricker inte gärna vin och hade ingen aning om att det var så viktigt för de. Och om vi inte vill att det dricks när vår lilla dotter är med i vårt hem så tycker jag att det trumfar eventuella gästers vinsug.

Kan man inte dricka vin till maten om barn sitter vid bordet menar du?
Mina föräldrar drack alltid vin till maten när jag var liten. Vi gick ofta ut på restaurang, även då dracks det vin. Dock har jag aldrig sett mina föräldrar berusade under hela min uppväxt.

Dock hade jag inte reagerat på om ngn valde att inte dricka, utan reaktionen hade rört mer att vin som dryck till maten inte erbjöds.

Det här är lite spännande tycker jag. Kanske har det att göra med att jag är uppväxt på landet, där man alltid måste köra bil hem efter sociala tillställningar? För mig är det nämligen tvärt om, vin till maten sker typ... om nån fyller jämt, eller efter en väldigt lyckad prestation av något slag. Inte ens när pappa fyllde 70 för ett tag sedan drack nån av oss vin till middagen - bara en som inte skulle köra bil.

(Sen kan jag dricka ett glas vin en vardagskväll när jag spelar TV-spel, utan att det känns konstigt alls...)

Jag dricker inte heller alkohol, helt enkelt för att jag inte tycker att det är gott. Jag upplever inte att jag har blivit ifrågasatt av min "krets" (men de är ju vana) eller mina kollegor. De enda jag stött på som ifrågasatt eller trugat mig har varit ytliga kontakter, tänk "vän till en vän" och alltid när de själva dricker och ofta varit lite lätt påverkade.

Nu tänker jag inte säga att detta är en sanning utan endast min teori! Men det känns som att många som själva dricker stör sig lite på att man avstår för att de själva kanske mår lite dåligt av att de berusar sig när någon annan är så "duktig" och avstår. För ordet "duktig" med en negativ ton är ofta ordet man får höra faktiskt, i alla fall i min erfarenhet.

Alltså det var middag vi två + hans kollega och fru och våra små barn. Då tycker inte jag att man dricker alkohol. Sen var det inte finmiddag utan typ de kom vid middagstid och vi skulle äta. En helt vanlig dag liksom.

Hmm citatet försvann? Var iaf till @tornblomma och @karamelldrottningen och ngn mer.
Vi drack vin till middagar, oavsett hur många barn som var närvarande.

Barnen fick dricka läsk i finglas och vi drack vin.
Avkomman har sagt att det var skönt att vi hade en så avslappnad inställning till alkohol. Hens bästa vän i slutet av tonåren hade det väldigt annorlunda. Alkohol smusslades det med, och det dracks aldrig något alkoholhaltigt när barnen var med. Den vännen snodde sprit hemma, drack slattar och fick ett väldigt komplicerat förhållande till alkohol över huvud taget.

Jag tar det som ett erkännande att avkomman sagt att hen aldrig sett oss påverkade under hela sin uppväxt. Vin dracks för att det var gott och endast när man blivit vuxen.

Jag kan hålla med. Jag har ytterst sällan alkohol hemma, och verkligen inte ett urval att plocka av för att matcha maten.
Jag kan hålla med. Har också sällan alkohol hemma och att försöka googla sig fram till vilket vin som kan tänkas passa till maten känns svårt då jag aldrig druckit vin.

Jag ser det som liknade att jag som vegan inte förutsätter att det finns mat till mig utan alltid frågar om jag ska ta med något ifall värden tycker det känns jobbigt att googla.

Jag kan hålla med. Jag har ytterst sällan alkohol hemma, och verkligen inte ett urval att plocka av för att matcha maten.

Jag har ett välfyllt vinställ samt vinskåp med olika typer av viner! Vissa ligger så länge att jag får damma dem när jag städar :D men på så vis är jag alltid redo ;)

Ja då blir det ju lite annorlunda, jämfört med mig som på sin höjd köper tre halvflaskor om året :D

Jag är ju iofs lite vin-nördig såhär på ålderns höst. Tycker att det är kul att testa nya viner, vin och god mat är ett intresse för mig. I kombination ;) De flesta av mina vänner är likadana.
Min granne kom förbi för en tid sedan, de hade israelisk fest i husets lokal och vinet började tryta lite så hen ville låna en flaska. Hen blev lite imponerad när jag hade flera sorters israeliska viner att välja mellan.

Nu blir jag sugen att skriva in vintråden! :D

Alltså det var middag vi två + hans kollega och fru och våra små barn. Då tycker inte jag att man dricker alkohol. Sen var det inte finmiddag utan typ de kom vid middagstid och vi skulle äta. En helt vanlig dag liksom.

Hmm citatet försvann? Var iaf till @tornblomma och @karamelldrottningen och ngn mer.
Jag dricker vin ofta och gärna. Men jag är beredd att hålla med dig. Om ni aldrig dricker vin så känns det nästan märkligt att ni har köpt hem vin bara för att det kommer gäster? Vill gästen dricka så får dom väl ta med sig? Vill jag dricka Loka på fest, då köper jag med mig det. Annars får man ta det som erbjuds!

Två familjer som äter middag hemma hos den ena familjen (och vi pratar inte om en hastigt hopsvängd vardagsmiddag mellan sandlådeleken och föräldramötet?), och det serveras inte vin till maten? Det hade jag också reagerat på, i mitt stilla sinne. Det är ovanligt och lite konstigt för mig.
Fast på vilket sätt skiljer sig detta mot att tycka det är märkligt att någon som normalt dricker väljer att avstå? Eller att någon inte dricker alls? Det kan ju finnas massor av anledningar till att folk inte vill ha alkohol hemma, då borde det väl respekteras att en middag i ett sånt hem blir alkoholfri?

Jag ser liksom inte riktigt skillnaden där.

Hanna Hellquist är en skribent som jag uppskattar väldigt mycket, hon skriver nära, personligt och drastiskt om sig själv.

Och här fick jag se en ny sida av henne. Efter tre års nykterhet lämnar hon ut sig helt och det är en gripande, tänkvärd text. Om tjejen som parerade alla känslor med vin och om att det kräver mindre förklaring att vara tjejen som alltid blir för full än det gör att tacka nej till ett glas.

http://www.kollat.se/hanna-hellquist-jag-drack-nar-jag-var-ledsen-jag-drack-nar-jag-var-glad/

Många igenkänningar där! Hade helt klart ett riskbruk, eller ja vissa perioder rent missbruk, av alkohol när jag var yngre. Alltid fullast och inget stopp. Vi umgicks genom festerna och ingen spottade i glaset. Hade jag fortsatt i den takten hade jag nog kunnat bli alkoholist. Men jag fick en ordentlig ögonöppnare för många år sedan efter en blöt kväll. Sedan dess har jag aldrig druckit alkohol i större mängder mängder utan sett till att hålla mig på rätt sida.

Nu för tiden dricker jag alkohol rätt sällan och inga större mängder. Uppskattar ett glas vin till en middag eller ett glas bubbel men inte mer än så. Och jag tappar aldrig kontrollen över mitt drickande eller mitt beteende. Det känns skönt att ha stoppat i tid ändå. Och jag gillar att inte dricka också! Kunna köra bil och vakna dagen efter och känna sig fräsch istället för som sjuk svåra år.

@Wysiwyg Kan relatera. Under några år mellan 25 och 30 festade jag mycket på helgerna, samma ett par år runt 34-35. I båda fallen råkade jag ut för metoo-relaterade händelser varav den ena var klockren våldtäkt, men jag förklarade dem med att jag varit för full, helt enkelt.

Numera är sådant festande ointressant, jag är berusad typ 1 gång/år. Men det är LÄTT berusad, till skillnad från förr.

Druckit ensam hemma för att mota en känsla har jag gjort en enda gång i mitt liv, när jag blivit dumpad. Det ligger nog inte för mig att använda alkohol så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka