Fantastisk text om att dricka för mycket

mandalaki

Trådstartare
Hanna Hellquist är en skribent som jag uppskattar väldigt mycket, hon skriver nära, personligt och drastiskt om sig själv.

Och här fick jag se en ny sida av henne. Efter tre års nykterhet lämnar hon ut sig helt och det är en gripande, tänkvärd text. Om tjejen som parerade alla känslor med vin och om att det kräver mindre förklaring att vara tjejen som alltid blir för full än det gör att tacka nej till ett glas.

http://www.kollat.se/hanna-hellquist-jag-drack-nar-jag-var-ledsen-jag-drack-nar-jag-var-glad/

Hanna Hellquist är en skribent som jag uppskattar väldigt mycket, hon skriver nära, personligt och drastiskt om sig själv.

Och här fick jag se en ny sida av henne. Efter tre års nykterhet lämnar hon ut sig helt och det är en gripande, tänkvärd text. Om tjejen som parerade alla känslor med vin och om att det kräver mindre förklaring att vara tjejen som alltid blir för full än det gör att tacka nej till ett glas.

http://www.kollat.se/hanna-hellquist-jag-drack-nar-jag-var-ledsen-jag-drack-nar-jag-var-glad/
Jag läste den. Och kom då ihåg att lite väl mycket alkohol faktiskt har skymtat i hennes texter på olika sätt.

Jag gillar texten, men har på nåt vis begränsad kapacitet att relatera, tror jag.

Jag kan känna igen det där med hur mycket alkohol ingår i det vardagliga livet, fast med motsatt perspektiv. Jag gillar inte alkohol och dricker alltså inte. Det märks hur mycket som kretsar runt alkoholen då, fast jag har ett annat beroende som jag dricker istället så jag förlorar väl inte så mycket på det.

@Asko Ja, då märker du nog också av det där som Hellquist säger - att man avviker mer om man inte dricker alls än om man är den som alltid blir för full.

@Asko Ja, då märker du nog också av det där som Hellquist säger - att man avviker mer om man inte dricker alls än om man är den som alltid blir för full.
Absolut!
Jag är oändligt tacksam för min äldre syster som inte dricker heller, hon var den som visade under min uppväxt att det var okej att inte dricka alkohol som vuxen :love: Hon var ju dessutom min idol så jag såg ju upp till henne, det spelade en stor roll för mig med en sån förebild. Därför känns det inte så svårt att dricka tex läsk på middagar där de andra i familjen dricker vin. Men det har känts som att vår familj är lite unik i det, med vuxna som inte dricker alkohol :cautious: Jag provade lite alkohol i tonåren men upptäckte snabbt att det var ju inget gott så jag sket i det. Men då gick jag ju miste om en hel del fester istället, jag var ingen sån där social fjäril direkt.
Men jag har haft en morbror som var nykter alkoholist, så det fanns nog lite medvetenhet om det också.

(Tillägg: lade till lite extra i texten)

Alla som har druckit för mycket och sen slutat säger ju så, så något ligger det ju i det.

Trots det upplever jag att jag har betydligt svårare för de som blir för fulla än för de som är nyktra. Jag gillar inte fylla till den grad att jag sedan tonåren vet vilka av de människor jag har omkring mig undviker att dricka med, för att de blir för fulla för min smak.

Blir lite förundrad för detta som återkommer - att man är avvikande som inte dricker på fest.
Det är inte min erfarenhet. Själv drack jag - och gör fortfarande - alkohol. Vi hade flera i ungdomsgänget som inte drack alkool alls, och det var inget konstigt med det. Andra drack inte för att de körde.
Var vi så avvikande?

Fortfarande idag när jag är på något event där det serveras alkohol så dricker vissa och andra avstår. Bl.a. jag som ofta måste ta mig dit med bil. Ingen ifrågasätter eller undrar.

Handlar det om det umgänge jag har här i småstaden?

Blir lite förundrad för detta som återkommer - att man är avvikande som inte dricker på fest.
Det är inte min erfarenhet. Själv drack jag - och gör fortfarande - alkohol. Vi hade flera i ungdomsgänget som inte drack alkool alls, och det var inget konstigt med det. Andra drack inte för att de körde.
Var vi så avvikande?

Fortfarande idag när jag är på något event där det serveras alkohol så dricker vissa och andra avstår. Bl.a. jag som ofta måste ta mig dit med bil. Ingen ifrågasätter eller undrar.

Eller så beror det på att du själv dricker. Jag dricker alkohol ibland, dock väldigt sällan och att sitta och dricka på en middag gör jag inte alls, det ger mig inget. När jag dricker så märker jag såklart inte att det skulle vara konstigt att låta bli, då blir det ju inget tjat, dricker jag inte så är det tydligt. Som yngre fick jag alltid frågan om jag var gravid. Numera om jag kör. Som om att avstå måste bero på något annat än att jag inte har lust. När jag varken var gravid eller körde så var det ett väldigt trugande i de allra flesta fallen, samma i min sambos fall, hos vissa kom till och med "men en öl kan du väl ta" trots att han körde. Så visst tjatas det. I samma eller högre grad som när det handlar om fika och i många fall kan det bli en nästan obehaglig stämning för att man låter bli, dvs. samma som vid fikabordet när någon inte äter det som bjuds.

Var vi så avvikande?

Enda jag vet som betett sig så (alltså tyckt att nyktert är avvikande) var ju när en var typ 18-20 och man ”skulle” dricka på fest. Efter 20 så har det aldrig hänt. Jag har aldrig blivit ifrågasatt om jag inte dricker när jag är ute, har aldrig förklarat eller ens kännt att jag behövt ge en förklaring.

I min sambos familjs dricks det inte, min mamma dricker aldrig. Min pappa kan göra det eller inte längre för han är sjuk och kroppen är i dåligt skick. I min egen familj (jag, sambo och dotter) dricker vi inte heller. Jag dricker alkohol typ 3 gånger om året när jag går ut med vänner.

Haha nu kom jag på en gång där vi skulle bjuda på middag, de två gästerna frågade vad det blev till maten. Jaa vatten, Loka eller cola sa vi. FINNS DET INGET VIN???? Blev svaret 😂

Var vi så avvikande?

Jag tror det är lättare om man aldrig har druckit. I alla fall bland vänner, då är det ju nåt man känner till, det har ”alltid” varit så och är mer accepterat. I övrigt krävs det i regel en anledning, precis som du skriver, kör man bil är det ju också godkänt, liksom, precis som ifall man är gravid. Men en person som normalt dricker blir nog i regel ifrågasatt om hen tackar nej, ”kör du bil/är du gravid” är väl standardfrågor i det läget, just för att det inte är helt okej att bara inte vilja.

Var vi så avvikande?

Jag dricker inte. Iaf ytterst sällan. Jag blir konstant "ifrågasatt", tjatad på och ofta slutar det i ett uteslutande från arrangemang där alkohol är inblandat. Varit så sedan ungdom upp till fortfarande i vuxen ålder.

Haha nu kom jag på en gång där vi skulle bjuda på middag, de två gästerna frågade vad det blev till maten. Jaa vatten, Loka eller cola sa vi. FINNS DET INGET VIN???? Blev svaret 😂

Om ngn bjöd på middag och inte erbjöd vin till maten hade jag nog också reagerat! :o (Dock inom mig, hade naturligtvis inte valt att kommentera det högt). För mig är ett gott vin som passar till maten man serverar en stor del av matupplevelsen och en självklarhet om man blir bjuden på middag hos någon. Ofta frågar jag också värden vad för vin som önskas så jag kan ta med en flaska som passar till det som serveras.

Däremot så håller jag med @tanten när det gäller att någon väljer att avstå från alkohol. Har aldrig varit med om något tjat eller att det blir obekvämt. Folk kanske har ett tidigt möte, eller känner att de behöver avstå helt enkelt. Alla väljer ju själv.

Personligen dricker jag nästan alltid ett glas vin till middagen, däremot ”festar” jag inte så ofta, kanske ett par ggr i månaden. Egentligen gillar jag inte känslan att vara berusad. Men jag gillar vin ;)

Eller så beror det på att du själv dricker. Jag dricker alkohol ibland, dock väldigt sällan och att sitta och dricka på en middag gör jag inte alls, det ger mig inget. När jag dricker så märker jag såklart inte att det skulle vara konstigt att låta bli, då blir det ju inget tjat, dricker jag inte så är det tydligt. Som yngre fick jag alltid frågan om jag var gravid. Numera om jag kör. Som om att avstå måste bero på något annat än att jag inte har lust. När jag varken var gravid eller körde så var det ett väldigt trugande i de allra flesta fallen, samma i min sambos fall, hos vissa kom till och med "men en öl kan du väl ta" trots att han körde. Så visst tjatas det. I samma eller högre grad som när det handlar om fika och i många fall kan det bli en nästan obehaglig stämning för att man låter bli, dvs. samma som vid fikabordet när någon inte äter det som bjuds.
Köper inte riktigt det?
Jag tillhörde de som i ungdomen körde rätt ofta eftersom jag hade tillgång till bil. Andra gånger var det nån annan som körde. Man drack sin egen sprit, öl eller vin. Drack man inte så kunde frågan komma och var svaret att jag inte vill dricka så frågade inte nån mer. Vi hade några helnyktra i gänget och det var inget mer med det.
Idag är det samma sak. Tackar jag nej eller tar en mineralvatten så ifrågasätts inget.

Så jag står nog kvar vid funderingen om sammanhang och umgänge. Och undringen om det verkligen är så udda att inte dricka jämt. Eller alls.

Köper inte riktigt det?
Jag tillhörde de som i ungdomen körde rätt ofta eftersom jag hade tillgång till bil. Andra gånger var det nån annan som körde. Man drack sin egen sprit, öl eller vin. Drack man inte så kunde frågan komma och var svaret att jag inte vill dricka så frågade inte nån mer. Vi hade några helnyktra i gänget och det var inget mer med det.
Idag är det samma sak. Tackar jag nej eller tar en mineralvatten så ifrågasätts inget.

Så jag står nog kvar vid funderingen om sammanhang och umgänge. Och undringen om det verkligen är så udda att inte dricka jämt. Eller alls.
Det är ju skönt att det är så för dig men så är det inte för många andra. Då hade det inte varit så jobbigt i många sociala sammanhang för de som inte bör/kan/vill dricka alkohol om det bara hade varit att säga nej tack. En fråga är ju inget men att försöka truga andra att dricka (precis som att fika) blir fel. Alkoholen precis som fikandet blir lätt ett problem i sociala sammanhang, det räcker liksom med att inte dricka kaffe så blir folk störda av det. Det ingår i den sociala normen både att dricka alkohol och kaffe och precis som många andra normer så är det inte alltid av godo utan de som av någon anledning inte gör hamnar lätt utanför utav, enligt mig, helt sanslösa anledningar. Men, för vissa verkar det viktigt vad andra äter och dricker. Säg att du är vegetarian på en tillställning och du får höra...

I mitt vanliga umgänge är det såklart ingen som skulle ifrågasätta men i andra fall ifrågasätts det ofta, ofta med "vad du är tråkig" efter. Att ens behöva förklara varför man inte vill äta eller dricka något är mycket märkligt för mig. Tackar någon nej så är det ju så, ingen annan har ju med orsaken att göra och man ska verkligen inte behöva förklara sig.

Köper inte riktigt det?

Att alkoholkulturen är så stark att fenomenet kring ifrågasättandet av att inte dricka är en ständig återkommande diskussion får nog trumfa dina egna upplevelser, i det här fallet.

I Hanna Hellquists och liknande fall, handlar väl reaktionerna på att hon tackar nej till vin i alla fall delvis om att hon då ickså förskjuter en bekant social dynamik, hon BRUKADE ju inte spotta i glaset. Folk reagerar när andra ändrar sig. Och några omkring henne kan ha anvönt hennes drickande för att tona ned sitt eget, "så mycket som Hanna dricker jag i alla fall inte", typ. Är då Hanna nykter, händer ju något.

Enda jag vet som betett sig så (alltså tyckt att nyktert är avvikande) var ju när en var typ 18-20 och man ”skulle” dricka på fest. Efter 20 så har det aldrig hänt. Jag har aldrig blivit ifrågasatt om jag inte dricker när jag är ute, har aldrig förklarat eller ens kännt att jag behövt ge en förklaring.

I min sambos familjs dricks det inte, min mamma dricker aldrig. Min pappa kan göra det eller inte längre för han är sjuk och kroppen är i dåligt skick. I min egen familj (jag, sambo och dotter) dricker vi inte heller. Jag dricker alkohol typ 3 gånger om året när jag går ut med vänner.

Tycker det är jättemärkligt att bjuda på middag och sedan inte ha vin hemma, det är som att skippa att fika på en hel dag

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka