Fantasifulla sökövningar.

Gabbi

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på fler roliga sök/uppletandeövningar att köra på lunchen när Rådi är med mig på jobbet.
I dagsläget gör vi uppletanden i avvallad ruta, och hon kan gå ut och hitta tex 4 strumpor på raken och komma och lämna in, eller så får hon leta efter sin boll, ibland ligger den på marken, ibland upphängd i ett träd, och ibland under snö eller löv.
Vi kör även ibland med att hon får leta pinnstump som jag har hållit i handen en liten stund, och så ska hon avlämna den.

Nu vill jag ha tips på fler varianter. Tänkte testa med lite metallföremål, tex skedar idag.

Sv: Fantasifulla sökövningar.

Jag har bett min hund leta en nyckel som jag hade haft i handen ett tag, mycket hjärnarbete att hitta den och sen bad jag om att han skulle ta upp den och lämna i handen, han tyckte det var äcklilgt att ha den i munnen så det ska jag öva på fler gånger.

Sen gillar han när jag gömmer leksaker som han får leta reda på och det klassiska - att kasta ut godis där det gömmer sig ganska bra.

En ska som jag lärde mig, ta en tom toarulle och stoppa i godis. Linda på ett långt snöre, kasta upp på en hög gren så inte hunden når upp till den och snöret ska hänga ända ner, ibörjan så ska man kasta nära stammen så hunden tillslut kommer på vad som krävs för att komma åt den.
Slutmålet är att hunden ska dra i snöret för att få ner den, mycket frustrerande för en smart hund. Min gav upp :angel: Ska göra om det tricket också :idea:

Jag gick på en aktiveringskurs där fick göra en massa tricks, det var verkligen roligt.

Inomhusupplet är ju så roligt!

Du har ju massa yta du kan gömma vad som helst på :D

Bråka tycker om när man gömmer sakerna under mattor osv. Då får hon fundera ett tag.

Zipper tycker det är grymt roligt när jag lägger tre skokartonger på en åker varav en har en leksak/kamprulle i sig, som han ska komma tillbaka med. Han springer snabbt som attan ut, sliter sönder kartongerna och kommer tillbaka för avlämning. I början fick han göra det nära mig, men sedan länge och längre ifrån.

Första gången jag testade det kom han tillbaka med en av kartongerna i munnen ;)

Nycklar med ett litet, litet rep i som de kan greppa är roligt. Då får de tänka en stund hur de ska ta upp den läskiga saken. Min hund har gett upp att få tag i snöret och tar tag i nycklarna nu mera!

Godis i en stenmur är allting populärt. Eller i hyllor (som inte går att välta givetvis) så de får "klättra" lite.

Vittringapportering i form av att du slänger ut en helt vanlig pinne som du hållt i ett litet skogsområde är en riktig tankenöt. (Men det verkar som om det är den du kört?)

Edit: Läste lite mer noggrant och såg att du ville ha lunch-aktiviteter, då kanske skokartongen är lite jobbig.

Tack för tips. Idag började jag med att slänga ut en sked i avvallat område. Jag hade ingen nyckel jag ville riskera att förlora. Skeden tog hon direkt, och apporterade över förväntan, trots materialet, så det var kul men o-svårt.

Sen band jag fast hennes boll i ett tunt, tunt snöre (det enda jag hade) och hivade upp allt i ett träd. Det tog mer tid, kanske för att bollen låg högre än vad hon nånsin haft den förut, för att hon inte skulle kunna hoppa. När hon väl lokaliserat den använde hon snöret och fick ner den.

Som standardstörning hade vi Herman, haren som bor i det skogsområdet där jag envisas med att köra upplet. Han och hunden verka ha en agreement, hon bryr sig bara om uppletet, och i gengäld går han inte in i hennes ruta utan stannar helst precis utanför.

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

• Barfotaboots!