Fantasilösa banbyggare

_Peplis_

Trådstartare
Steagde banan på en 1m lokal. Avstånden mellan samtliga hinder var 27m (7galoppsprång) visst ska det vara enkelt på lokaltävling, men samma avstånd på en hel bana :confused: Kan tilägga att banan gick ungefär såhär: hinder 1-6 runt fyrkanten, hinder 7-9 snett igenom o sen rätt upp och imål..
Tävlade på samma ställe en vecka senare, då var det betydligt mer varierade avstånd och tex ett plank som sista hinder (ja annan banbyggare)..det var ju betydligt svårare bana + att dom flesta hinder var maxade... Hur stor skillnad brukar ni uppleva att det är? Och vilka regler/resterktioner har en banbyggare att rätta sig efter?

Det låter onekligen fantasilöst...
Jag har själv tävlat en lokaltävling (0,90 och 1,00) där inte ett enda relterat avstånd förekom på banan. En väglängd på över 400 m i en 90-hoppning.... :mad:

Jag var tidigare C-banbyggare (har slutat på egen begäran). Det är några år sen jag slutade, men jag ska försöka dra mig till minnes...
En bana bör naturligtvis vara varierande att rida. Det finns ingen regel som säjer att man inte "får" bygga som du beskriver, men om banbyggaren ifråga upprepar detta ofta så kommer nog ryttarna undvika tävlingar med denna banbyggare.
OM jag inte minns galet så bör hälften av hindren hålla klassens maxhöjd och minst två bör vara inom 10 cm från maxlängd.
När jag själv byggde så brukade jag oftast hålla mig till att ha maxhöjd på rättuppstående hinder och ligga ca 5 cm under maxhöjd bak på oxrarna (och 0-5 cm lägre i framkant) för att kunna ta ut ordentligt med längd på oxrarna i stället. En trippelbarr är ett lätt hinder att hoppa (även om många ryttare tycker de ser stora och farliga ut) så dem kan man gärna maxa åt alla håll om man vill.
Det bör vara ungefär lika många höger- och vänstersvängar på banan.
I de lättaste klasserna bör man undvika främst 3-språngsavstånd men gärna även 4-språngsavstånd. Relaterade av stånd på raka och lätt böjda linjer med 5-7 galoppsprång är väl att rekommendera på lokaltävlingar i alla fall.

Förmodar att det är julihoppningarna i latorp du syftar på, om så kan ja hålla med om totalt fantasilösa banor, likadana år till år, fast den 14-15 vart ja nästan förvånad över att dom faktiskt byggt en lite mer fantasifull bana!

Kan man få ställa en liten korkad fråga =)?
Vad är maxhöjd för respektive klass? Är den densamma som klassens höjd, dvs maxhöjd i 1 m är 1 m, eller är maxhöjden högre? Vad är maxlängd för respektive klass?

Nu har jag inte alla måtten färskt bevarade i huvudet, men jag vill bestämt minnas att maxlängd för oxrar brukar vara 20 cm mer än maxhöjden. Alltså i en 1.10-klass får oxrarna vara 130 cm långa. Och trippelbarrrar får vara ytterligare några dm långa (nånstans i minnet finns en siffra på 160 cm, men det kan vara fel...)

Och du: INGA frågor är dumma frågor!
Vet man inte så måste man ju fråga för att få veta! :)

På senaste lokaltävlingen (ponny) så var de i Ld:n, Hinder 1och2 på diagonalen, run längs "kortsidan", hinder 3och4 på långsidan, runt kortsidan, hinder 5och6 på nästa diagonal, runt kortsidan där och hinder 7och8 längs nästa diagonal. :crazy: . Boring. Kom dock inte över andra hindret :angel: så vi "behövde" ju aldrig rida banan (Hade hellst sett att jag gjort det iallafall..

Som jag minns det... I klass 1,00 m är maxhöjd och maxlängd 1,00m. Trippelbarrar får vara längre, tror att det är 20 cm, dvs 1,20m.

klassens höjd/namn= maxhöjden i omhoppningen får hindren vara 10 cm högre
i ex 1.10 cm är maxlängs på trippel 1.40 cm (= höjd + max 30 cm)
maxläng övriga hinder (oxer) är 1.30 cm (= höjd + max 20 cm)

i omhoppningen får även hindren längas max 10 cm

Sv: Re: Fantasilösa banbyggare

kl

GAMMAL TRÅD, men då det diskuteras maxlängd på trippelbarrar, men det får väl inte ändå inte finnas tripplar i 1,10 klasser?
(fast denna tråden är iofs fyra år gammal så det kanske inte gällde då)

Sv: Fantasilösa banbyggare

kollade i TR, hade fel för mig, det var 1.00 eller längre det inte fick finnas med, stod inget om 1,10 så.
Tävlade unghästen på lokal 1m nivå i somras. Då var det trippelbarrar med var och varannan tävling, varför skulle det finnas förbud mot trippelbarrar i lägre klasser?

KL

Har också läst detta i TR, så sent som i mars eller april i år red jag en regional 100, det fanns då en trippel med.

På regionala tävlingar får det förekomma trippel men, inte på Lokal...;)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 066
Senast: Hedinn
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka